Jeg er ved af flyde over af ideer og tekster lige nu, men jeg mangler noget at proppe dem ind i - og det lige meget hvilken platform jeg sidder på (vigtigt!
-
@infonauten Behøver du mulighed for at linke mellem dokumenter? For jeg vil altid argumentere for en lavpandet mappe med MD-filer og undermapper for at sortere efter emne.
Min tanke er, at alle editors som forventer at man indretter sig efter deres kæpheste-paradigme for strukturering — de bliver før eller senere et system, man skal kæmpe med at vikle sig ud af.
@fanden jeg hører dig, og links er ikke så vigtige som kryds-platforms-synkronisering (dermed også givet app findes til alle platforme). Her er særligt iOS en kæmpe røv, der står i vejen for at bruge f.eks. en Nextcloud-instans (med mindre man bruger Nextcloud-notes, som jeg ikke er så begejstret for).
Det ville også være rart med en eller anden form for ... måske emneord/tags så man kunne gruppere på tværs af mapper. Hm, måske HAR jeg brug for links...

-
@fanden jeg hører dig, og links er ikke så vigtige som kryds-platforms-synkronisering (dermed også givet app findes til alle platforme). Her er særligt iOS en kæmpe røv, der står i vejen for at bruge f.eks. en Nextcloud-instans (med mindre man bruger Nextcloud-notes, som jeg ikke er så begejstret for).
Det ville også være rart med en eller anden form for ... måske emneord/tags så man kunne gruppere på tværs af mapper. Hm, måske HAR jeg brug for links...

@infonauten @fanden jeg bruger Joplin på min telefon, og efter lidt tilvænning er jeg ret glad for det. OSS og markdown baseret. https://joplinapp.org/
-

@infonauten Det kan man selvfølgelig også gøre med basic markdown. Relative links, så de fungerer uanset hvor du åbner filen. Jeg bruger det vare ikke ret meget.
Så en synkroniseret folder (f eks med syncthing eller rsync) og din foretrukne markdown-editor på mobil og computer(e). Boom.
Det er en software-agnostisk løsning. Så kan man hoppe rundt mellem editors uden hovedbrud over, om man skal eksportere fra Joplin til Obsidian eller Zettlr eller, eller, eller.
-
@infonauten @fanden jeg bruger Joplin på min telefon, og efter lidt tilvænning er jeg ret glad for det. OSS og markdown baseret. https://joplinapp.org/
@kamstrup Ændrer Joplin stadig ens filnavne til alfanumerisk gobbledygook? Det var en dealbreaker for mig 🤨 @infonauten
-
@infonauten Det kan man selvfølgelig også gøre med basic markdown. Relative links, så de fungerer uanset hvor du åbner filen. Jeg bruger det vare ikke ret meget.
Så en synkroniseret folder (f eks med syncthing eller rsync) og din foretrukne markdown-editor på mobil og computer(e). Boom.
Det er en software-agnostisk løsning. Så kan man hoppe rundt mellem editors uden hovedbrud over, om man skal eksportere fra Joplin til Obsidian eller Zettlr eller, eller, eller.
@fanden men så skal jeg til at finde en editor. The workload never ends!
Men tak, det er godt indspark.
-
@fanden men så skal jeg til at finde en editor. The workload never ends!
Men tak, det er godt indspark.
@infonauten Har ikke brugt Mac nogle år, men der var vist en håndfuld enkle, no nonsense editors.
Og endnu en gang, det er meget mindre bøvl end at jonglere med eksport-filer mellem note managers. Du kan endda have flere editors installeret samtidig for at sammenligne.
-
Jeg er ved af flyde over af ideer og tekster lige nu, men jeg mangler noget at proppe dem ind i - og det lige meget hvilken platform jeg sidder på (vigtigt! Bruger Linux, MacOS, iOS).
Lige nu kigger jeg på Obsidian, som ser ud til ret meget at kunne det jeg efterspørger, men jeg er åben overfor alternativer.
Jeg vil ikke rode for meget rundt med konfiguration for bare at få det til at virke.@infonauten jeg bruger de samme platforme, og jeg prøver på at slippe fri af Apples Notes app. Jeg fandt et program der hedder [SilverBullet](https://silverbullet.md/), og foreløbig kan jeg godt lide det.
