Jeg ville egentlig gerne skrive et indlæg til Københavns Universitet om digital suverænitet.
-
Hvad skete der egentlig med den løsning hvor... Måske DEiC.... skulle drive en nextcloud løsning?
DTU havde på et tidspunkt en løsning fra Hitachi (HCP Anywhere) som blev for gammel/uddateret i forhold til hardwaren mener jeg, men som selvfølgelig virkede til at være lavet ordentligt (læs: man vidste hvor filerne var) men det blev skiftet til OneDrive løsning, men jeg synes også jeg hørte om en fælles-universitet løsning til data opbevaring engang?

@folfdk
Jeg har ikke hørt om andre projekter end den fildelings tjeneste som Ing omtaler som en skandale i den nederste link i mit tidligere indlæg.
Det havde en meget begrænset funktionalitet, kun en Dropbox. Min kollegaer havde, da jeg blev ansat på KU, opbygget systemet efter kontraktens design spec. - som de fleste synes var..
uhensigtsmæssig.
Det kørte nærmest tomgang et år, mens man vist nok prøvede at få det juridiske og nis2 relaterede på plads
https://www.deic.dk/da/news/2025-10-28/deic-storage-projektet-afvikles
@SuneAuken -
Jeg ville egentlig gerne skrive et indlæg til Københavns Universitet (Universitetsavisen) om digital suverænitet. Vi er fuldblodsafhængige af Microsoft, og jeg har ikke set nogetsomhelst samlet initiativ til at gøre noget ved det.
De findes sikkert i undergrunden, men de måtte gerne krybe ud i solen. Hvad skriver man i sådan et indlæg?
@SuneAuken Det kunne også være at KU kommer ind i kampen nu. Indtil nu har det jo været småt med at "eliten" trak sig væk fra ekkokammeret på Twitter. Og der er KU jo desværre ikke anderledes.
-
@SuneAuken Det kunne også være at KU kommer ind i kampen nu. Indtil nu har det jo været småt med at "eliten" trak sig væk fra ekkokammeret på Twitter. Og der er KU jo desværre ikke anderledes.
Det ville eddersparkeme være rart at få nogle af de større spillere ind i kampen her. Som sagt er jeg overbevist om, at mere er i bevægelse, end vi ser, men der skal stadig mere fart på. Både i forhold til den digitale suverænitet og i forhold til den - helt relaterede - brug af sociale medier.