Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Hvem var det som bytta til /e/OS her inne?

Hvem var det som bytta til /e/OS her inne?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
16 Indlæg 9 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • cmyrland@tutoteket.noC cmyrland@tutoteket.no

Nå som Google truer med å stenge ute tredjeparts appsenter-løsninger, begynner det å bli på tide å bytte.

CalyxOS ligger nede for telling, GrapheneOS krever Pixel, og ærlig talt gir jeg ikke en krone til Google for å *slippe* å bruke produktene deres, og /e/OS har samarbeid med Fairphone, så det er gode muligheter for at jeg hopper dit, men litt ferske brukererfaringer hadde vært kjekt..

Som vanlig; Hva er status for Vipps/Vipps Wallet og BankID?

rsletta@hachyderm.ioR This user is from outside of this forum
    rsletta@hachyderm.io
    wrote sidst redigeret af

@cmyrland @hsorlie bruker det. https://social.vivaldi.net/@hsorlie/116009246710698859

1 Reply Last reply
    0

Nå som Google truer med å stenge ute tredjeparts appsenter-løsninger, begynner det å bli på tide å bytte.

CalyxOS ligger nede for telling, GrapheneOS krever Pixel, og ærlig talt gir jeg ikke en krone til Google for å *slippe* å bruke produktene deres, og /e/OS har samarbeid med Fairphone, så det er gode muligheter for at jeg hopper dit, men litt ferske brukererfaringer hadde vært kjekt..

lach@social.linux.pizzaL This user is from outside of this forum
      lach@social.linux.pizzaL This user is from outside of this forum
      lach@social.linux.pizza
      wrote sidst redigeret af

@cmyrland
      Jeg så noen skrive noe om at Vipps ikke fungerte uten Google play services. Vipps hadde svart at de måtte ha play services av sikkerhetsmessige årsaker.

Har ikke forsøkt, men det går vel å komme seg rundt dette med Magisk. Problemet er at jeg ikke er helt begeistret for å kjøre Magisk og lignende på enheter jeg vil stille på.

Det skremmende er at Vipps kan slutte å fungere på Android hvis Google skrur av en bryter. Med tanke på hvor utbredt Vipps er som betalingskanal er det et nasjonalt sikkerhetsproblem.

1 Reply Last reply
      0

gunhildseim@mastodon.socialG This user is from outside of this forum
        gunhildseim@mastodon.socialG This user is from outside of this forum
        gunhildseim@mastodon.social
        wrote sidst redigeret af

@cmyrland https://www.morgenbladet.no/samfunn/jakten-pa-en-fri-snill-og-akkurat-passe-dum-telefon/10187656

1 Reply Last reply
        0

hsorlie@social.vivaldi.netH This user is from outside of this forum
          hsorlie@social.vivaldi.net
          wrote sidst redigeret af

@cmyrland @rsletta @fgraver @finnmyrstad Hei! Nybegynner på /e/OS her, but still. Jeg kjøpte Fairphone 6 fra proshop, med Android på, og installerte /e/OS selv. Jeg ville egentlig kjøpe med /e/OS ferdig installert, men fant ingen norske forhandlere av den varianten. Jeg mailet både murena og fairphone kundeservice først, for å forsikre meg om at telefonen ville være funksjonsmessig identisk dersom jeg installerte /e/OS selv, og det bekreftet de. Erfaringer så langt er alt i alt veldig bra. Har hatt null trøbbel med BankID, og null trøbbel med Nordea-appen. #Vipps fungerer fint, men bare noen dager av gangen. Når feilmeldingen kommer så sletter jeg appen, installerer på nytt, og identifiserer meg med BankID, så funker det topp. Tre minutter to ganger i uka er hassle, men ikke så mye at jeg lar det plage meg. @fredrik og @bettina er fremoverlente, og har levert klager til alt fra finanstilsynet og forbrukertilsynet til vipps selv. Spent på hvordan det går etterhvert som det å bytte fra google og apple får mer og mer oppmerksomhet. Wallet: Ikke prøvd ennå. Begynte å stikke bankkort i lomma igjen da jeg bytta fra iPhone. Det står på lista, men ikke kommet så langt. Entur: Ikke prøvd, men Ruter-appen fungerer iallefall feilfritt.

