"Moderaterne foreslår nyt stort socialt medie, der kan udfordre Facebook"
-
@Trezzer (aka Helvedeshunden) @Simon Justesen @Christiane @Jeppe Bundsgaard @Anders Lund @malte
@BjarkeSS @Poul-Henning Kamp @Benjamin @Jonas Høgh @liebach @Jippi@Morten Mosgaard
Undskyld at jeg plager jer allesammen, men er der nogen der vil være med til følgende:
Jeg har et par gange skrevet om en ide hvor man med udgangspunkt i en crowdfunding skaber et økonomisk og demokratisk fundament for hvordan fødiverset organiseres.
Kort fortalt : En moderandelsforening tager sig af det tekniske og en masse mindre foreninger er medlemmer og betaler moderandelsforeningen for ydelserne. Eventuelt overskud bruges til at støtte open source udvikling som besluttet på generalforsamlingen. Moderation m.m. tager man sig af i de små foreninger.
En hurtigt skrevet pdf med ideen: #^https://katharsisdrill.art/cc-temp/Folkefoderation_0.1.pdf
Jeg bor i København. Jeg kan ikke lave det selv.@katharsisdrill @mosgaard Det er et fantastisk initiativ og en god beskrivelse i pdf-en. Jeg vil gerne være med.
Særligt er jeg glad for at du også nævner email for det er vigtigt også at få folk væk fra gmail som jo om noget suger folks data og bruger det imod dem. -
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
@simonjust @marzipanista @jeppe @malte @maiathecyberwitch @benjamin @mjj Hvem kan vi lokke til at starte en dansk friendica server? Jeg investerer gerne i et domænenavn og kaster en mønt til serverdrift. Men jeg har ikke tid&overskud til at stå for den slags.
@svuorela @simonjust @marzipanista @malte @maiathecyberwitch @benjamin @mjj Ja, det vil være godt! Jeg tror jeg også holder mig lidt tilbage ifht. at oprette en sådan. Selve oprettelsen er jo enkel, men med det kommer der jo også indimellem vedligehold. Men hvis ingen anden gør, så gør jeg det måske alligevel på et tidspunkt...
-
@simonjust @marzipanista @jeppe @malte @maiathecyberwitch @benjamin @mjj Hvem kan vi lokke til at starte en dansk friendica server? Jeg investerer gerne i et domænenavn og kaster en mønt til serverdrift. Men jeg har ikke tid&overskud til at stå for den slags.
@svuorela @marzipanista @jeppe @malte @maiathecyberwitch @benjamin @mjj
Godt spørgsmål - jeg ved ikke hvem der har lysten - men cloud-VPS'er kan lejes billigt mange steder efterhånden
Kan muligvis også køre på en shared host https://friendi.ca/resources/requirements/ men man får nok brug for en ordentlig spand diskplads, når brugerne begynder at uploade billeder
-
Det kunne da være for fedt med en støtte-ordning til foreninger der kører sociale netværk for deres medlemmer :), og så modkrav om at de foreninger deltog i borgerting der fordelte midler til open source projekter, som kunne være de samme som foreningerne driftede, eller noget de manglede eller sådan.
Hele udbud, og "millarder og milliarder", "det skal være kommercielt" og den slags tankegods er jeg skeptisk overfor. Men en dedikeret open source og civil-samfundsbaseret tech-infrastruktur monetær politik tror jeg man ville kunne skabe virkelig meget med -> ved netop at bygge videre på de tech-ting vi faktisk er gode til i europa.
-
@svuorela @marzipanista @jeppe @malte @maiathecyberwitch @benjamin @mjj
Godt spørgsmål - jeg ved ikke hvem der har lysten - men cloud-VPS'er kan lejes billigt mange steder efterhånden
Kan muligvis også køre på en shared host https://friendi.ca/resources/requirements/ men man får nok brug for en ordentlig spand diskplads, når brugerne begynder at uploade billeder
@jeppe @malte @marzipanista @maiathecyberwitch @benjamin @mjj @svuorela @simonjust Den største instans, friendica.world, har et par tusind brugere. Så måske den pragmatiske start var at prøve at teste det derinde til at begynde med? Jeg har lige oprettet h0gh@friendica.world men det er svært at se hvad det kan uden at have nogen at lege med
-
@jeppe @malte @marzipanista @maiathecyberwitch @benjamin @mjj @svuorela @simonjust Den største instans, friendica.world, har et par tusind brugere. Så måske den pragmatiske start var at prøve at teste det derinde til at begynde med? Jeg har lige oprettet h0gh@friendica.world men det er svært at se hvad det kan uden at have nogen at lege med
@h0gh @jeppe @malte @marzipanista @maiathecyberwitch @benjamin @mjj @svuorela @simonjust jeg har kørt på den server et stykke tid.
som site virker det rigtigt fint, men det er syyygt langsomt nogle gange. jeg kan ikke finde ud af om det er fordi at serveren bare er for lille eller hvad der sker, men jeg har i hvert fald overvejet at sætte min egen op, for at kigge lidt nærmere på det -
@Trezzer (aka Helvedeshunden) @Simon Justesen @Christiane @Jeppe Bundsgaard @Anders Lund @malte
@BjarkeSS @Poul-Henning Kamp @Benjamin @Jonas Høgh @liebach @Jippi@Morten Mosgaard
Undskyld at jeg plager jer allesammen, men er der nogen der vil være med til følgende:
Jeg har et par gange skrevet om en ide hvor man med udgangspunkt i en crowdfunding skaber et økonomisk og demokratisk fundament for hvordan fødiverset organiseres.
