Jeg vil hellere spørge dumt hos jer end hos kloakmesteren (for så prøver han bare at snyde mig): hvad skal jeg bede om når to af mine afløb stopper til (fra vasken, altså)?
-
Jeg vil hellere spørge dumt hos jer end hos kloakmesteren (for så prøver han bare at snyde mig): hvad skal jeg bede om når to af mine afløb stopper til (fra vasken, altså)?
#fælleshjerne -
#fælleshjerne@tanyakaroli hvis der er plastikafløbsrør kan man komme ret langt selv ved at skille det og rense med en gammel flaskerenser.
-
#fælleshjerne@tanyakaroli Jeg er faktisk lidt i tvivl om hvad du mener, så her kommer anbefalingerne som jeg har fået, når udlejer har "afstoppet" mine afløb:
Bare kogende vand tak. Det der afløbsrens er de hellere foruden (jeg husker ikke helt hvorfor)
Og nej, kaffegrums fra stempelkanden "løber ikke bare ud"
Tror nu i øvrigt at kloakmester bare vil dig det bedste, men jeg er også smadder godtroende
-
#fælleshjerne@tanyakaroli
To afløb?Har du prøvet afløbsrens? Det tager tid om at virke, men billigt og du kan nå at hente det inden butikkerne lukker i aften. Køb 5-8 flasker, så du har nok til at der kommer rigeligt forbi vandlåsen.
Prøv ellers med en svupper, bloker overløbshullet med en våd karklud.
Man kan også få mange meter lange wireagtige ting der kan skubbes ind i afløbet, de kan drejes manuelt med et håndtag i bagenden for at rense ordentligt.
-
@tanyakaroli hvis der er plastikafløbsrør kan man komme ret langt selv ved at skille det og rense med en gammel flaskerenser.
@svuorela @tanyakaroli enig. Vandlåsen stopper nemt til med hår og lignende ig er første sted at kigge.
Hvis du bor i hus/rækkehus, så prøv også at finde den brønd afløbet løber i. Kan være svær at finde, men i ældre huse kan der samles meget kalksæbe, fedt og andre ubehageligheder, som man kan tage op med passende redskaber. -
@tanyakaroli
To afløb?Har du prøvet afløbsrens? Det tager tid om at virke, men billigt og du kan nå at hente det inden butikkerne lukker i aften. Køb 5-8 flasker, så du har nok til at der kommer rigeligt forbi vandlåsen.
Prøv ellers med en svupper, bloker overløbshullet med en våd karklud.
Man kan også få mange meter lange wireagtige ting der kan skubbes ind i afløbet, de kan drejes manuelt med et håndtag i bagenden for at rense ordentligt.
@tanyakaroli
Kloakmesteren dukker sandsynligvis op med en maskindrevet version af den sidste. Der kan vist også pumpes vand igennem den. Skærm evt af, hvor han skal gå. -
@tanyakaroli Jeg er faktisk lidt i tvivl om hvad du mener, så her kommer anbefalingerne som jeg har fået, når udlejer har "afstoppet" mine afløb:
Bare kogende vand tak. Det der afløbsrens er de hellere foruden (jeg husker ikke helt hvorfor)
Og nej, kaffegrums fra stempelkanden "løber ikke bare ud"
Tror nu i øvrigt at kloakmester bare vil dig det bedste, men jeg er også smadder godtroende
@oldrup nej, jeg skal på en eller anden måde have spulet mine kloakker udenfor. Det er mere end hvad kogende vand kan klare.
-
@svuorela @tanyakaroli enig. Vandlåsen stopper nemt til med hår og lignende ig er første sted at kigge.
Hvis du bor i hus/rækkehus, så prøv også at finde den brønd afløbet løber i. Kan være svær at finde, men i ældre huse kan der samles meget kalksæbe, fedt og andre ubehageligheder, som man kan tage op med passende redskaber.@jakobtougaard Ideen er at få renset det hele ordentligt, ikke prøve at gøre det selv. Men jeg ved ikke om det er en slamsuger jeg skal have ud eller hvad. @svuorela
-
@tanyakaroli
Kloakmesteren dukker sandsynligvis op med en maskindrevet version af den sidste. Der kan vist også pumpes vand igennem den. Skærm evt af, hvor han skal gå.@notsoloud jeg tror der skal pumpes vand igennem. Og måske en slamsuger til kloakken udenfor.
