Jeg synes egentlig ikke min Lenovo L450 er særligt gammel.
-
Tak for feedback!
Hvor plejer du at købe?Jeg fandt også en bedre mulighed, jeg har skrevet det ind som svar her:
https://helvede.net/@folfdk/115714033436296202@folfdk Jeg plejer at bruge tysk ebay. Men "plejer" er vist så meget sagt. Jeg har købt en ibm x40, en lenovo x250 og en lenovo x13. Så har du en idé om frekvensen.
Selv den gamle x40 virker endnu. Men da skolekom døde, skiftede mit gymnasie til MS365/sharepoint, og så kunne x40'eren ikke følge med længere.
-
@folfdk Jeg plejer at bruge tysk ebay. Men "plejer" er vist så meget sagt. Jeg har købt en ibm x40, en lenovo x250 og en lenovo x13. Så har du en idé om frekvensen.
Selv den gamle x40 virker endnu. Men da skolekom døde, skiftede mit gymnasie til MS365/sharepoint, og så kunne x40'eren ikke følge med længere.
@esbenrossel
Ja, det er jo det fandens ved det.
Der er ikke så meget grund til at skifte hvis det virker
Jeg havde en T61 før jeg købte den L450 jeg har nu.
Heldigvis fik T61'eren nyt liv hos en anden bruger som jeg solgte den videre til. -
-
Og nu har jeg så fundet den her i stedet som må være lige så god, AMD i stedet for Intel processor, men 32 GB ram og 512 GB , i stedet for det halve, ovenikøbet en smule billigere.

Jeg endte med den her Lenovo T14 G2 (se nedenfor), købt via refurbed, og så har jeg købt en 1 TB m.2 ssd at sætte i den.
Den 256 GB SSD der fulgte med tænker jeg burde kunne smides i en anden maskine og så køre den medfølgende Windows på den

Lenovo ThinkPad T14 G2 | i5-1135G7 | 14" | 16 GB | 256 GB SSD | FP | Tastaturbelysning | Win 11 Pro | ND | Meget god
Solgt af: Looptop
2897.58 DKK -
Jeg endte med den her Lenovo T14 G2 (se nedenfor), købt via refurbed, og så har jeg købt en 1 TB m.2 ssd at sætte i den.
Den 256 GB SSD der fulgte med tænker jeg burde kunne smides i en anden maskine og så køre den medfølgende Windows på den

Lenovo ThinkPad T14 G2 | i5-1135G7 | 14" | 16 GB | 256 GB SSD | FP | Tastaturbelysning | Win 11 Pro | ND | Meget god
2897.58 DKK@folfdk T14 er en rar maskine. Jeg har en G3'er på arbejde, som jeg er rigtig glad for (med en AMD CPU af en slags).
-
@folfdk T14 er en rar maskine. Jeg har en G3'er på arbejde, som jeg er rigtig glad for (med en AMD CPU af en slags).
Ja, det var også min erfaring med en maskine andetsteds som gjorde at jeg kiggede på en brugt en af slagsen til mig selv.
Som erstatning for en L450'er fra 2015 med kun 4 GB ram og en noget ældre cpu selvfølgelig
-
Ja, det var også min erfaring med en maskine andetsteds som gjorde at jeg kiggede på en brugt en af slagsen til mig selv.
Som erstatning for en L450'er fra 2015 med kun 4 GB ram og en noget ældre cpu selvfølgelig
@folfdk det har været som at gå fra en lille propelflyver til en jet af en slags?

-
@folfdk det har været som at gå fra en lille propelflyver til en jet af en slags?

-
@folfdk hehe

-

2897.58 DKK@folfdk jeg har nærmest præcist samme specs på min Lenovo (også 16 GB RAM, samme disk), men kører i5-7200U, dvs.
2.5 GHz vs 4.2 GHz (begge 4 kerner)
3 MB cache vs 8 MB cacheBruger ikke så meget af min tid på at kigge på laptops... men vil det sige, at jeg kan få næsten dobbelt så hurtig CPU ved at skifte?

-
@folfdk jeg har nærmest præcist samme specs på min Lenovo (også 16 GB RAM, samme disk), men kører i5-7200U, dvs.
2.5 GHz vs 4.2 GHz (begge 4 kerner)
3 MB cache vs 8 MB cacheBruger ikke så meget af min tid på at kigge på laptops... men vil det sige, at jeg kan få næsten dobbelt så hurtig CPU ved at skifte?

Hvis jeg kigger her
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-7200U-vs-Intel-Core-i5-1135G7/m153577vsm1286124Så er der en ret stor forskel ja.
Men måske også at din i5-7200U ser ud til at have 2 kerner med fire tråde? Og i5-1135G7 processoren ser ud til at have 4 kerner og 8 tråde?
-
Hvis jeg kigger her
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-7200U-vs-Intel-Core-i5-1135G7/m153577vsm1286124Så er der en ret stor forskel ja.
Men måske også at din i5-7200U ser ud til at have 2 kerner med fire tråde? Og i5-1135G7 processoren ser ud til at have 4 kerner og 8 tråde?
@folfdk tak, det er spændende ny viden for mig, at der er så stor forskel på CPU'er med samme produkt-navne og GHz
Det må jeg klart overveje. Jeg holdt op med at følge med i hardware omkring 2020... cirka dér da den nye T14 udkom 
-
@folfdk tak, det er spændende ny viden for mig, at der er så stor forskel på CPU'er med samme produkt-navne og GHz
Det må jeg klart overveje. Jeg holdt op med at følge med i hardware omkring 2020... cirka dér da den nye T14 udkom 
@folfdk Det gir mig også en stærk oplevelse af, at software bare bliver dårligere og dårligere. Da jeg fik min nuværende laptop, var det fordi video-møderne på in x220 var blevet for langsomme / hakkede (Google Meet, JitSi.. det hele).
Nu kommer jeg til at sige det samme om min T470... bare ~4 år senere. Jeg kunne sværge, at det var en hurtig og glimrende arbejdshest dengang, endda med halvt så mange RAM.
-
@folfdk Det gir mig også en stærk oplevelse af, at software bare bliver dårligere og dårligere. Da jeg fik min nuværende laptop, var det fordi video-møderne på in x220 var blevet for langsomme / hakkede (Google Meet, JitSi.. det hele).
Nu kommer jeg til at sige det samme om min T470... bare ~4 år senere. Jeg kunne sværge, at det var en hurtig og glimrende arbejdshest dengang, endda med halvt så mange RAM.
Helt enig!
Er ikke sikker på hvad det er der præcis sker, jeg forestiller mig at det hurtigt bliver bedre når man trækker stikket og ikke har brug for internet.
Men det er jo efterhånden bygget ind over det hele at der kører services i baggrundenEdit: ved heller ikke om det kan være mangel på ressourcer i de platforme der bruges

-

2897.58 DKKNu har jeg haft den et stykke tid og skulle lige dreje lidt rundt om mig selv for at tage mig sammen til at skifte harddisken samt installere Ubuntu på den
(Ja, det var der jeg endte, jeg kender det og var ikke interesseret i at prøve for meget nyt)Damn, det er dejligt med så meget bedre styr på strømforbruget (ret god batterilevetid virker det til).
Og jeg har kørt "suspend" som er super hurtigt begge vej. Det tager vitterligt få sekunder at starte! -
F folfdk@helvede.net shared this topic