Er der nogen mixenører eller andre der ved lidt om musikanlæg på linjen?
-
Fedt spørgsmål. Hvad er dit budget? Og hvor småt er dit værelse? Jeg har tit klaret mig med gamle hifi-forstærkere fra storskrald/loppemarkeder og ditto højttalere. Vil man spare plads, kan man måske finde nogle aktive monitors på DBA?
@miximedia
Mega fedt at høre! Tak for tips!Hvis jeg virkelig skulle flotte mig, ville jeg måske kunne give 3000 - men hvis gamle hifi-forstærkere fra storskrald kan gå, så vil jeg synes det er godt! Støder tit på nogen til ~3-400 kr her i sydfynsområdet.
Ofte er mit problem med højtalerne, som jeg ofte ikke kan få lov til at høre i genbrugsforretningen. Og hvad nu hvis ikke forstærker og højtaler passer sammen. (Her kunne jeg virkelig godt bruge en tommelfingerregel eller to)
-
@ruben@venner.network Man kan også gå op i om impedans/ohm matcher, og der er det vist også først rigtig et problem, hvis man skruer højt op – og ofte vil et relæ i forstærkeren slå fra, før noget går i stykker.
Min oplevelse er, at langt de fleste forstærkere kan lide "6-8 ohm", og det findes der masser af højttalere på brugtmarkedet, der er kompatible med. Selv hvis du finder et par 4 ohm højttalere, er det vist ikke rigtig et problem før du spiller meget højt. (2/2) -
@ruben@venner.network Jeg kan tilføje, at jeg tit har fundet fede forstærkere til få eller ingen penge, der fungerer rigtig fint, men at gamle højttalere jo nemmere bliver møre, da selve membranen jo ofte er lavet af pap. Selv har jeg købt et par B&W-højttalere (Bowers & Wilkins) af nyere dato, som kostede mig 1500 brugt og har leveret rigtig fin lyd i min stue de sidste mange år. Ville nok ikke selv smide penge efter højttalere der var over 30 år gamle...
-
@ruben@venner.network Se nu f.eks. bare de her cuties: https://www.dba.dk/recommerce/forsale/item/9277396 (i Stenstrup!)
-
@miximedia det er lige sådan nogle tommelfingerregler jeg har manglet til at turde springe ud i det!
Det er en kææææmpe hjælp! Tusind tusind tak mixi!
(Har lige lidt problemer med vores venner.network instans, så poster lige her i stedet hehe, da jeg kan se at beskeden ikke er gået igennem) -
mht. køb af hifi-forstærker: undgå alt med display og elektriske relæer (dvs. alle receivere og surround-forstærkere). skiftekontakter skal være mekaniske og ikke digitale. af den grund er Denon at foretrække frem for eks. NAD. (i den billige ende).
aktive højtalere er populære idag, men mange af dem er lavet til at give et klinisk lydbillede. det er også en underlig idé at bygge en forstærker ind i en højtaler. det vil nok være svært at finde nogen der kan reparere aktive højtalere.
mit forslag: en hifi-forstærker til ca. 1000 kr. brugt og et sæt 2-vejs højtalere. hvis du vil tænke langt kan du finde ud af hvem der reparerer hifi på svendborg-egnen og spørge om du kan købe af dem. det er guld værd med en velserviceret ældre forstærker, og hifi-reparatører ved bedst hvad der holder både lydkvalitetsmæssigt og i løbende service. -
mht. køb af hifi-forstærker: undgå alt med display og elektriske relæer (dvs. alle receivere og surround-forstærkere). skiftekontakter skal være mekaniske og ikke digitale. af den grund er Denon at foretrække frem for eks. NAD. (i den billige ende).
aktive højtalere er populære idag, men mange af dem er lavet til at give et klinisk lydbillede. det er også en underlig idé at bygge en forstærker ind i en højtaler. det vil nok være svært at finde nogen der kan reparere aktive højtalere.
mit forslag: en hifi-forstærker til ca. 1000 kr. brugt og et sæt 2-vejs højtalere. hvis du vil tænke langt kan du finde ud af hvem der reparerer hifi på svendborg-egnen og spørge om du kan købe af dem. det er guld værd med en velserviceret ældre forstærker, og hifi-reparatører ved bedst hvad der holder både lydkvalitetsmæssigt og i løbende service.Meget enig med de fleste betragtninger, men der findes nu mange (ældre) NAD-forstærkere med mekaniske skifteknapper (kanalvælgere). -
@miximedia det er lige sådan nogle tommelfingerregler jeg har manglet til at turde springe ud i det!
Det er en kææææmpe hjælp! Tusind tusind tak mixi!
(Har lige lidt problemer med vores venner.network instans, så poster lige her i stedet hehe, da jeg kan se at beskeden ikke er gået igennem)Jeg fik notifikation om den, men kunne ikke se den -
Er der nogen mixenører eller andre der ved lidt om musikanlæg på linjen?
Jeg vil gerne investere i et musikanlæg i STEREO!
Kan ikke mere mono-bluetooth-højtaler.
Men jeg er bange for at købe katten i sækken, da jeg er helt grøn i denne verden. Når jeg spørger internettet støder jeg kun ind i LLM genereret lort :(((Vil bare høre noget god musik i udmærket kval i stereo på mit lille værelse, og have muligheden for at tilkoble dj-controller med RCA-kabel.
Nogen tips?
@miximedia
@dj_brevet@ruben Fediverse er den nye søgemaskine. Det er virkelig blevet svært at finde svar på den del af internettet der er fyldt med chatbot-vrøvl. @miximedia @dj_brevet
-
@dj_brevet @ruben jeg mener der er en legendarisk brugt hi-fi og reparatør i Vester Åby. — hov her. Ved ikke om den er åben endnu: https://www.detrigtigefaaborg.dk/2017/10/20/hi-fi-og-hoejt-haar/
UPDATE: facebook sidst opdaterer i april - så gode chancer.