Jeg er i en venlig dialog med Energi Fyn som er begyndt at kræve at jeg har Google Play installeret for at bruge deres app på Android.
-
@jeppe En app-slankekur er vejen frem, hvis du vil overvåges mindre..
@je5perl Som sagt er jeg ret god til at undgå det. Min dagsorden er politisk. Hvis ikke nogen gør en indsats for at oplyse og afdække virksomhedernes misbrug, så sker der ikke noget.
Politikerne er i sagens natur ikke i nogen god position, for de bliver "nødt" til at være hvor "folk" er. Men jeg tror fuldt og fast på at politikerne og (dog i mindre grad) deres embedsmænd har integriteten i behold og gerne vil vide og forstå når virksomheder misbruger vores tillid.
-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
@je5perl Som sagt er jeg ret god til at undgå det. Min dagsorden er politisk. Hvis ikke nogen gør en indsats for at oplyse og afdække virksomhedernes misbrug, så sker der ikke noget.
Politikerne er i sagens natur ikke i nogen god position, for de bliver "nødt" til at være hvor "folk" er. Men jeg tror fuldt og fast på at politikerne og (dog i mindre grad) deres embedsmænd har integriteten i behold og gerne vil vide og forstå når virksomheder misbruger vores tillid.
@jeppe De største datamisbrugere finder du på Christiansborg, så det tror jeg ikke, at du har ret i. Det er muligt, at danske politikere gerne vil have et europæisk Palantir ("digital suverænitet"), men kun hvis den europæiske udgave kan levere samme niveau af overvågning, datamisbrug og "targeting" som det amerikanske Palantir.
-
Min respons:
I stjæler måske ikke, men i har hyret en dørmand som gør. Når en app afhænger af google play services betyder det at den kun fungerer når google samtidig får lov at opsnuse al ens aktivitet i baggrunden. Det er jeg ikke interesseret i.Og så bare tilbage fra Zetland:
Vi respekterer fuldt ud dit synspunkt.
Vores fokus er dog at udvikle teknologi til de platforme, hvor størstedelen af danskerne henter deres apps.
Det gør vi, fordi vi tror på, at det er her, vi kan skabe den største værdi og gøre den største forskel. -
A anderslund@expressional.social shared this topic
-
@jeppe Checker app'en om den er installeret via Google Play?
-
Jeg er i en venlig dialog med Energi Fyn som er begyndt at kræve at jeg har Google Play installeret for at bruge deres app på Android. Det vil jeg naturlig vis ikke, for jeg vil ikke profileres og sælges mere end højst nødvendigt. Jeg har fået en mail og svaret dem - se her: https://himmel.bundsgaard.net/s/WnYPntQRBbtFa4x
Sig endelig til hvis I har kommentarer.
@jeppe Nydeligt, præcist og velformuleret.

-
@maltelau Zetland er et elendigt medie af så mange grunde. Denne overlegne, nedladende, samfundsnedbrydende form gør mig ikke positivt stemt.
-
-
@tokeriis @jeppe så vidt jeg er informeret er der et lille argument for at bruge de tjenester, som er at det koster mindre strøm på din telefon at sende push-notifikationer (men det var noget jeg lærte for år siden; ved ikke om det stadig holder).
Det han svarer på er jo på en måde reelt nok -- de "fleste" kører alligevel standard Android hvor man slet ikke kan slå det fra. Så sådan en som mig som forsøger at undgå så meget tracking som jeg kan er for meget en 'niche' til at de vil tage højde for det...
Og lidt mere til deres forsvar -- jeg spurgte dem jo fordi jeg var interesseret i mediet, og hvis det er rigtigt som de siger med at de ikke giver info videre til annoncører så er det en hel del bedre end de fleste andre medier
-
@tokeriis @jeppe så vidt jeg er informeret er der et lille argument for at bruge de tjenester, som er at det koster mindre strøm på din telefon at sende push-notifikationer (men det var noget jeg lærte for år siden; ved ikke om det stadig holder).
Det han svarer på er jo på en måde reelt nok -- de "fleste" kører alligevel standard Android hvor man slet ikke kan slå det fra. Så sådan en som mig som forsøger at undgå så meget tracking som jeg kan er for meget en 'niche' til at de vil tage højde for det...
Og lidt mere til deres forsvar -- jeg spurgte dem jo fordi jeg var interesseret i mediet, og hvis det er rigtigt som de siger med at de ikke giver info videre til annoncører så er det en hel del bedre end de fleste andre medier
@maltelau @jeppe Ja, svaret giver fuldstændig mening: de søger det lettest/billigst mulige vej til at nå flest mulige kunder. Og hvis det er teknisk muligt både at være på Google Play og uden for, uden at de går på kompromis med datasikkerheden, så er det fordi de har så lidt holdning til emnet, at de ikke vil betale ekstra for det – for brugere som dig er formodentlig villige til at bruge lidt ekstra strøm for at undgå Google.
-
@maltelau @jeppe Ja, svaret giver fuldstændig mening: de søger det lettest/billigst mulige vej til at nå flest mulige kunder. Og hvis det er teknisk muligt både at være på Google Play og uden for, uden at de går på kompromis med datasikkerheden, så er det fordi de har så lidt holdning til emnet, at de ikke vil betale ekstra for det – for brugere som dig er formodentlig villige til at bruge lidt ekstra strøm for at undgå Google.
@tokeriis @maltelau Jeg kom lige til at tænke på regeringens ekspertgruppe om tech-giganter (2022-2024) hvor tre ministre var repræsenteret ved offentliggørelsen af tredje rapport. Anbefaling nummer 5 lyder: "Ingen skal være tvunget til at bruge tech-giganternes tjenester for at få information og deltage i sociale, kulturelle og demokratiske fællesskaber"
Dette bør vi sende til alle de mediehuse vi kan komme i tanke om, hvis de på nogen måde kræver Google-brug.