Person 1: Jeg er stoppet med at ryge.
-
Person 2: Ej, hvor flot! Tillykke med det! Du sparer penge og det er jo godt for din almene sundhed på den lange bane.
•••
Person 1: Jeg er i øvrigt også stoppet med at drikke alkohol …
Person 2: WHAT!!?? Er du okay? Har du brug for hjælp? Skynd dig til lægen. Hvad er der dog i vejen med dig???
-
Person 2: Ej, hvor flot! Tillykke med det! Du sparer penge og det er jo godt for din almene sundhed på den lange bane.
•••
Person 2: WHAT!!?? Er du okay? Har du brug for hjælp? Skynd dig til lægen. Hvad er der dog i vejen med dig???
@anport
Bliv ved.
Det kan være rigtig hårdt at være i. Især hvis ens omgangskreds altid mødes pga alkohol.
Jeg følte mig udenfor i mange år pga mit nej til alkohol - nu på 11 år. Men jeg kan mærke at det er en god beslutning og min omgangskreds er blevet meget anderledes. Ikke så meget råben og drengerøvs kultur og mere tid til fordybning og venskaber.bliv ved og prøv evt de mange gode alkohol fri øl.
-
•••
@anport fed måde at stille det op på. Det er en meget stærk kultur vi har for alkohol, men det var det jo også for rygning for relativt få år siden. Gad vide om synet på alkohol kan komme til at ændre sig på samme måde en dag.
-
@anport
Bliv ved.
Det kan være rigtig hårdt at være i. Især hvis ens omgangskreds altid mødes pga alkohol.
Jeg følte mig udenfor i mange år pga mit nej til alkohol - nu på 11 år. Men jeg kan mærke at det er en god beslutning og min omgangskreds er blevet meget anderledes. Ikke så meget råben og drengerøvs kultur og mere tid til fordybning og venskaber.bliv ved og prøv evt de mange gode alkohol fri øl.
@Phrozeltic tak for opbakningen. Og ja, jeg har meldt ud til dele af mine venner, at hvis udgangspunktet for at mødes primært er indtagelse af alkohol (“lad os mødes på en bar” eksempelvis), så springer jeg bare over. Mine venner har dog heldigvis taget godt imod den udmelding, så næste gang vi har aftalt at mødes bliver det en lang gåtur på Amager Fælled
-
@anport fed måde at stille det op på. Det er en meget stærk kultur vi har for alkohol, men det var det jo også for rygning for relativt få år siden. Gad vide om synet på alkohol kan komme til at ændre sig på samme måde en dag.
@benjamin ja, det bliver spændende at se om synet/kulturen ændrer sig over tid. Jeg bed mærke i, at WHO for et par måneder siden ville have advarselsmærkninger på alkoholprodukter i identisk stil med tobaksprodukter. Tror dog ikke lige det sker foreløbigt.
I Danmark er kulturen ihvertfald alkohol = hygge … i rigtig mange sammenhænge. Men det er klart blevet mere legitimt at sige ‘nej tak’ end det var for blot 10-20 år siden (tror jeg). -
•••
@anport det er helt crazy. Jeg var for et par år siden på medicin over en længere periode, og indlægssedlen frarådede alkoholbrug sammen med medicinen. Så jeg stoppede med at drikke alkohol, no big deal.
Mængden af forfærdede emojis og "det er jo ikke sikkert at DU har den bivirkning"-gode råd. Medfølelse. Folk var ret meget oppe at køre på mine vegne. Det var SYND for mig.
Og jeg var sådan, "øh nej. Det er helt fint. DU opfører dig derimod som en, der er afhængig." > -
@anport det er helt crazy. Jeg var for et par år siden på medicin over en længere periode, og indlægssedlen frarådede alkoholbrug sammen med medicinen. Så jeg stoppede med at drikke alkohol, no big deal.
Mængden af forfærdede emojis og "det er jo ikke sikkert at DU har den bivirkning"-gode råd. Medfølelse. Folk var ret meget oppe at køre på mine vegne. Det var SYND for mig.
Og jeg var sådan, "øh nej. Det er helt fint. DU opfører dig derimod som en, der er afhængig." >@infonauten jeg må nok indrømme, at jeg selv havde været på det hold af stemmer, der sang i dine ører: ‘nej, det er synd for dig’ …
Sådan er det heldigvis ikke længere. Og i aften skal jeg til tegneserierelateret grillfest og jeg har det helt ok med at være den eneste på et hold af 10, der får en sodavand til maden