Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg har geninstalleret Yunohost på min Raspberry Pi, og nu kan jeg ikke finde ud af, om jeg faktisk skal lege lidt med at koble den til et domæne jeg ikke bruger.

Jeg har geninstalleret Yunohost på min Raspberry Pi, og nu kan jeg ikke finde ud af, om jeg faktisk skal lege lidt med at koble den til et domæne jeg ikke bruger.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
8 Indlæg 4 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
    mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
    mosgaard@uddannelse.social
    wrote on sidst redigeret af

Jeg har geninstalleret Yunohost på min Raspberry Pi, og nu kan jeg ikke finde ud af, om jeg faktisk skal lege lidt med at koble den til et domæne jeg ikke bruger.

Jeg er umiddelbart mest til at lege med nohost løsningen fra Yunohost, da jeg ikke ved om jeg burde gøre noget i forhold til sikkerhed, hvis det var mit eget domæne.

(Jeg ville dog bruge et ukendt underdomæne, eller jeg vil da tro det er ukendt)

mosgaard@uddannelse.socialM dazo@infosec.exchangeD 2 Replies Last reply
    0
    • mosgaard@uddannelse.socialM mosgaard@uddannelse.social

Jeg er umiddelbart mest til at lege med nohost løsningen fra Yunohost, da jeg ikke ved om jeg burde gøre noget i forhold til sikkerhed, hvis det var mit eget domæne.

Men shit altså det er smart. Det er bare SÅ nemt at lave en server med Yunohost der kan ALT muligt.

Kæmpe anbefaling herfra: https://yunohost.org/

folfdk@helvede.netF 1 Reply Last reply
      0

dazo@infosec.exchangeD This user is from outside of this forum
        dazo@infosec.exchangeD This user is from outside of this forum
        dazo@infosec.exchange

@mosgaard Vil anbefale uansett å se på brannnuroppsett uavhengig av domene, hvis maskinen blir gjort tilgjengelig på Internet.

Alle maskiner på Internet er tildelt en IP adresse, og maskinen vil svare på oppkoblinger uavhengig av om den er satt opp med et domene eller ikke.

Domene med hostname er bare en måte å gi et navn på en IP adresse. Og DNS er da på en måte "telefonkatalogen" hvor man kan slå opp et navn og få en IP adresse i retur - eller motsatt. I tillegg til veldig mange andre oppslagsmuligheter.

Og det blir scannet etter tilgjengelige maskiner på nettet kontinuerlig. Har maskiner som har hatt flere tusen oppkoblingsforsøk på bare noen få timer - selv før DNS og domene ble konfigurert. Brannmur er første barrieren for å beskytte seg mot slike scans.

mosgaard@uddannelse.socialM 1 Reply Last reply
        0
        • dazo@infosec.exchangeD dazo@infosec.exchange

@mosgaard Vil anbefale uansett å se på brannnuroppsett uavhengig av domene, hvis maskinen blir gjort tilgjengelig på Internet.

Alle maskiner på Internet er tildelt en IP adresse, og maskinen vil svare på oppkoblinger uavhengig av om den er satt opp med et domene eller ikke.

Domene med hostname er bare en måte å gi et navn på en IP adresse. Og DNS er da på en måte "telefonkatalogen" hvor man kan slå opp et navn og få en IP adresse i retur - eller motsatt. I tillegg til veldig mange andre oppslagsmuligheter.

Og det blir scannet etter tilgjengelige maskiner på nettet kontinuerlig. Har maskiner som har hatt flere tusen oppkoblingsforsøk på bare noen få timer - selv før DNS og domene ble konfigurert. Brannmur er første barrieren for å beskytte seg mot slike scans.

@dazo tak for forklaringen, det var sådan noget jeg regnede med at skulle tage højde for.

Jeg tror jeg holder mig på det lokale netværk i første omgang, mens jeg lige tager bestik af om jeg vil koble den op på det store internet.

Tak!

1 Reply Last reply
          0

Men shit altså det er smart. Det er bare SÅ nemt at lave en server med Yunohost der kan ALT muligt.

Kæmpe anbefaling herfra: https://yunohost.org/

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
            folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
            folfdk@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@mosgaard

Hvad bruger du den til?

Og kan tilgå når du er ude i verden? (Og hvordan?)

anderslund@expressional.socialA 1 Reply Last reply
            0
            • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@mosgaard

Hvad bruger du den til?

Og kan tilgå når du er ude i verden? (Og hvordan?)

anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
              anderslund@expressional.social
              wrote sidst redigeret af

@folfdk @mosgaard
              Jeg har min nextcloud server på på yunohost, og en webserver (https://map.alweb.dk - min selv-udviklede osm vector stil) - begge tilgængelige udefra. Yunohost admin er på et lokalt domæne. Fungerer fint for mig.

mosgaard@uddannelse.socialM 1 Reply Last reply
              0
              • anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social

@folfdk @mosgaard
                Jeg har min nextcloud server på på yunohost, og en webserver (https://map.alweb.dk - min selv-udviklede osm vector stil) - begge tilgængelige udefra. Yunohost admin er på et lokalt domæne. Fungerer fint for mig.

wrote sidst redigeret af

@anderslund @folfdk jeg tilgår ikke min ude i verden, men Yunohost har indbygget forbindelse til et sted der kan være din adgang til nettet, hvor du så kan bruge dit eget domæne.

Så det skulle være ret ligetil at forbinde.

anderslund@expressional.socialA 1 Reply Last reply
                0

@anderslund @folfdk jeg tilgår ikke min ude i verden, men Yunohost har indbygget forbindelse til et sted der kan være din adgang til nettet, hvor du så kan bruge dit eget domæne.

Så det skulle være ret ligetil at forbinde.

anderslund@expressional.social
                  wrote sidst redigeret af

@mosgaard @folfdk
                  Hver gang du opretter en tjeneste på yunohost beder den om et domæne, og hvis det er nødvendigt om dns-records og certifikater (som den selv kan få oprettet).

1 Reply Last reply
                  0
                  Svar
                  • Svar som emne
                  Login for at svare
                  • Ældste til nyeste
                  • Nyeste til ældste
                  • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.