Hvor stor andel av klesgarderoben din er plast hvis du skulle tippe?
-
Hvor stor andel av klesgarderoben din er plast hvis du skulle tippe? #norsktut
@miaholte Føler meg relativt trygg på at det er mindre enn 50%, om enn fordi garderoba mi er relativt lita (utanom nørdeskjorter), og dei siste åras utviding stort sett har vore frå selskap som ynskjer å redusere plastbruken sjølv. Men eg veit ikkje.
-
@miaholte Jeg har gått gjennom vaskelappene på klærne mine og valgt å kaste det aller meste med stor prosentandel plast. Ikke kjøpt nytt isteden, jeg hadde alt for mye klær. Med mye annet ville jeg tenkt at man kan bare bruke det opp, men klær av plast avgir så mye mikroplast i bruk og vask at jeg ikke syntes det var noe vits å ta sjansen når jeg har mer enn nok klær, og det er ekstremt lett å skaffe mer brukt om jeg trenger det etterhvert.
-
@miaholte Det er såpass vanskelig å finne klær som både passer og henger pent på en stuttjukk kropp, så materialkresenhet er en tapt sak. 🥲
Velger naturmaterialer når jeg kan, men det begrenser seg fort til sokker, vanter, skjerf og lignende.
-
@miaholte Føler meg relativt trygg på at det er mindre enn 50%, om enn fordi garderoba mi er relativt lita (utanom nørdeskjorter), og dei siste åras utviding stort sett har vore frå selskap som ynskjer å redusere plastbruken sjølv. Men eg veit ikkje.
@tanketom ah, hvilke selskaper anbefaler du?
-
@Reea helt enig. Det gjør hele forskjellen.
-
@miaholte Det er såpass vanskelig å finne klær som både passer og henger pent på en stuttjukk kropp, så materialkresenhet er en tapt sak. 🥲
Velger naturmaterialer når jeg kan, men det begrenser seg fort til sokker, vanter, skjerf og lignende.
@zicon jeg hører deg. Jeg er kort og «kompakt» selv og ønsker ofte herreklær pga formen. Men ofte blir jo de litt store. Men jeg syns Zalando har såpass godt søk at det gjør jobben lettere. Og de skal ha en målefunksjon jeg ennå ikke har testet som skal hjelpe. Men lett er det ikke

-
Det som også er «gøy» er at produsenter ofte putter inn «5%» polyester. Herregud…
-
Det som også er «gøy» er at produsenter ofte putter inn «5%» polyester. Herregud…
@miaholte that is the stretchy part
-
@miaholte tror jeg svarte over 50%, men det er nok under, ettersom mesteparten er t-skjorter i bommul, uten stretch på det meste.
Men det er vel plast i trykk o.l.
Om spørmålet et "hvor stor andel av klesgarderoben din har plagg som inbeholder plast" blir det noe annet.
Vasker alt untatt hånkler i Guppyfriends poser for å unngå at ting forsvinner ned i avløpet...
-
@tanketom ah, hvilke selskaper anbefaler du?
@miaholte Northern Playground, bla. Dei er dyre, men gode, og eg likar verdssynet deira òg.