Amazon og mentalhygiejne
-
Jeg har jo fået downloadet mine Kindle-bøger og har sat Calibre til at eksportere dem som ePubs til at læse på min Boox Go. Der er en del:
Men mens jeg har været i gang med dette her, har jeg tænkt en del på en anden ting, som jeg hadede fra forskellige litteratur-grupper: Et fetichistisk forhold til hvor meget man fik læst, ikke hvad man fik læst. Læsemål, reading challenges. Bullshit med ekstra bullshit ovenpå.
Men Amazon gør heller ikke nogen tjenester - for andre end sig selv, i hvert fald. For Kindle har de her:
… og det er nemt at blive grebet af.
Så det glæder mig ubeskriveligt at slippe ud af det her gamification-pis.
Samme grund som da jeg droppede Duolingo, som skældte ud sidst på dagen, hvis man havde været fraværende:
Bare tage dimsen frem, eller ikke - læse 20 linier eller 20 sider eller ingenting. I mit tempo og uden opsalg. -
Det er en typisk følge af enshittification (slå ordet op, hvis du ikke kender det):
Det handler om at maksimere tid brugt på systemet, ikke værdi for brugeren. Lidt som Tinder, der ville gå bankerot, hvis alle fandt den eneste ene, første gang de swipede.
-
Det er en typisk følge af enshittification (slå ordet op, hvis du ikke kender det):
Det handler om at maksimere tid brugt på systemet, ikke værdi for brugeren. Lidt som Tinder, der ville gå bankerot, hvis alle fandt den eneste ene, første gang de swipede.
Enshittification: når firmaer starter ud med at tilbyde et godt produkt for at tiltrække brugere, men senere begynder at nedgradere brugeroplevelsen for at maksimere profit.
Jeg tænker det er godt, hvis vi prøver at forklare de tekniske ord vi bruger, så forummet er mere tilgængeligt
-
En ordliste kunne måske være meget fint, hvis der mod forventning er tilstedeværende, der ikke har fået store mængder af Cory Doctorow…