Update på europæiske søgemaskiner
-
**Update på europæiske søgemaskiner**
Good Search: ok søgeresultater (men fra amerikanske Braves søgeindex*), 2euro/md → støtter gode formål
Ecosia: gode søgeresultater (men fra amerikanske Bings søgeindex*), reklameindtægt støtter økoprojekter
Qwant: gode søgeresultater (men også fra Bing), reklamer
Mojeek: rimelig kvalitet søgeresultater, fokusfunktioner (men UK-baseret)
Stract: dårlige søgeresultater, tilpasning af søgeresultater, fondsstøttet -
Konklusion: De to søgemaskiner, hvor både søgemaskine og søgeindeks er europæiske, er Stract og Mojeek – og de er begge relativt dårlige. Stract giver mulighed for at frasortere dårlige kilder, men den indekserer væsentligt færre websites end Mojeek.
De tre øvrige baserer sig enten på Bing eller på Braves indekser.
Brave er uafhængigt og meget privacy-orienteret, men stadig amerikansk og med en problematisk grundlægger og en del krypto/AI-crap. Bing er ejet af Microsoft.
* Qwant og Ecosia er gået sammen om at bygge et fælles søgeindeks; det er lovende, men kvaliteten bliver afgørende for, om det bliver en succes. Og så savner jeg i dem begge mulighed for at downvote/upvote eller fjerne websites fra søgninger, som Stract, Brave eller Kagi (og til dels DuckDuckGo) har det.
-
Good Search: ok søgeresultater (men fra amerikanske Braves søgeindex*), 2euro/md → støtter gode formål
Ecosia: gode søgeresultater (men fra amerikanske Bings søgeindex*), reklameindtægt støtter økoprojekter
Stract: dårlige søgeresultater, tilpasning af søgeresultater, fondsstøttetKonklusion: De to søgemaskiner, hvor både søgemaskine og søgeindeks er europæiske, er Stract og Mojeek – og de er begge relativt dårlige. Stract giver mulighed for at frasortere dårlige kilder, men den indekserer væsentligt færre websites end Mojeek.
De tre øvrige baserer sig enten på Bing eller på Braves indekser.
Brave er uafhængigt og meget privacy-orienteret, men stadig amerikansk og med en problematisk grundlægger og en del krypto/AI-crap. Bing er ejet af Microsoft.
-
* Qwant og Ecosia er gået sammen om at bygge et fælles søgeindeks; det er lovende, men kvaliteten bliver afgørende for, om det bliver en succes. Og så savner jeg i dem begge mulighed for at downvote/upvote eller fjerne websites fra søgninger, som Stract, Brave eller Kagi (og til dels DuckDuckGo) har det.
Endelig er jeg lidt i tvivl, om det er et problem at Mojeek er UK-baseret? I princippet kan der være databehandlingsaftaler og EU-regulativer, udover Storbrittaniens tendens til at være orienteret mod USA, som gør det mindre attraktivt end en EU-baseret søgemaskine.
-
Stract: dårlige søgeresultater, tilpasning af søgeresultater, fondsstøttet@tokeriis alternativt kan jeg anbefale searxng, som er en åben sovs aggregat søgemaskine. der er flere offentlige instanser, så man behøver ikke sin egen. Man kan tilpasse hvilke søge maskiner man gerne vil bruge, hits er cached så der ikke laves analyse og penge på dine søgninger, og der er kortkoder til at skifte per søgning. eksempelvis: "David graeber !g" vil hente resultater kun fra google.
-
@tokeriis alternativt kan jeg anbefale searxng, som er en åben sovs aggregat søgemaskine. der er flere offentlige instanser, så man behøver ikke sin egen. Man kan tilpasse hvilke søge maskiner man gerne vil bruge, hits er cached så der ikke laves analyse og penge på dine søgninger, og der er kortkoder til at skifte per søgning. eksempelvis: "David graeber !g" vil hente resultater kun fra google.
@nicholai Ja, den har jeg tidligere testet. Den har sin charme, men jeg mangler funktionen til at fjerne/redigere søgeresultater + jeg kunne kun finde Startpage og Mojeek med EU-indekser. Jeg fik heller ikke Startpage med (ejet af et reklamefirma, derfor bare nej) og MetaGer (kræver køb af Token credits og ser presset ud økonomisk). Mangler at prøve SwissCows (som koster 27kr/md).
-
Stract: dårlige søgeresultater, tilpasning af søgeresultater, fondsstøttet@tokeriis hvad med Startpage?
-
@tokeriis hvad med Startpage?
@tokeriis ah, ejet af reklamefirma. Ak!
-
@tokeriis ah, ejet af reklamefirma. Ak!
@kochpittet Og den bruger Google og Bings søgeindekser.
-
@nicholai Ja, den har jeg tidligere testet. Den har sin charme, men jeg mangler funktionen til at fjerne/redigere søgeresultater + jeg kunne kun finde Startpage og Mojeek med EU-indekser. Jeg fik heller ikke Startpage med (ejet af et reklamefirma, derfor bare nej) og MetaGer (kræver køb af Token credits og ser presset ud økonomisk). Mangler at prøve SwissCows (som koster 27kr/md).
@nicholai Kan se Swisscows bruger Braves søgeindeks og har Bing-reklamer, så den kan jeg heler ikke anbefale, hvis man søger et europæisk alternativ. Og Startpage bruger både Google og Bings søgeindekser, selvom det er lavet af et hollandsk reklamefirma.
-
N niels shared this topic
-
Endelig er jeg lidt i tvivl, om det er et problem at Mojeek er UK-baseret? I princippet kan der være databehandlingsaftaler og EU-regulativer, udover Storbrittaniens tendens til at være orienteret mod USA, som gør det mindre attraktivt end en EU-baseret søgemaskine.
@tokeriis@helvede.net
Ny URL. Tror det hele kom med nu.
https://forum.fedi.dk/topic/6d2fe253-fd54-43fb-a7b7-b5c7d220efa7/update-på-europæiske-søgemaskiner/8