Kort fortalt : En moderandelsforening tager sig af det tekniske og en masse mindre foreninger er medlemmer og betaler moderandelsforeningen for ydelserne. Eventuelt overskud bruges til at støtte open source udvikling som besluttet på generalforsamlingen. Moderation m.m. tager man sig af i de små foreninger.
En hurtigt skrevet pdf med ideen: #^https://katharsisdrill.art/cc-temp/Folkefoderation_0.1.pdf
Jeg bor i København. Jeg kan ikke lave det selv.@katharsisdrill jeg er kæmpe fan af dette forslag og vil gerne hjælpe til i det omfang jeg kan (hvilket måske ikke er imponerende, men det tæller vel stadig
)
Jeg går selv med tanker om at stifte en foreningsdrevet instans til lokalsamfundet jeg bor i, men mangler erfaringer i hvordan man håndterer fx. moderering. Det kunne evt. være et pilotprojekt i #folkeføderation ? -
@simonjust Jeg synes i kloge tech-wizards skal stoppe med sarkasmen og så få aftalt en dag at mødes. Seriøst komme med et bud hvor der også er budget for at udvikle noget der ville tage fediverset til næste niveau. Og lov mig at tage fat i @maiathecyberwitch og de andre cybernauterne så de kan være med i jeres team. Det gav jeg godt at se hvad der kunne komme ud af! @benjamin @mjj @jeppe
@malte @simonjust @maiathecyberwitch @mjj @jeppe beklager, men mit opslag her var 99% sarkasme. Jeg har ikke tænkt mig at hoste en Mastodon instans for Moderaterne. Af mange grunde, men primært fordi det er der andre der allerede gør rigtig godt og billigt. Det vil jeg klart anbefale Moderaterne - og alle mulige andre - at benytte sig af. Her tillader jeg mig bare at gøre grin med at de foreslår at opfinde noget son findes, og så tager jeg Netcompany med i joken fordi de kunne sælge det dyrt.
-
A abekonge@venner.network shared this topic
-
@katharsisdrill jeg er kæmpe fan af dette forslag og vil gerne hjælpe til i det omfang jeg kan (hvilket måske ikke er imponerende, men det tæller vel stadig
)
Jeg går selv med tanker om at stifte en foreningsdrevet instans til lokalsamfundet jeg bor i, men mangler erfaringer i hvordan man håndterer fx. moderering. Det kunne evt. være et pilotprojekt i #folkeføderation ?@benjamin @katharsisdrill @jeppe ville lige nævne at ukrudt.net/kollektiv.email/venner.network er en konstellation der minder om dette. Ukrudt.net er et server-kollektiv og forening. Venner.network (mastodon-forening) er medlem og bruger ukrudts infrastruktur, og er selv en forening med medlemmer af privat-personer. Det samme er kollektiv.email (email-forening). Betjent af frivillige og tech-koop Teknologisk Arbejderkooperativ (https://teknologisk.coop)
-
Jeg bor i København. Jeg kan ikke lave det selv.Jeg synes det er en fundamentalt god og meget dansk ide.
Hvor meget jeg faktisk kan bidrage med må tiden vise...
-
@benjamin @katharsisdrill @jeppe ville lige nævne at ukrudt.net/kollektiv.email/venner.network er en konstellation der minder om dette. Ukrudt.net er et server-kollektiv og forening. Venner.network (mastodon-forening) er medlem og bruger ukrudts infrastruktur, og er selv en forening med medlemmer af privat-personer. Det samme er kollektiv.email (email-forening). Betjent af frivillige og tech-koop Teknologisk Arbejderkooperativ (https://teknologisk.coop)
@abekonge @katharsisdrill @jeppe YES! Det her
️ det er hvad internettet har brug for. Godt gået
Hvordan kom det i gang? Og hvordan får vi udbredt det?
-
Jeg synes det er en fundamentalt god og meget dansk ide.
Hvor meget jeg faktisk kan bidrage med må tiden vise...
@Jeppe Bundsgaard @David WBL @Benjamin - Jeg laver en kampagne-profil på norrebro.space (valgte lidt tilfældigt mellem de danske intances, men jeg bor på Nørrebro så derfor fangede den min opmærksomhed) - Så kan vi diskutere, og dele og samle tingene der.
Så skal vi jo nok holde et lille onlinemøde - hvor vi ser hvad der skal gøres. Jeg har allerede en liste. Det kan jeg jo poste på den nye konto.
