Der var lige igen noget snak om udligning mellem kommunerne
-
Der var lige igen noget snak om udligning mellem kommunerne.
Og der er Danmarks Statistik jo faktisk guld værd i forhold til hurtigt at få et indblik i befolkningen i hver kommune via
https://extranet.dst.dk/pyramide/pyramide.htmOg bare så man kan se forskellen, så har jeg lige inkluderet København og Lolland.
(Man kan selvfølgelig ikke de hvor socialt stærke og hvilken indkomst befolkningen har, men aldersfordelingen alene er jo interessant som grundlag for at forstå nogle mekanismer)
-
Der var lige igen noget snak om udligning mellem kommunerne.
Og der er Danmarks Statistik jo faktisk guld værd i forhold til hurtigt at få et indblik i befolkningen i hver kommune via
https://extranet.dst.dk/pyramide/pyramide.htmOg bare så man kan se forskellen, så har jeg lige inkluderet København og Lolland.
(Man kan selvfølgelig ikke de hvor socialt stærke og hvilken indkomst befolkningen har, men aldersfordelingen alene er jo interessant som grundlag for at forstå nogle mekanismer)
Og som kuriosum synes jeg altid det er interessant at inkludere Lyngby Taarbæk Kommune, hvor Danmarks Tekniske Universitet ligger.
Der er en kale overvægt at unge mænd i tyverne
-
B bogwitch@social.data.coop shared this topic
-
Og som kuriosum synes jeg altid det er interessant at inkludere Lyngby Taarbæk Kommune, hvor Danmarks Tekniske Universitet ligger.
Der er en kale overvægt at unge mænd i tyverne
Aarhus er absolut også en uddannelsesby:
(Markant mere end Kbh) -
Aarhus er absolut også en uddannelsesby:
(Markant mere end Kbh)@PeterHald
Ja, bestemt!Jeg har ikke tjekket de store universitetsbyer mod hinanden.
Men der er nok nogle andre ting i spil også. Måske det er mere normalt at man flytter væk fra Aarhus igen (måske til København?) end det er at københavnerne flytter væk efter endt studietid.Sønderborg er lidt en spøjs kimær i den sammenhæng.
Mange unge der flytter væk, men også mange unge mænd pga ingeniør uddannelsen i byen tænker jeg.
-
@PeterHald
Men der er nok nogle andre ting i spil også. Måske det er mere normalt at man flytter væk fra Aarhus igen (måske til København?) end det er at københavnerne flytter væk efter endt studietid.Sønderborg er lidt en spøjs kimær i den sammenhæng.
Mange unge der flytter væk, men også mange unge mænd pga ingeniør uddannelsen i byen tænker jeg.
Der er også den relative størrelse.
København er ret stor relativt til hvor mange studiepladser der er.
-
@PeterHald
@folfdk @PeterHald Det er meget tydeligt i Sønderborgs bybillede, at der næsten ikke er unge mennesker i 20'erne. Langt de fleste forlader byen efter endt ungdoms uddannelse og vender evt. tilbage efter de har stiftet familie og fået job på Danfoss eller Linak.