Jeg har geninstalleret Yunohost på min Raspberry Pi, og nu kan jeg ikke finde ud af, om jeg faktisk skal lege lidt med at koble den til et domæne jeg ikke bruger.
-
Jeg har geninstalleret Yunohost på min Raspberry Pi, og nu kan jeg ikke finde ud af, om jeg faktisk skal lege lidt med at koble den til et domæne jeg ikke bruger.
Jeg er umiddelbart mest til at lege med nohost løsningen fra Yunohost, da jeg ikke ved om jeg burde gøre noget i forhold til sikkerhed, hvis det var mit eget domæne.
(Jeg ville dog bruge et ukendt underdomæne, eller jeg vil da tro det er ukendt)
-
Jeg er umiddelbart mest til at lege med nohost løsningen fra Yunohost, da jeg ikke ved om jeg burde gøre noget i forhold til sikkerhed, hvis det var mit eget domæne.
Men shit altså det er smart. Det er bare SÅ nemt at lave en server med Yunohost der kan ALT muligt.
Kæmpe anbefaling herfra: https://yunohost.org/
-
@mosgaard Vil anbefale uansett å se på brannnuroppsett uavhengig av domene, hvis maskinen blir gjort tilgjengelig på Internet.
Alle maskiner på Internet er tildelt en IP adresse, og maskinen vil svare på oppkoblinger uavhengig av om den er satt opp med et domene eller ikke.
Domene med hostname er bare en måte å gi et navn på en IP adresse. Og DNS er da på en måte "telefonkatalogen" hvor man kan slå opp et navn og få en IP adresse i retur - eller motsatt. I tillegg til veldig mange andre oppslagsmuligheter.
Og det blir scannet etter tilgjengelige maskiner på nettet kontinuerlig. Har maskiner som har hatt flere tusen oppkoblingsforsøk på bare noen få timer - selv før DNS og domene ble konfigurert. Brannmur er første barrieren for å beskytte seg mot slike scans.
-
@mosgaard Vil anbefale uansett å se på brannnuroppsett uavhengig av domene, hvis maskinen blir gjort tilgjengelig på Internet.
Alle maskiner på Internet er tildelt en IP adresse, og maskinen vil svare på oppkoblinger uavhengig av om den er satt opp med et domene eller ikke.
Domene med hostname er bare en måte å gi et navn på en IP adresse. Og DNS er da på en måte "telefonkatalogen" hvor man kan slå opp et navn og få en IP adresse i retur - eller motsatt. I tillegg til veldig mange andre oppslagsmuligheter.
Og det blir scannet etter tilgjengelige maskiner på nettet kontinuerlig. Har maskiner som har hatt flere tusen oppkoblingsforsøk på bare noen få timer - selv før DNS og domene ble konfigurert. Brannmur er første barrieren for å beskytte seg mot slike scans.
@dazo tak for forklaringen, det var sådan noget jeg regnede med at skulle tage højde for.
Jeg tror jeg holder mig på det lokale netværk i første omgang, mens jeg lige tager bestik af om jeg vil koble den op på det store internet.
Tak!
-
Men shit altså det er smart. Det er bare SÅ nemt at lave en server med Yunohost der kan ALT muligt.
Kæmpe anbefaling herfra: https://yunohost.org/
-
@folfdk @mosgaard
Jeg har min nextcloud server på på yunohost, og en webserver (https://map.alweb.dk - min selv-udviklede osm vector stil) - begge tilgængelige udefra. Yunohost admin er på et lokalt domæne. Fungerer fint for mig. -
@folfdk @mosgaard
Jeg har min nextcloud server på på yunohost, og en webserver (https://map.alweb.dk - min selv-udviklede osm vector stil) - begge tilgængelige udefra. Yunohost admin er på et lokalt domæne. Fungerer fint for mig.@anderslund @folfdk jeg tilgår ikke min ude i verden, men Yunohost har indbygget forbindelse til et sted der kan være din adgang til nettet, hvor du så kan bruge dit eget domæne.
Så det skulle være ret ligetil at forbinde.
-
@anderslund @folfdk jeg tilgår ikke min ude i verden, men Yunohost har indbygget forbindelse til et sted der kan være din adgang til nettet, hvor du så kan bruge dit eget domæne.
Så det skulle være ret ligetil at forbinde.