Dine noter gemmes som en folder fuld af Markdown-filer. Der er et server-program som så laver et web-interface til noterne. Du kan linke mellem dokumenter og bruge hashtags til at organisere.
Du kan godt køre server-programmet på en laptop, men det er nok bedst hvis det kører på en server. Jeg har en NAS hjemme som fint kan klare det. Derudover er der ikke meget konfigurering, men forståeligt nok hvis du synes det er for meget. Det virker meget nørd-orienteret. -
Jeg er ved af flyde over af ideer og tekster lige nu, men jeg mangler noget at proppe dem ind i - og det lige meget hvilken platform jeg sidder på (vigtigt! Bruger Linux, MacOS, iOS).
Lige nu kigger jeg på Obsidian, som ser ud til ret meget at kunne det jeg efterspørger, men jeg er åben overfor alternativer.
Jeg vil ikke rode for meget rundt med konfiguration for bare at få det til at virke.@infonauten
Jeg tænker tit over om der er stor modstand mod org-mode/org-down i stedet for markdown.Med Emacs som editor er det let, der er support i alle editors også, og det er selvfølgelig den struktur man selv har lyst til at udbygge i plain tekst filer.
Men nogle der er noget jeg ikke lige er klar over som forhindrer at det er en god ide
Til iOS f.eks
https://www.beorgapp.com/
eller
https://github.com/amake/orgro -
@infonauten jeg bruger de samme platforme, og jeg prøver på at slippe fri af Apples Notes app. Jeg fandt et program der hedder [SilverBullet](https://silverbullet.md/), og foreløbig kan jeg godt lide det.
Dine noter gemmes som en folder fuld af Markdown-filer. Der er et server-program som så laver et web-interface til noterne. Du kan linke mellem dokumenter og bruge hashtags til at organisere.
Du kan godt køre server-programmet på en laptop, men det er nok bedst hvis det kører på en server. Jeg har en NAS hjemme som fint kan klare det. Derudover er der ikke meget konfigurering, men forståeligt nok hvis du synes det er for meget. Det virker meget nørd-orienteret.@stoklund spændende, tak!
-
@infonauten Har ikke brugt Mac nogle år, men der var vist en håndfuld enkle, no nonsense editors.
Og endnu en gang, det er meget mindre bøvl end at jonglere med eksport-filer mellem note managers. Du kan endda have flere editors installeret samtidig for at sammenligne.
@fanden jeg gider ikke igen igen igen at udforske muligheder. Så bruger jeg al tiden på det, og jeg synes ikke engang at det er sjovt.
-
@infonauten
Jeg tænker tit over om der er stor modstand mod org-mode/org-down i stedet for markdown.Med Emacs som editor er det let, der er support i alle editors også, og det er selvfølgelig den struktur man selv har lyst til at udbygge i plain tekst filer.
Men nogle der er noget jeg ikke lige er klar over som forhindrer at det er en god ide
Til iOS f.eks
eller
https://github.com/amake/orgro@folfdk det er en god pointe, men jeg ser ikke mig selv gå i gang med emacs denne gang. Jeg kan .md, jeg skal ikke lære noget nyt, jeg skal have noget fra hånden.
-
@fanden jeg gider ikke igen igen igen at udforske muligheder. Så bruger jeg al tiden på det, og jeg synes ikke engang at det er sjovt.
@infonauten Jeg har indset, det aldrig er sidste skift mellem software. Så jeg minimerer bare strabadserne ved at skifte
Noterne er de samme, det er kun interfacet som ændrer sig. -
@folfdk det er en god pointe, men jeg ser ikke mig selv gå i gang med emacs denne gang. Jeg kan .md, jeg skal ikke lære noget nyt, jeg skal have noget fra hånden.
@infonauten
Obsidian lyder som et godt valg. Sæt i gang!
-
@infonauten
Til iOS f.eks
eller
https://github.com/amake/orgro@folfdk Jeg har været linuxbruger som primært privatOS i ~20 år og også stor del af mit professionelle liv. Jeg er aldrig blevet gode venner med emacs - så alt hvad der laves 'emacs-først' er noget jeg springer over. @infonauten
-
Jeg vil ikke rode for meget rundt med konfiguration for bare at få det til at virke.@infonauten Jeg er glad for Obsidian, som jeg kombinerer med syncthing, så jeg kan se mine noter på min telefon. Jeg ser mange, der opbygger meget komplicerede systemer i deres Obsidian-vaults, men selv kører jeg med et minimum af eksterne plugins. Jeg har 5 mapper, og ellers bruger jeg tags og links til at organisere ting. Hvis jeg skal finde mange noter om noget bestemt, bruger jeg det indbyggede plugin Bases.