fgraver@hcommons.socialF eivind@mastodon.fjerland.noE 2 Replies Last reply
          1
          0

johnanders@snabelen.noJ This user is from outside of this forum
            johnanders@snabelen.no
            wrote sidst redigeret af

@cmyrland Jeg lurer på om dette blir bra. Virker lovende. https://commerce.jolla.com

cmyrland@tutoteket.noC 1 Reply Last reply
            0
            • johnanders@snabelen.noJ johnanders@snabelen.no

@cmyrland Jeg lurer på om dette blir bra. Virker lovende. https://commerce.jolla.com

cmyrland@tutoteket.noC This user is from outside of this forum
              cmyrland@tutoteket.noC This user is from outside of this forum
              cmyrland@tutoteket.no
              wrote sidst redigeret af

@johnanders vi får se. Jeg hadde den opprinnelige Jolla-telefonen for hundre år siden. Likte den godt, så jeg er spent på å se hva de får til nå.. Vi trenger virkelig en seriøs utfordrer til Android og iOS.

johnanders@snabelen.noJ 1 Reply Last reply
              0
              • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu shared this topic
              • hsorlie@social.vivaldi.netH hsorlie@social.vivaldi.net

@cmyrland @rsletta @fgraver @finnmyrstad Hei! Nybegynner på /e/OS her, but still. Jeg kjøpte Fairphone 6 fra proshop, med Android på, og installerte /e/OS selv. Jeg ville egentlig kjøpe med /e/OS ferdig installert, men fant ingen norske forhandlere av den varianten. Jeg mailet både murena og fairphone kundeservice først, for å forsikre meg om at telefonen ville være funksjonsmessig identisk dersom jeg installerte /e/OS selv, og det bekreftet de. Erfaringer så langt er alt i alt veldig bra. Har hatt null trøbbel med BankID, og null trøbbel med Nordea-appen. #Vipps fungerer fint, men bare noen dager av gangen. Når feilmeldingen kommer så sletter jeg appen, installerer på nytt, og identifiserer meg med BankID, så funker det topp. Tre minutter to ganger i uka er hassle, men ikke så mye at jeg lar det plage meg. @fredrik og @bettina er fremoverlente, og har levert klager til alt fra finanstilsynet og forbrukertilsynet til vipps selv. Spent på hvordan det går etterhvert som det å bytte fra google og apple får mer og mer oppmerksomhet. Wallet: Ikke prøvd ennå. Begynte å stikke bankkort i lomma igjen da jeg bytta fra iPhone. Det står på lista, men ikke kommet så langt. Entur: Ikke prøvd, men Ruter-appen fungerer iallefall feilfritt.

fgraver@hcommons.socialF This user is from outside of this forum
                fgraver@hcommons.social
                wrote sidst redigeret af

@hsorlie @cmyrland @rsletta @finnmyrstad @fredrik @bettina Takk for erfaringsdeling! Tenker jeg skal holde på iPhonen (12) så lenge den funker, men ser mer og mer at Fairphone med /e/OS blir den neste. (Regner med jeg kan finne en god løsning for bilder og kjøpt musikk…)

hsorlie@social.vivaldi.netH rsletta@hachyderm.ioR 2 Replies Last reply
                0

@johnanders vi får se. Jeg hadde den opprinnelige Jolla-telefonen for hundre år siden. Likte den godt, så jeg er spent på å se hva de får til nå.. Vi trenger virkelig en seriøs utfordrer til Android og iOS.

johnanders@snabelen.no
                  wrote sidst redigeret af

@cmyrland Ble inspirert, så har bestilt en Jolla Phone. Da er det bare å vente til september.
                  Jeg har også kjøpt en Librem one fra Purism. Det var skuffende telefon. Den ble varm og brukte opp batteriet på en halv dag. Og nå har jeg låst meg selv ut av den fordi jeg har glemt krypteringsnøkkelen.

