Erfaringer med Degoogled mobil
-
Er der nogen her på Mastodon der har erfaringer med Degoogled mobil. #degoogled #murena #lineageos
@Steensc det største problem er at mitid app ikke virker. Så få dig en kodeviser. Det bedste degoogled Android du kan få er en pixel telefon med grapheneOS.
-
@Steensc det største problem er at mitid app ikke virker. Så få dig en kodeviser. Det bedste degoogled Android du kan få er en pixel telefon med grapheneOS.
-
@Stefanos @Steensc nej. Men det er relativt nemt at installere direkte fra en browser: https://grapheneos.org/install/web
-
Er der nogen her på Mastodon der har erfaringer med Degoogled mobil. #degoogled #murena #lineageos
@Steensc
Har en Fairphone 5 fra murena. Hvad vil du vide? -
N niels shared this topic on
-
@Stefanos @Steensc nej. Men det er relativt nemt at installere direkte fra en browser: https://grapheneos.org/install/web
@mshdk@mastodon.social
Hej, har boostet denne tråd ind i vores forum påHåber det er OK, kan evt. slette
Tak fordi du tager det interessante emne op
-
Når min nuværende telefon engang er klar til at blive skiftet ud, må erstatningen gerne være uden Google.
Men hvad med den her håndfuld apps, der ikke virker uden? Kan man dual-boote med/uden Google?
Jeg søger efter det engang imellem og ender altid med samme 7 år gamle indlæg på xdaforums.com der siger at det måske kan gøres på enkelte bestemte modeller (nu udgåede) med et bestemt værktøj (ikke opdateret på Github i 7 år).
Nogen der har fundet noget jeg ikke har fundet?
-
Når min nuværende telefon engang er klar til at blive skiftet ud, må erstatningen gerne være uden Google.
Men hvad med den her håndfuld apps, der ikke virker uden? Kan man dual-boote med/uden Google?
Jeg søger efter det engang imellem og ender altid med samme 7 år gamle indlæg på xdaforums.com der siger at det måske kan gøres på enkelte bestemte modeller (nu udgåede) med et bestemt værktøj (ikke opdateret på Github i 7 år).
@pmakholm @farvel-google har ikke undersøgt dual boot setup - men det kunne være fedt hvis alternative OS'er havde en løsning på det. Men der er jo "fake" google play services som jeg tror de fleste apps fint vil bruge, det er mere hvis der er krav om trusted device etc. som jeg gætter banks apps og mitid kræver. Der er man tvunget til at bruge google android. Et ekstra device med google på til de apps er måske nemmere, så skal man heller ikke genstarte hele tiden...
-
@pmakholm @farvel-google Lytter med her. Er selv så træt af Google 🥱
-
@pmakholm @farvel-google har ikke undersøgt dual boot setup - men det kunne være fedt hvis alternative OS'er havde en løsning på det. Men der er jo "fake" google play services som jeg tror de fleste apps fint vil bruge, det er mere hvis der er krav om trusted device etc. som jeg gætter banks apps og mitid kræver. Der er man tvunget til at bruge google android. Et ekstra device med google på til de apps er måske nemmere, så skal man heller ikke genstarte hele tiden...
@royalrex Jeg er enig i at en genstart for at tilgå MobilePay vil være ubekvemt, men det er det også at slæbe rundt på en ekstra telefon bar for at kunen overføre penge hvis man har været ude at spise sammen i en gruppe.
Det optimale ville være hvis jeg kunne starte Google og MobilePay i en sandbox, men jeg er åben overfor alle pragmatiske løsninger.
-
GrapheneOS ser ud til at have en "Sandboxed Google Play" funktionalitet.
https://grapheneos.org/usage#sandboxed-google-play
Nogen der har prøvet at bruge den til MobilePay, Netbank og MitID?
(Nu bruger jeg mitid som kodeviser og chip, så det sidste er ikke kritisk for mig)
-
(Nu bruger jeg mitid som kodeviser og chip, så det sidste er ikke kritisk for mig)
@pmakholm @farvel-google den her liste siger at MobilePay er testet og virker i GrapheneOS (i kontekst af deres compatibility layer + app sandbox + thingamajig):
https://privsec.dev/posts/android/banking-applications-compatibility-with-grapheneos/#denmark
-
@pmakholm @farvel-google MobilePay og i hvert fald Spar Nord mobilbank (vist et BEC white label produkt) virker, MitID gør ikke, ej heller Kørekort app'en.
-
@pmakholm @farvel-google Jeg bruger mobilepay på GrapheneOS. Jeg har aldrig oplevet at det ikke har virket.
Ved ikke med netbank og mitID da jeg bruger hhv. PC og chip til dette. -
@pmakholm @farvel-google MobilePay og i hvert fald Spar Nord mobilbank (vist et BEC white label produkt) virker, MitID gør ikke, ej heller Kørekort app'en.
@pmakholm @farvel-google Det hjælper ikke at lave en Google konto og logge ind i den, MitID nægter stadig.
Kørekort app dør vist på at GrapheneOS ikke tillader adgang til at læse chippen i ens pas.
-
Jeg kører GrapheneOS på en Pixel 8 Pro lige nu. Jeg var heldig at komme på MitID med den før MitID fik den brilliante ide at lukke for det. Mit MitID virker stadig, men nok kun indtil det skal installeres igen.
Medmindre MitID, og andre apps, begynder at opføre sig ordentligt, tænker jeg at den næste mobil kommer til at køre postmarketOS. Det skulle være mere “computer” end “device nogen andre bestemmer over”.
-
På /e/ os fra Murena pre installeret på Fairphone. Der virket alt nu for mig. Engang imellem driller en app pga af opdateringer.
Min ven fik ikke trykket ja til OS opdateringer i et år og kunne så ikke opdatere. Installerede selv nyt /e/ , men kom til at unroote. Brugte 5 timet på at prøve at løse det. Lykkedes ikke helt. Mit id appen virker ikke, men med keychain mit id, virker apps der bruger nem id nu.
-
Jeg overlever med en FairPhone med e/OS.
-
Jeg overlever med en FairPhone med e/OS.
@phloggen @pmakholm @farvel-google jeg har installeret e/os/ på min gamle OnePlus 6. Den havde OnePlusfirmaet ellers gerne set sendt til elektronikskrot (slut med opdateringer). Alt er fint. Dog ikke MitID som jeg klarer med kodeviser. Og selvfølgelig Microsoft som bare elsker at give besvær.
-
@pmakholm @farvel-google Det hjælper ikke at lave en Google konto og logge ind i den, MitID nægter stadig.
Kørekort app dør vist på at GrapheneOS ikke tillader adgang til at læse chippen i ens pas.
@m @pmakholm @farvel-google Så med MitID på separat kodeviser virker det som om man kan komme ret godt i mål, hvis man medbringer sit kørekort på farten.
-
@m @pmakholm @farvel-google Så med MitID på separat kodeviser virker det som om man kan komme ret godt i mål, hvis man medbringer sit kørekort på farten.
@tokeriis @pmakholm @farvel-google Ja. Jeg vil dog anbefale at anskaffe en MitID chip også, så man har 2 muligheder for MitID.