-
@infonauten Jeg er glad for Obsidian, som jeg kombinerer med syncthing, så jeg kan se mine noter på min telefon. Jeg ser mange, der opbygger meget komplicerede systemer i deres Obsidian-vaults, men selv kører jeg med et minimum af eksterne plugins. Jeg har 5 mapper, og ellers bruger jeg tags og links til at organisere ting. Hvis jeg skal finde mange noter om noget bestemt, bruger jeg det indbyggede plugin Bases.
@saederup @infonauten
Jeg har brugt både Joplin og Obsidian.
Jeg ka li Obsidian fordi det har så mange muligheder. Det er samtidigt dens svaghed hvis man som jeg bare har brug for noget der virker.
Jeg bruger p.t. Anytype, der opfylder alle mine krav, synkroniserer på tværs af enheder, uden indsats fra min side (opsætning af syncthing på alle enheder). Jeg fokuserer nu mere på indhold end opsætning. -
@infonauten Jeg er glad for Obsidian, som jeg kombinerer med syncthing, så jeg kan se mine noter på min telefon. Jeg ser mange, der opbygger meget komplicerede systemer i deres Obsidian-vaults, men selv kører jeg med et minimum af eksterne plugins. Jeg har 5 mapper, og ellers bruger jeg tags og links til at organisere ting. Hvis jeg skal finde mange noter om noget bestemt, bruger jeg det indbyggede plugin Bases.
@infonauten Tidligere har jeg eksperimenteret med at dele noterne fra én mappe op i flere mapper, og det kan man ikke nemt inde i Obsidian, men så brugte jeg grep, xargs og mv i terminalen til at finde og flytte noterne.
-
Jeg vil ikke rode for meget rundt med konfiguration for bare at få det til at virke.@infonauten Jeg bruger desktopudgaven af AppFlowy (har ikke prøvet at sync'e endnu med iOS endnu). Måden man taster tekst ind på er meget afsnits/block-agtig (tænk Gutenberg-editoren i WP)
Om den er et godt Obsidian alternativ ved jeg dog ikke - jeg opbevarer stadig tekster i en alm. teksteditor
Den findes til de platforme du nævner, og kan eksportere til PDF, HTML, Markdown... *drumroll*
-
@folfdk Jeg har været linuxbruger som primært privatOS i ~20 år og også stor del af mit professionelle liv. Jeg er aldrig blevet gode venner med emacs - så alt hvad der laves 'emacs-først' er noget jeg springer over. @infonauten
@svuorela
Jeg har nok noget a la det samme, tror jeg startede på Ubuntu 5.10, men havde helt sikkert en Ubuntu 6.06 installation.
Der var også Linux maskiner på studiet, så det gik ligesom slag-i-slag.
Med AUCTeX i Emacs skrev jeg PhD'en. Men jeg har tilgengæld aldrig følt mig som en hardcore Emacs bruger.(Jeg nåede at bruge AUCTeX et stykke tid før jeg fandt ud af det var en forkortelse for Aalborg Universitets Center)
Jeg blev aldrig venner med vim desværre
Cc
@infonauten -
@svuorela
Jeg har nok noget a la det samme, tror jeg startede på Ubuntu 5.10, men havde helt sikkert en Ubuntu 6.06 installation.
Der var også Linux maskiner på studiet, så det gik ligesom slag-i-slag.
Med AUCTeX i Emacs skrev jeg PhD'en. Men jeg har tilgengæld aldrig følt mig som en hardcore Emacs bruger.(Jeg nåede at bruge AUCTeX et stykke tid før jeg fandt ud af det var en forkortelse for Aalborg Universitets Center)
Jeg blev aldrig venner med vim desværre
Cc
@infonauten@folfdk Jeg er tilgengæld blevet enormt bedstevenner med vim - til et punkt hvor jeg har tekstdokumenter med :w rundt omkring @infonauten