LIGE NU sker der det at jeg snakker med min chef om et klækkeligt tillæg, fordi jeg sidder og kigger på en e-bog, der er lavet i InDesign.
-
LIGE NU sker der det at jeg snakker med min chef om et klækkeligt tillæg, fordi jeg sidder og kigger på en e-bog, der er lavet i InDesign. Fuck, jeg hader alt ved den kode som ID genererer. Jeg er stort set uenig i alle de valg, som de træffer.
<em class="italic">
em.italic {
font-family:serif;
font-style:italic;
font-weight:normal;
}Venner, vi har bedre løsninger end det her. Det er som om nogen har udtænkt standarder, der kunne reducere alt der her til ... <em>
-
LIGE NU sker der det at jeg snakker med min chef om et klækkeligt tillæg, fordi jeg sidder og kigger på en e-bog, der er lavet i InDesign. Fuck, jeg hader alt ved den kode som ID genererer. Jeg er stort set uenig i alle de valg, som de træffer.
<em class="italic">
em.italic {
}Venner, vi har bedre løsninger end det her. Det er som om nogen har udtænkt standarder, der kunne reducere alt der her til ... <em>
Det her er vel at mærke EFTER at en eller anden aktivt har været ind og bede programmet om at eksportere italic som <em> og ikke <span> (hvilket ellers er default).
Det er så gigantisk et shitshow, hele koden er sådan og det er vel at mærke efter at være blevet eksporteret ud fra best practice. Og den slags taber jeg kunder til. -
<em class="italic">
em.italic {
@infonauten Hvis det endelig skal være, så er 'font-style:italic' et godt valg...
-
@infonauten Hvis det endelig skal være, så er 'font-style:italic' et godt valg...
@pmakholm men så også vanvittigt unødvendigt.
-
Det her er vel at mærke EFTER at en eller anden aktivt har været ind og bede programmet om at eksportere italic som <em> og ikke <span> (hvilket ellers er default).
Det er så gigantisk et shitshow, hele koden er sådan og det er vel at mærke efter at være blevet eksporteret ud fra best practice. Og den slags taber jeg kunder til.@infonauten aner ikke hvad der er best practice, men er det beste ikke bare ren rå tekst så publisheren selv kan style indholdet?
-
@infonauten aner ikke hvad der er best practice, men er det beste ikke bare ren rå tekst så publisheren selv kan style indholdet?
@Stagen hvis du starter "eksport til epub"-funktionen, kommer alt ud som <div> og <span>. Også overskrifter, som burde være <Hx>, afsnit, som burde være <p> (hm, måske er p undtagelsen, kan ikke huske) og italic / strong.
Forlaget vil have et færdigt produkt uden at skulle tænke for meget, det er sådan en som mig, der bare gerne vil have ... ikke ren rå tekst, men struktureret tekst, semantisk ordentlige overskrifter, god, velformet html.
-
Det er så gigantisk et shitshow, hele koden er sådan og det er vel at mærke efter at være blevet eksporteret ud fra best practice. Og den slags taber jeg kunder til.<body id="[bogtitel]-28">
<div class="Basic-Text-Frame">
<div id="page42" role="doc-pagebreak" aria-label="42" epub:type="pagebreak" />
<h3 class="H3" role="heading">[...]</h3>GÅ VÆK FUCKING INDESIGN OG LAD VÆRE MED AT BILDE FOLK IND AT DU KAN LAVE GODE E-BØGER.
Det eneste jeg ikke har beef med her, er at give <body> et id (whatever) og så pagebreak-markup, men det er så også copy/pasted lige ud af DAISYs anbefalinger.
-
<body id="[bogtitel]-28">
<h3 class="H3" role="heading">[...]</h3>GÅ VÆK FUCKING INDESIGN OG LAD VÆRE MED AT BILDE FOLK IND AT DU KAN LAVE GODE E-BØGER.
Det eneste jeg ikke har beef med her, er at give <body> et id (whatever) og så pagebreak-markup, men det er så også copy/pasted lige ud af DAISYs anbefalinger.
Sorry at jeg sådan rage-ranter på main, men det skulle ud.
-
@Stagen hvis du starter "eksport til epub"-funktionen, kommer alt ud som <div> og <span>. Også overskrifter, som burde være <Hx>, afsnit, som burde være <p> (hm, måske er p undtagelsen, kan ikke huske) og italic / strong.
Forlaget vil have et færdigt produkt uden at skulle tænke for meget, det er sådan en som mig, der bare gerne vil have ... ikke ren rå tekst, men struktureret tekst, semantisk ordentlige overskrifter, god, velformet html.
@infonauten Så Markdown, reelt set? Lyder som en træls process. :<
-
<body id="[bogtitel]-28">
@infonauten Jeg fristes til at joke med "InDesignGPT, gør opmarkeringen komplet ulæsbar for mennesker, prioriter at få det til at virke i Adobe Digital Editions, fremfor at følge standarder", men det her er jo desværre resultatet af komplet menneskeskabt kode lang tid før LLM-modeller var en ting.
-
@infonauten Så Markdown, reelt set? Lyder som en træls process. :<
@Stagen 90% af alle bøger er ren tekst, markdown ville være en fin måde at give mig den data på.

-
@infonauten Jeg fristes til at joke med "InDesignGPT, gør opmarkeringen komplet ulæsbar for mennesker, prioriter at få det til at virke i Adobe Digital Editions, fremfor at følge standarder", men det her er jo desværre resultatet af komplet menneskeskabt kode lang tid før LLM-modeller var en ting.
@tokeriis det har altid været sådan, ja. Men det er jo noget med, hvad ID generelt gør. I print-henseende er en tilgang som denne jo ønskværdig, giver mere kontrol.