Jeg er ved af flyde over af ideer og tekster lige nu, men jeg mangler noget at proppe dem ind i - og det lige meget hvilken platform jeg sidder på (vigtigt!
-
@infonauten Jeg er glad for Obsidian, som jeg kombinerer med syncthing, så jeg kan se mine noter på min telefon. Jeg ser mange, der opbygger meget komplicerede systemer i deres Obsidian-vaults, men selv kører jeg med et minimum af eksterne plugins. Jeg har 5 mapper, og ellers bruger jeg tags og links til at organisere ting. Hvis jeg skal finde mange noter om noget bestemt, bruger jeg det indbyggede plugin Bases.
@infonauten Tidligere har jeg eksperimenteret med at dele noterne fra én mappe op i flere mapper, og det kan man ikke nemt inde i Obsidian, men så brugte jeg grep, xargs og mv i terminalen til at finde og flytte noterne.
-
Jeg er ved af flyde over af ideer og tekster lige nu, men jeg mangler noget at proppe dem ind i - og det lige meget hvilken platform jeg sidder på (vigtigt! Bruger Linux, MacOS, iOS).
Lige nu kigger jeg på Obsidian, som ser ud til ret meget at kunne det jeg efterspørger, men jeg er åben overfor alternativer.
Jeg vil ikke rode for meget rundt med konfiguration for bare at få det til at virke.@infonauten Jeg bruger desktopudgaven af AppFlowy (har ikke prøvet at sync'e endnu med iOS endnu). Måden man taster tekst ind på er meget afsnits/block-agtig (tænk Gutenberg-editoren i WP)
Om den er et godt Obsidian alternativ ved jeg dog ikke - jeg opbevarer stadig tekster i en alm. teksteditor
Den findes til de platforme du nævner, og kan eksportere til PDF, HTML, Markdown... *drumroll*
-
@folfdk Jeg har været linuxbruger som primært privatOS i ~20 år og også stor del af mit professionelle liv. Jeg er aldrig blevet gode venner med emacs - så alt hvad der laves 'emacs-først' er noget jeg springer over. @infonauten
@svuorela
Jeg har nok noget a la det samme, tror jeg startede på Ubuntu 5.10, men havde helt sikkert en Ubuntu 6.06 installation.
Der var også Linux maskiner på studiet, så det gik ligesom slag-i-slag.
Med AUCTeX i Emacs skrev jeg PhD'en. Men jeg har tilgengæld aldrig følt mig som en hardcore Emacs bruger.(Jeg nåede at bruge AUCTeX et stykke tid før jeg fandt ud af det var en forkortelse for Aalborg Universitets Center)
Jeg blev aldrig venner med vim desværre
Cc
@infonauten -
@svuorela
Jeg har nok noget a la det samme, tror jeg startede på Ubuntu 5.10, men havde helt sikkert en Ubuntu 6.06 installation.
Der var også Linux maskiner på studiet, så det gik ligesom slag-i-slag.
Med AUCTeX i Emacs skrev jeg PhD'en. Men jeg har tilgengæld aldrig følt mig som en hardcore Emacs bruger.(Jeg nåede at bruge AUCTeX et stykke tid før jeg fandt ud af det var en forkortelse for Aalborg Universitets Center)
Jeg blev aldrig venner med vim desværre
Cc
@infonauten@folfdk Jeg er tilgengæld blevet enormt bedstevenner med vim - til et punkt hvor jeg har tekstdokumenter med :w rundt omkring @infonauten
-
@infonauten Jeg bruger desktopudgaven af AppFlowy (har ikke prøvet at sync'e endnu med iOS endnu). Måden man taster tekst ind på er meget afsnits/block-agtig (tænk Gutenberg-editoren i WP)
Om den er et godt Obsidian alternativ ved jeg dog ikke - jeg opbevarer stadig tekster i en alm. teksteditor
Den findes til de platforme du nævner, og kan eksportere til PDF, HTML, Markdown... *drumroll*
@simonjust @infonauten "The AI workspace where you achieve more without losing control of your data"...?

#noAI -
@simonjust @infonauten "The AI workspace where you achieve more without losing control of your data"...?

#noAI@fanden @infonauten Heheh, man kan bare lade være med at bruge den del

-
@fanden @infonauten Heheh, man kan bare lade være med at bruge den del

@simonjust @infonauten Det ser ud som en meget nervøs latter, Simon. Det ved du godt er BS.
-
@simonjust @infonauten Det ser ud som en meget nervøs latter, Simon. Det ved du godt er BS.
AI'en er "on-device", slået fra som default på desktop-app'en - og kræver download af Ollama ... Så, man skal aktivt søge at bruge det.
-
AI'en er "on-device", slået fra som default på desktop-app'en - og kræver download af Ollama ... Så, man skal aktivt søge at bruge det.
@simonjust @infonauten Du har stadig øst vand på "AI"-møllen ved at downloade og bruge et program, der markedsfører sig næsten udelukkende på den feature, du vælger ikke at bruge... se mit edit til tidligere trut.
-
@infonauten Jeg er glad for Obsidian, som jeg kombinerer med syncthing, så jeg kan se mine noter på min telefon. Jeg ser mange, der opbygger meget komplicerede systemer i deres Obsidian-vaults, men selv kører jeg med et minimum af eksterne plugins. Jeg har 5 mapper, og ellers bruger jeg tags og links til at organisere ting. Hvis jeg skal finde mange noter om noget bestemt, bruger jeg det indbyggede plugin Bases.
@saederup tak for godt input, det giver mening for mig at skrue ned for kompleksiteten som udgangspunkt.