(Jeg har valgt at lave en Mastodon-konto fordi jeg ikke er sikker på at Hubzilla får det hele med - siger alt om det kaos fødiverset egentlig er
@Poul-Henning Kamp - Når kampagnen går i gang er det at skrive rundt til sit netværk med mail, facebook, eller hvad man nu har jo en kæmpe hjælp. -
Der er momentum. Det vil være godt hvis et sådant medie er bygget på activitypub så det kan blive en del af fediverset.
@jeppe findes der en beskrivelse af forslaget der ikke er bag paywall? Jeg har ikke fundet noget…
-
@jeppe findes der en beskrivelse af forslaget der ikke er bag paywall? Jeg har ikke fundet noget…
@jpkolsen jeg har kun læst artiklen, og ikke fundet noget egentligt forslag formuleret af Moderaterne. Men linket er til gave så du kan læse ved at oprette bruger hos Politiken.
-
Der er momentum. Det vil være godt hvis et sådant medie er bygget på activitypub så det kan blive en del af fediverset.
@jeppe Hvor mange af jer der deltager i denne samtale har et handle på friendi.ca? Mit er @anderslund@friendica.world.
-
@jeppe Hvor mange af jer der deltager i denne samtale har et handle på friendi.ca? Mit er @anderslund@friendica.world.
@anderslund@expressional.social @anderslund@friendica.world jeg har netop oprettet mig, Tak for skubbet
@jeppe@friendica.world -
@malte @simonjust @maiathecyberwitch @mjj @jeppe beklager, men mit opslag her var 99% sarkasme. Jeg har ikke tænkt mig at hoste en Mastodon instans for Moderaterne. Af mange grunde, men primært fordi det er der andre der allerede gør rigtig godt og billigt. Det vil jeg klart anbefale Moderaterne - og alle mulige andre - at benytte sig af. Her tillader jeg mig bare at gøre grin med at de foreslår at opfinde noget son findes, og så tager jeg Netcompany med i joken fordi de kunne sælge det dyrt.
@benjamin Du skal sgu da heller ikke hoste en Mastodon-instans for moderaterne. Det jeg siger er at nogle af jer der kan de her ting og forstår jer på fediversets tekniske sider, burde sætte jer ned og forberede et oplæg til når der en dag - måske om ikke så lang tid - muligvis dumper en stor budgetpost fra regeringen på at udvikle et Facebook-alternativ. Hvis en gruppe smarte folk gik sammen og lykkedes med at score den, er jeg sikker på at I kunne lave noget 10 gange bedre @jeppe
-
@jeppe @malte @maiathecyberwitch @benjamin @mjj Det kunne være helt vildt fedt
@simonjust @jeppe @malte @maiathecyberwitch @benjamin @mjj det er en en kæmpe pointe at ikke teknologi men indhold bestemmer. Så hvis DR, Folketinget, ministeriet, styrelser, kommuner og hele AULA balladen, Politi m.v. kom på activity pub, så ville vi være kommet et stykke...
I princippet kunne hver af ovennævnte "i morgen"
vel oprette enten en Friendica eller diaspora instans og være igang. Mener at huske, at begge nu har activity pup løsninger.
-
@simonjust @jeppe @malte @maiathecyberwitch @benjamin @mjj det er en en kæmpe pointe at ikke teknologi men indhold bestemmer. Så hvis DR, Folketinget, ministeriet, styrelser, kommuner og hele AULA balladen, Politi m.v. kom på activity pub, så ville vi være kommet et stykke...
vel oprette enten en Friendica eller diaspora instans og være igang. Mener at huske, at begge nu har activity pup løsninger.
@andreasio @jeppe @malte @maiathecyberwitch @benjamin @mjj
Nemlig - det kunne de sagtens. Men vi har behov for at fortælle dem, hvorfor de skal bekymre sig om andet end Bluesky
De behøver ikke oprette et helt socialt netværk. Det kunne også bare være en single user instance såsom Wordpress' AP-integration, snac, Mitra eller GotoSocial
Ved første øjekast ser mange potentielle brugere formentlig kun en Twitter- og Instagram-klon i hhv. Mastodon og Pixelfed. Men Fediversets styrke ligger i integrationerne mellem de forskellige instanser. Man ser det bare først, når man begynder at følge brugere udenfor ens egen sfære. Jeg synes det er megafedt at få overskrifter fra Feddit eller anmeldelser fra Bogreol.dk direkte i mit feed.
-
@andreasio@mastodon.social Ah, se dér var et navn, vi ikke snakkede nok om de seneste 10 år.
Diaspora virker en anelse bedaget nu design-wise, men det var federated network før vi talte om federated networks.
Det lå ellers godt. Det var et erklæret modstykke til Facebook og fik rimeligt godt fat, da mange nørder var ved at gå videre fra forum-formen (så ja, det her, der er i gang, virker som det største flashback).Tilføjelse: Jeg kan se, at mit første indlæg på diasp.org er omkring 12 år gammelt.