Jeg har lavet et camera obscura til solformørkelsen.
-
@reynir Jeg så den totale solformørkelse i Zambia i 2001. Mens vi sad og ventede på at det skulle ske, fik vi øje på nogle skygger på jorden: Min vens kone havde lange tynde afrofletninger, og de solstråler der gik gennem hendes hår kunne nede på jorden ses som snesevis “pinhole cameras” med billeder af den halvt dækkede sol. Det var et sjovt fænomen.
@kas ej hvor sjovt! Så I solformørkelsen på den måde, eller brugte I briller?
-
@kas ej hvor sjovt! Så I solformørkelsen på den måde, eller brugte I briller?
@reynir Vi havde briller på. Det med håret var bare mens vi sad og ventede i meget lang tid på at formørkelsen skulle blive total.
-
Jeg har lavet et camera obscura til solformørkelsen. Måske ikke kønt, men det virker da nogenlunde.
@reynir Sejt! Og langt mere pro end mit dørslag

-
Jeg har lavet et camera obscura til solformørkelsen. Måske ikke kønt, men det virker da nogenlunde.
@reynir Jeg er også klar!
-
-
-
@MThaastrup I kan bruge et dørslag! Eller prik et lille hul i et stykke papir og kig på skyggen, det kaster.
-
-
@MThaastrup I kan bruge et dørslag! Eller prik et lille hul i et stykke papir og kig på skyggen, det kaster.
-
@MThaastrup @decibyte @reynir Ah, ok. Det er ikke pænt gjort af dørslagsproducenten, at de ikke laver solformørkelsesvenlige dørslag

-
@MThaastrup @decibyte jeg fandt ud af at min papkasse har i forvejen huller i hjørnet som er glimrende - så jeg havde egentlig ikke rigtig behøvet at gøre noget

-
@MThaastrup @decibyte jeg fandt ud af at min papkasse har i forvejen huller i hjørnet som er glimrende - så jeg havde egentlig ikke rigtig behøvet at gøre noget

@MThaastrup @decibyte håber I får en god oplevelse

-
@MThaastrup @nerdd @decibyte @reynir Jeg har også resigneret og besluttet at følge med på fjernsyn i stedet. Jeg så en formørkelse i 90'erne, hvor jeg var ung og dum nok til at glo på solen, og jeg er mindre risikovillig nu om dage.
Min 10-årige har sneget sig væk med nogle veninder, jeg mistænker dem for også at være unge og dumme, trods formaninger.
-
@MThaastrup @nerdd @decibyte @reynir Jeg har også resigneret og besluttet at følge med på fjernsyn i stedet. Jeg så en formørkelse i 90'erne, hvor jeg var ung og dum nok til at glo på solen, og jeg er mindre risikovillig nu om dage.
Min 10-årige har sneget sig væk med nogle veninder, jeg mistænker dem for også at være unge og dumme, trods formaninger.
-
@tokeriis Så er det godt, skydækket kan beskytte dem - hvis altså de befinder sig her i den vestlige ende af Aarhus

-
@tokeriis Så er det godt, skydækket kan beskytte dem - hvis altså de befinder sig her i den vestlige ende af Aarhus

-
-
@MThaastrup Hvis I er heldige, når skydækket ikke ned til jer inden. Det bevæger sig nemlig sydover

-
@MThaastrup Hvis I er heldige, når skydækket ikke ned til jer inden. Det bevæger sig nemlig sydover

@nerdd Vi har også delvist skyer her, men ikke helt dækkende. Endnu 🫣
-
@nerdd Vi har også delvist skyer her, men ikke helt dækkende. Endnu 🫣
@nerdd Vi kunne stadigvæk se nu her, krydser fingre for 10 minutter mere uden skyer