-
@saederup @infonauten
Jeg har brugt både Joplin og Obsidian.
Jeg ka li Obsidian fordi det har så mange muligheder. Det er samtidigt dens svaghed hvis man som jeg bare har brug for noget der virker.
Jeg bruger p.t. Anytype, der opfylder alle mine krav, synkroniserer på tværs af enheder, uden indsats fra min side (opsætning af syncthing på alle enheder). Jeg fokuserer nu mere på indhold end opsætning.Obsidian uden plugins virker bare, og jeg har brugt det med stor tilfredshed.
-
@infonauten
Jeg tænker tit over om der er stor modstand mod org-mode/org-down i stedet for markdown.Med Emacs som editor er det let, der er support i alle editors også, og det er selvfølgelig den struktur man selv har lyst til at udbygge i plain tekst filer.
Men nogle der er noget jeg ikke lige er klar over som forhindrer at det er en god ide
Til iOS f.eks
https://www.beorgapp.com/
eller
https://github.com/amake/orgroJeg er selv begejstret storbruger af org-mode og org-roam (som giver Obsidians kernefunkionalitet til org), men jeg ville ikke anbefale det til en som leder efter noget, som "bare virker" og ikke er indstillet på at lægge noget tid i at file på konfiguration.
-
@folfdk Jeg er tilgengæld blevet enormt bedstevenner med vim - til et punkt hvor jeg har tekstdokumenter med :w rundt omkring @infonauten
Jeg blev gode venner med Emacs, da jeg opdagede at det (via evil-mode) kunne give mig Vim-oplevelsen i sammenhænge som Vim selv ikke er så god til - email, RSS læser, referencemanager, Git interface, osv. osv.
Emacs gav mig Vim++, kan man vel nærmest sige.
-
@infonauten jeg bruger de samme platforme, og jeg prøver på at slippe fri af Apples Notes app. Jeg fandt et program der hedder [SilverBullet](https://silverbullet.md/), og foreløbig kan jeg godt lide det.
Dine noter gemmes som en folder fuld af Markdown-filer. Der er et server-program som så laver et web-interface til noterne. Du kan linke mellem dokumenter og bruge hashtags til at organisere.
Du kan godt køre server-programmet på en laptop, men det er nok bedst hvis det kører på en server. Jeg har en NAS hjemme som fint kan klare det. Derudover er der ikke meget konfigurering, men forståeligt nok hvis du synes det er for meget. Det virker meget nørd-orienteret.@stoklund @infonauten
Uh, Silver Bullet ser godt nok også interessant ud! -
@infonauten jeg bruger de samme platforme, og jeg prøver på at slippe fri af Apples Notes app. Jeg fandt et program der hedder [SilverBullet](https://silverbullet.md/), og foreløbig kan jeg godt lide det.
Dine noter gemmes som en folder fuld af Markdown-filer. Der er et server-program som så laver et web-interface til noterne. Du kan linke mellem dokumenter og bruge hashtags til at organisere.
Du kan godt køre server-programmet på en laptop, men det er nok bedst hvis det kører på en server. Jeg har en NAS hjemme som fint kan klare det. Derudover er der ikke meget konfigurering, men forståeligt nok hvis du synes det er for meget. Det virker meget nørd-orienteret.@stoklund @infonauten Det ser meget spændende ud, min indre nørd glædes, men omvendt så endte min sidste runde søgen efter noteprogram med at jeg bare bruger Apple Notes og lever fint med de begrænsninger, det måtte have. Men den dag, jeg skal skifte til Linux har jeg så et problem. Jeg håber meget Apple ændrer kurs i fht. gulstatuetter til Trump, osv.

-
Jeg er ved af flyde over af ideer og tekster lige nu, men jeg mangler noget at proppe dem ind i - og det lige meget hvilken platform jeg sidder på (vigtigt! Bruger Linux, MacOS, iOS).
Lige nu kigger jeg på Obsidian, som ser ud til ret meget at kunne det jeg efterspørger, men jeg er åben overfor alternativer.
Jeg vil ikke rode for meget rundt med konfiguration for bare at få det til at virke.@infonauten altså. Optimalt ville du kunne få dit eget arbejdsrum på en dansk opsat nextcloud server. Men det er vistnok bare en pipe dream herfra. Silverbullet længere nede i tråden ser oss fint ud

-
@simonjust @infonauten Du har stadig øst vand på "AI"-møllen ved at downloade og bruge et program, der markedsfører sig næsten udelukkende på den feature, du vælger ikke at bruge... se mit edit til tidligere trut.
Ja, hvis jeg havde omtalt AI-funktionen i positive vendinger. Men jeg har ikke prøvet den, så jeg ved ikke om funktionen gør det den skal.
Tværtimod signalerer jeg ret kraftigt, at der er funktioner, jeg ikke vil bruge, så jeg får i princippet ikke det ud af programmet, som de forventer, at de kan sælge det til mig på
Jeg kan ikke styre det narrativ, de vælger at sælge produktet på efterfølgende. -
Ja, hvis jeg havde omtalt AI-funktionen i positive vendinger. Men jeg har ikke prøvet den, så jeg ved ikke om funktionen gør det den skal.
Tværtimod signalerer jeg ret kraftigt, at der er funktioner, jeg ikke vil bruge, så jeg får i princippet ikke det ud af programmet, som de forventer, at de kan sælge det til mig på
Jeg kan ikke styre det narrativ, de vælger at sælge produktet på efterfølgende. -
@fanden @simonjust er I søde at fjerne mig fra samtalen hvis I bliver ved?
-
@fanden @simonjust er I søde at fjerne mig fra samtalen hvis I bliver ved?
@infonauten Nu trumfede @fanden med Scully, den kan jeg ikke returnere
Fandt du et program?