-
@jakobtougaard Ideen er at få renset det hele ordentligt, ikke prøve at gøre det selv. Men jeg ved ikke om det er en slamsuger jeg skal have ud eller hvad. @svuorela
@tanyakaroli @svuorela denne her fyr på en vandslange fra den nedre ende af røret har reddet mig mange gange:
https://www.jemogfix.dk/drain-cleaner-afloebsspulehoved/8125/9011136/?utm_content=nonbrand&gad_source=1&gad_campaignid=859705090&gclid=Cj0KCQjw-4XFBhCBARIsAAdNOksIqUr_QR-UQYg0c56Swf6eYapP3jUnVf8IAgaERkY_Aur03aoPFNEaAoZ-EALw_wcB -
#fælleshjerne@tanyakaroli Kogende vand først, i vasken - kan smelte fedtlås. Kaffegrums i vasken stopper den til - skal ikke deri, og evt rester skal skylles godt efter.
Dernæst løft kloakdæksel og se om ikke en gang spul med vandslange kan løsne noget - måske er det papir der har sat sig i en rottefælde - de er vist ofte en flaskehals, så at sige
Ellers vvs hhv kloakmester til inde/ude arbejdet
-
@tanyakaroli Kogende vand først, i vasken - kan smelte fedtlås. Kaffegrums i vasken stopper den til - skal ikke deri, og evt rester skal skylles godt efter.
Dernæst løft kloakdæksel og se om ikke en gang spul med vandslange kan løsne noget - måske er det papir der har sat sig i en rottefælde - de er vist ofte en flaskehals, så at sige
Ellers vvs hhv kloakmester til inde/ude arbejdet
@cruiser for nogle år siden var det meget alvorligt stoppet til, og der gravede min stakkels mand selv en masse helt ekstremt ulækkert møg op af kloakken. Det slipper vi gerne for! (Det er derfor jeg hælder til at få en kloakmester ud)
-
@tanyakaroli @svuorela denne her fyr på en vandslange fra den nedre ende af røret har reddet mig mange gange:
https://www.jemogfix.dk/drain-cleaner-afloebsspulehoved/8125/9011136/?utm_content=nonbrand&gad_source=1&gad_campaignid=859705090&gclid=Cj0KCQjw-4XFBhCBARIsAAdNOksIqUr_QR-UQYg0c56Swf6eYapP3jUnVf8IAgaERkY_Aur03aoPFNEaAoZ-EALw_wcB@jakobtougaard Dén ser smart ud!
@svuorela -
@notsoloud jeg tror der skal pumpes vand igennem. Og måske en slamsuger til kloakken udenfor.
@tanyakaroli @notsoloud
Hvis der er meget tørt kan kloakken udenfor måske have brug for vand. -
@tanyakaroli @notsoloud
Hvis der er meget tørt kan kloakken udenfor måske have brug for vand.@alf149 hmm, det er ikke så tosset - det har jo været både varmt og tørt i nogle dage
@notsoloud -
@cruiser for nogle år siden var det meget alvorligt stoppet til, og der gravede min stakkels mand selv en masse helt ekstremt ulækkert møg op af kloakken. Det slipper vi gerne for! (Det er derfor jeg hælder til at få en kloakmester ud)
@tanyakaroli Tjek. Det koster lidt, men en professionel er hurtig til at løse problemet og rådgive til forebyggelse.
Det var sådan en der fortalte om rottefældens fortrædeligheder - den ødelægger naturlige flow omkring afrundede kanter, og kan dermed være årsag til problemet, hvis man har fået losset for store mængder papir afsted på een gang
Og ja - det er langt mere komfy at lade andre udføre den slags