1 Reply Last reply
                  0
                  • fgraver@hcommons.socialF fgraver@hcommons.social

@hsorlie @cmyrland @rsletta @finnmyrstad @fredrik @bettina Takk for erfaringsdeling! Tenker jeg skal holde på iPhonen (12) så lenge den funker, men ser mer og mer at Fairphone med /e/OS blir den neste. (Regner med jeg kan finne en god løsning for bilder og kjøpt musikk…)

hsorlie@social.vivaldi.net
                    wrote sidst redigeret af

@fgraver @cmyrland @rsletta @finnmyrstad @fredrik @bettina Akkurat det med bilder og musikk er jeg veldig inne i akkurat nå. Når det gjelder musikk har jeg gått for selfhosting på Synology NAS med plex og plexamp, ref linket post. Det er jeg kjempefornøyd med. Hvis du vil ha et open source alternativ til plexamp så er visst navidrome bra, men det har jeg ikke prøvd. Plex var veldig lavterskel å ta i bruk, inkl. remote access. På bilder virker Immich knallbra. Jeg har tatt det i bruk og kjører selfhosting der også, men sliter litt med remote access enn så lenge. Vet det er løsbart, men jeg er ikke helt der ennå. Har også hørt fine ting om Ente, men ikke prøvd selv. Lykke til uansett hva du gjør! https://social.vivaldi.net/@hsorlie/116009291582258053

bettina@mastodon.nuB 1 Reply Last reply
                    0

rsletta@hachyderm.io
                      wrote sidst redigeret af

@fgraver @hsorlie @cmyrland @finnmyrstad @fredrik @bettina dersom du er lærevillig, er self-hosting i 2026 en absolutt farbar vei, uten at man trenger å bli en ekspert på it-infrastruktur. Man kommer langt med en NAS fra en av de etablerte leverandørene, og litt kunnskap om docker containere og trygg tilgang til tjenestene uten å blottlegge hjemmenettverket. @hsorlie er allerede på den reisen.

For bilder er kan man nok ikke finne bedre enn Immich(https://immich.app). Dersom FOSS ikke er et absolutt krav er Plex(https://watch.plex.tv/no) en veldig god løsning for video og musikk. Et FOSS alternativ er Jellyfin(https://jellyfin.org). Begge har klient-apper for å skille mellom video- og musikk-streaming. Dersom du vil skille video og musikk, er visstnok Navidrome(https://www.navidrome.org) veldig bra, og noe jeg skal undersøke selv så snart jeg har tid. For lydbøker kan jeg forøvrig anbefale Audiobookshelf(https://www.audiobookshelf.org). De har også Android klient, og iOS i testflight. For kjøp av lydbøker bruker jeg nå https://libro.fm, for å erstatte Audible som jeg avsluttet for en god tid tilbake. Har man betalt for masse bøker der, kan jeg anbefale applikasjonen https://getlibation.com .

(edit: jeg ser at Henrik kom meg litt i forskjøpet 😅 )

1 Reply Last reply
                      0

@fgraver @cmyrland @rsletta @finnmyrstad @fredrik @bettina Akkurat det med bilder og musikk er jeg veldig inne i akkurat nå. Når det gjelder musikk har jeg gått for selfhosting på Synology NAS med plex og plexamp, ref linket post. Det er jeg kjempefornøyd med. Hvis du vil ha et open source alternativ til plexamp så er visst navidrome bra, men det har jeg ikke prøvd. Plex var veldig lavterskel å ta i bruk, inkl. remote access. På bilder virker Immich knallbra. Jeg har tatt det i bruk og kjører selfhosting der også, men sliter litt med remote access enn så lenge. Vet det er løsbart, men jeg er ikke helt der ennå. Har også hørt fine ting om Ente, men ikke prøvd selv. Lykke til uansett hva du gjør! https://social.vivaldi.net/@hsorlie/116009291582258053

bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
                        bettina@mastodon.nu
                        wrote sidst redigeret af

@hsorlie @fgraver @cmyrland @rsletta @finnmyrstad @fredrik Jeg købte Sonos for 16 år siden, så derfor rippede jeg dengang alle mine CD'er og lagde dem på egen NAS. Jeg blev aldrig glad for Spotify, så når jeg vil høre ny musik, bruger jeg youtube, undskyld, Freetube, naturligvis 🙂 Derfor er min viden om andet begrænset.

