Kære vennerJeg leder efter eksempler på humanister der bruger (noget af) deres faglige viden i jobs i det private.
-
@tanyakaroli jeg har en bachelor i international virksomhedskommunikation med medier og et fremmedsprog som studieretning. Mange tænker humanister som fx filosofi. Men at kende til organisationsteori, visuel analyse og design, kulturforståelse - for bare at nævne et par områder - hører også ind under humaniora, og er enormt brugbart mange steder.
Indtil min langtidssygemelding arbejdede jeg freelance for mange forskellige slags virksomheder og organisationer.
@Nuhn præcis, det er en væsentlig del af humaniora, men overses ofte som værdiskabende - men det er det jo!
Tak for input
-
@tanyakaroli Jeg startede direkte i det privat efter engelsk/film- og tv-kundskab, og selv om der ikke var meget, der var direkte overførbart, betød det meget, at jeg var trænet i at lære nyt. Jeg endte med alt gøre alt muligt forskelligt fra at bygge små portaler med samlinger af værktøjer til korrekturlæsning på kundekommunikation, som havde en tendens til at have både en uheldig tone og være uklar - eller ganske enkelt formuleret ukorrekt. Min evne til at systematisere viden og bevare overblik gjorde, at jeg relativt hurtigt endte med at sidde med de tunge opgaver og detektivarbejdet.
I dag står den dog på undervisning. I hvert fald indtil Tesfaye sænker skuden.
@trezzer det er vist en udbredt erfaring hos humanister at de viser sig at være dygtige til virkelig meget. Når du skriver at der ikke var meget der var direkte overførbart, er der så alligevel et eksempel på en (måske obskur, måske banal?) ting du lærte på studiet som du kunne omsætte til noget relevant?
-
Kære venner
Jeg leder efter eksempler på humanister der bruger (noget af) deres faglige viden i jobs i det private. Det er til en kronik vi vil skrive om humanioras samfundsbidrag. Omtalen vil blive ganske kort, så jeg skal ikke lave interview eller noget. Men vil bare gerne høre om gode eksempler på det (jeg kender selv flest der arbejder i det offentlige).
Tak
#danskertrut #fedihjerne@tanyakaroli Jeg har brugt faglig viden fra min uddannelse i alle mine forlagsjobs gennem årene (jeg har en cand.mag. i Litteraturvidenskab og Sproglig rådgivning.)
-
@tanyakaroli Jeg har brugt faglig viden fra min uddannelse i alle mine forlagsjobs gennem årene (jeg har en cand.mag. i Litteraturvidenskab og Sproglig rådgivning.)
@Camlarsch et perfekt match, lyder det som!
-
@Camlarsch et perfekt match, lyder det som!
@tanyakaroli Ret perfekt, synes jeg jo. Omend jeg gennem årene faktisk aldrig har arbejdet med skønlitteratur, men fag-, undervisnings- og lærebøger.
-
T tofticles@helvede.net shared this topic
-
Kære venner
Jeg leder efter eksempler på humanister der bruger (noget af) deres faglige viden i jobs i det private. Det er til en kronik vi vil skrive om humanioras samfundsbidrag. Omtalen vil blive ganske kort, så jeg skal ikke lave interview eller noget. Men vil bare gerne høre om gode eksempler på det (jeg kender selv flest der arbejder i det offentlige).
Tak
#danskertrut #fedihjerne@tanyakaroli @tofticles jeg er humanist, men uddannet i mere praktiske fag, og (nu er jeg jo uden for arbejdsmarkedet, men!) jeg har da brugt ret meget af min læring fra retorik og nordisk sprog & litteratur i mit tidligere arbejde som content creator og kommunikationsmedarbejder med at udvikle B2B-salgstekster i en privat virksomhed.
-
@Gjoel @tanyakaroli ja, både det, men jeg tænker mere på at de fleste gange man skal bruge det i software har det ganske ganske få led. Så det er ikke noget der kræver en universitetsgrad at forstå. (Og hvis det gør har man brug for at skrive det på en anden måde!)
@benjaminlj @Gjoel @tanyakaroli jeg havde lidt det samme, og synes at "Logik og Sprogfilosofi" har hjulpet mig med kravanalyse - især at omsætte krav til noget, som reelt er testbart. Det kunne være fedt, hvis alle politikere fik et obligatorisk kursus i det, når de blev valgt på tinge (og djøfere i ministerierne/administrationen).
-
Kære venner
Tak
#danskertrut #fedihjerne@tanyakaroli
Ämnet arkeologi ligger inom humanistisk fakultet. De flesta arkeologiska jobb finns inom byggprojekt för motorvägar och järnvägar. Många av de jobben ligger i Sverige på privata bolag som konkurrerar med varandra och med offentliga organisationer om uppdrag. Till exempel Arkeologikonsult AB: -
@benjaminlj @Gjoel @tanyakaroli jeg havde lidt det samme, og synes at "Logik og Sprogfilosofi" har hjulpet mig med kravanalyse - især at omsætte krav til noget, som reelt er testbart. Det kunne være fedt, hvis alle politikere fik et obligatorisk kursus i det, når de blev valgt på tinge (og djøfere i ministerierne/administrationen).
@Laust @Gjoel @tanyakaroli Ja, hvis politikerne kunne finde ud af at genkende fejlslutninger kunne de måske bedre undgå at lave dem. Ville elske en diskussion om hvorvidt Morten Messerschmitt har lavet et stråmandsargument, en slippery slope eller en "No true Scotsman".
-
K koefoed@helvede.net shared this topic
-
@Laust Dejligt konkret eksempel, tak for det!
@benjaminlj @Gjoel -
@tanyakaroli
Ämnet arkeologi ligger inom humanistisk fakultet. De flesta arkeologiska jobb finns inom byggprojekt för motorvägar och järnvägar. Många av de jobben ligger i Sverige på privata bolag som konkurrerar med varandra och med offentliga organisationer om uppdrag. Till exempel Arkeologikonsult AB:@mrundkvist Ahh, godt eksempel! Tak