Inden du benytter din grundlovssikrede ytringsfrihed til at skælde ud, så spørg lige dig selv hvad du ville have gjort, hvis regeringen lagde pres på dig.
-
Inden du benytter din grundlovssikrede ytringsfrihed til at skælde ud, så spørg lige dig selv hvad du ville have gjort, hvis regeringen lagde pres på dig. Ville du have stået op for retsstaten og demokratiet, selv om det havde store omkostninger for dig personligt?
https://www.information.dk/udland/leder/2025/04/ingen-sag-oedelaegge-demokrati-samfundets-staerkeste-forsvare?kupon=eyJpYXQiOjE3NDM3MTg1NTcsInN1YiI6IjEwNDg0OjgyODg5OSJ9.ekOSkfwk8pbIapI0QeuAQQ -
Inden du benytter din grundlovssikrede ytringsfrihed til at skælde ud, så spørg lige dig selv hvad du ville have gjort, hvis regeringen lagde pres på dig. Ville du have stået op for retsstaten og demokratiet, selv om det havde store omkostninger for dig personligt?
https://www.information.dk/udland/leder/2025/04/ingen-sag-oedelaegge-demokrati-samfundets-staerkeste-forsvare?kupon=eyJpYXQiOjE3NDM3MTg1NTcsInN1YiI6IjEwNDg0OjgyODg5OSJ9.ekOSkfwk8pbIapI0QeuAQQ@nichni spørgsmålet er et andet: havde du ringet til alle de andre og indgået en musketér-ed? Havde du brugt din styrke til at blive stærkere? Havde du forstået at du ikke er lille, men stor?
-
@nichni spørgsmålet er et andet: havde du ringet til alle de andre og indgået en musketér-ed? Havde du brugt din styrke til at blive stærkere? Havde du forstået at du ikke er lille, men stor?
@Koefoed Det er selvfølgelig altid bedst at organisere sig og stå sammen. Fagforeninger er en af de bedste opfindelser nogensinde.
Men man kan stadig ende i situationer, hvor man som individ må tage stilling. F eks. om man vil blive i jobbet, følge en leders lodrette ordre eller måske endda lave civil ulydighed, blive whistleblower eller vidne i en høring selv om det koster karrieren. Især hvis som i USA eller Ungarn staten allerede er ved at blive autoritær. -
@Koefoed Det er selvfølgelig altid bedst at organisere sig og stå sammen. Fagforeninger er en af de bedste opfindelser nogensinde.
Men man kan stadig ende i situationer, hvor man som individ må tage stilling. F eks. om man vil blive i jobbet, følge en leders lodrette ordre eller måske endda lave civil ulydighed, blive whistleblower eller vidne i en høring selv om det koster karrieren. Især hvis som i USA eller Ungarn staten allerede er ved at blive autoritær.@nichni helt klart. Jeg synes bare ikke at et advokatfirma eller et universitet er det samme som et individ. De er nemlig stærke i sig selv, og bliver som organisationer kun stærkere af at organisere sig. Og det havde været det bedre svar.
-
@nichni helt klart. Jeg synes bare ikke at et advokatfirma eller et universitet er det samme som et individ. De er nemlig stærke i sig selv, og bliver som organisationer kun stærkere af at organisere sig. Og det havde været det bedre svar.
@Koefoed @nichni Jeg tror, at mange af os, der arbejder i offentlig tjeneste, har oplevet at ledere har udstukket en instruks, som nok er lovlig, men ikke i tråd med intentionen i den lovgivning, man udmønter.
Også nogle gange for at tækkes SIN ledelse.
Nogle gange bliver det til quiet quitting, andre gange mindre quiet - hvis man har andre muligheder. Og så bliver det sted bare et sted, hvor de resolutte lige så stille forsvinder. -
@Koefoed @nichni Jeg tror, at mange af os, der arbejder i offentlig tjeneste, har oplevet at ledere har udstukket en instruks, som nok er lovlig, men ikke i tråd med intentionen i den lovgivning, man udmønter.
Også nogle gange for at tækkes SIN ledelse.
Nogle gange bliver det til quiet quitting, andre gange mindre quiet - hvis man har andre muligheder. Og så bliver det sted bare et sted, hvor de resolutte lige så stille forsvinder.@mjj @nichni forskellen er for mig om det er institutioner (som lederen i Information taler om) eller individer (som I taler om, tror jeg). Jeg synes i dén grad at man kan og skal skælde ud på de institutioner som bukker sig for afpresning, hvilket advokatfirmaerne og unierne er begyndt at gøre). De *skal* stå imod. Og de kan gøre det, sammen.