I forhold til billeder, forstår jeg ikke spørgsmålet? Men hvis du mener at dele på tværs af devices, bruger jeg snart Nextcloud (pt. OneDrive).

fgraver@hcommons.socialF 1 Reply Last reply
                        0
                        • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu

@hsorlie @fgraver @cmyrland @rsletta @finnmyrstad @fredrik Jeg købte Sonos for 16 år siden, så derfor rippede jeg dengang alle mine CD'er og lagde dem på egen NAS. Jeg blev aldrig glad for Spotify, så når jeg vil høre ny musik, bruger jeg youtube, undskyld, Freetube, naturligvis 🙂 Derfor er min viden om andet begrænset.

I forhold til billeder, forstår jeg ikke spørgsmålet? Men hvis du mener at dele på tværs af devices, bruger jeg snart Nextcloud (pt. OneDrive).

fgraver@hcommons.social
                          wrote sidst redigeret af

@bettina @hsorlie @cmyrland @rsletta @finnmyrstad @fredrik Jeg ble heller aldri glad i Spotify eller noen annen form for streaming, og hører enten på Radio Paradise eller kjøper musikk. Byttet fra iTunes store til Qobuz for litt under et år siden, og har backup av musikkbiblioteket så det skal nok gå fint å overføre filene til en Fairphone. Har en Synology BeeStation, som nok kan funke; har ellers konto hos Jottacloud (i tillegg til iCloud og gratisversjon av NextCloud) og lagrer filene der også. (Kopier på maskin, NAS backup og skyen fordi man kan aldri ha nok backup!)

Bruker mobilen som kamera mye, og elsker å kunne ha automatisk sync med iCloud slik at jeg kan ta bilder med telefon og så gjøre forbedringer på iPad eller Mac—og ha redigert versjon automatisk dukke opp på alle enheter. iPad og Mac vil nok forbli en del av pakka i overskuelig fremtid, så jeg må undersøke sync mellom dem og /e/OS.

bettina@mastodon.nuB 1 Reply Last reply
                          1
                          0

eivind@mastodon.fjerland.noE This user is from outside of this forum
                            eivind@mastodon.fjerland.noE This user is from outside of this forum
                            eivind@mastodon.fjerland.no
                            wrote sidst redigeret af

@hsorlie Same her. Eg har /e/ på ein Fairphone 4 og har hatt det lenge. Vips k*kar seg til innimellom, og då tømmer eg lagringa og går gjennom ombordstiginga på nytt. Utanom det funkar alt. @cmyrland @rsletta @fgraver @finnmyrstad @fredrik @bettina

1 Reply Last reply
                            0

@bettina @hsorlie @cmyrland @rsletta @finnmyrstad @fredrik Jeg ble heller aldri glad i Spotify eller noen annen form for streaming, og hører enten på Radio Paradise eller kjøper musikk. Byttet fra iTunes store til Qobuz for litt under et år siden, og har backup av musikkbiblioteket så det skal nok gå fint å overføre filene til en Fairphone. Har en Synology BeeStation, som nok kan funke; har ellers konto hos Jottacloud (i tillegg til iCloud og gratisversjon av NextCloud) og lagrer filene der også. (Kopier på maskin, NAS backup og skyen fordi man kan aldri ha nok backup!)

Bruker mobilen som kamera mye, og elsker å kunne ha automatisk sync med iCloud slik at jeg kan ta bilder med telefon og så gjøre forbedringer på iPad eller Mac—og ha redigert versjon automatisk dukke opp på alle enheter. iPad og Mac vil nok forbli en del av pakka i overskuelig fremtid, så jeg må undersøke sync mellom dem og /e/OS.

bettina@mastodon.nu
                              wrote sidst redigeret af

@fgraver @hsorlie @cmyrland @rsletta @finnmyrstad @fredrik Jamen, du kan sagtens bruge Nextcloud som sync af fotos fra telefon, så du kan se på tværs af devices. Så hvis Nextcloud kører på Mac (jeg har ingen Apple produkter) så burde det ikke være et problem?

1 Reply Last reply
                              0
                              Svar
                              • Svar som emne
                              Login for at svare
                              • Ældste til nyeste
                              • Nyeste til ældste
                              • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.