Medierne har et medansvar for at vi får opbygget en europæisk tech-sektor.
-
Medierne har et medansvar for at vi får opbygget en europæisk tech-sektor. Men de er i gang med at gentage deres fejl med at promovere US tech ukritisk. Først var det søgemaskiner og sociale medier. Nu er det generativ AI. Vi har alle et ansvar for at komme ud af afhængigheden af Big Tech fra USA.https://journalisten.dk/danske-medier-omtaler-amerikansk-ai-alt-for-ukritisk/
@pernillet Europæisk AI er lige så problematisk som amerikansk AI: LLM hallucinationer, misbrug af personoplysninger og indhold til træningsdata, øget overvågning og kontrol af borgerne (fx Udbetaling Danmark), dehumanisering, ansvarsfraskrivelse for afgørelser (fx ejendomsvurderinger), unødvendig belastning af klima, etc etc.
Det primære problem er medierne ukritiske promovering af AI BS.
-
S simonjust@mstdn.dk shared this topic
-
Medierne har et medansvar for at vi får opbygget en europæisk tech-sektor. Men de er i gang med at gentage deres fejl med at promovere US tech ukritisk. Først var det søgemaskiner og sociale medier. Nu er det generativ AI. Vi har alle et ansvar for at komme ud af afhængigheden af Big Tech fra USA.https://journalisten.dk/danske-medier-omtaler-amerikansk-ai-alt-for-ukritisk/
@pernillet jeg lyttede godt med på P1 debatten. Det var ganske rystende. Havde jeg haft tid til at ringe ind, og havde de lukket mig igennem, ville jeg også først have skældt halvdelen af panelet ud for at udtale sig så fuldstændigt ukvalificeret om opensource. Dernæst tror jeg at jeg ville have forsøgt at dreje snakken om på dels hvordan de vækster i Kina med offentlige penge og dels hvorfor det er at det amerikanske kapitalmarked er det europæiske så overlegent, og hvordan vil fikser det.
-
@pernillet Du har helt ret i dine betragtninger om ukritisk omtale af #usbigtech og deres AI. Der er selvfølgelig Europæiske alternativer. Men Mistral er ikke et af dem - Microsoft er medejer!
-
@pernillet Du har helt ret i dine betragtninger om ukritisk omtale af #usbigtech og deres AI. Der er selvfølgelig Europæiske alternativer. Men Mistral er ikke et af dem - Microsoft er medejer!
@resistAI @pernillet ResistAI - har du nogle kilder på at MS er medejer af Mistral ?
-
@resistAI @pernillet ResistAI - har du nogle kilder på at MS er medejer af Mistral ?
Hej @kkdk @pernillet
Ja. Men det er noget de er gået stille med.
-
Hej @kkdk @pernillet
@resistAI @pernillet Et partnterskab er vel ikke det samme som et ejerskab ? Både Microsoft og Mistral har partnerskaber til højre og venstre. Der skal nok noget mere kontante beviser til.
-
Hej @kkdk @pernillet
@resistAI @pernillet Som jeg forstår partnerskabet går det ud på at få Mistral LLM ind i Azure - det må siges at være positivt for udbredelsen af europæisk AI. Uanset hvad vi må mene om US BigTech - så går de ikke væk, og det kan jo ikke være et mål at smide dem på porten bare fordi de er amerikanske - men fordi deres produkter ikke lever op til vores krav.
-
@resistAI @pernillet Som jeg forstår partnerskabet går det ud på at få Mistral LLM ind i Azure - det må siges at være positivt for udbredelsen af europæisk AI. Uanset hvad vi må mene om US BigTech - så går de ikke væk, og det kan jo ikke være et mål at smide dem på porten bare fordi de er amerikanske - men fordi deres produkter ikke lever op til vores krav.
@kkdk @pernillet Mht til om man vil støtte amerikanske virksomheder generelt afhænger vel lidt af om man mener at det hjælper at boykotte i protest mod den amerikanske administration. Lige med hensyn til Microsoft så bør de ikke have indflydelse på europæisk it og slet ikke på det lovarbejde i EU som de modarbejder.
Mht ejerskab ser det ud til at de får ejerskab i følge denne artikel

https://techcrunch.com/2024/02/27/microsoft-made-a-16-million-investment-in-mistral-ai/
-
@kkdk @pernillet Mht til om man vil støtte amerikanske virksomheder generelt afhænger vel lidt af om man mener at det hjælper at boykotte i protest mod den amerikanske administration. Lige med hensyn til Microsoft så bør de ikke have indflydelse på europæisk it og slet ikke på det lovarbejde i EU som de modarbejder.
Mht ejerskab ser det ud til at de får ejerskab i følge denne artikel

https://techcrunch.com/2024/02/27/microsoft-made-a-16-million-investment-in-mistral-ai/
@resistAI @pernillet Jeg tror vi er i sikkerhed også her - selvom det er en noget gammel nyhed. "Microsoft says that this investment will officially convert into equity in Mistral’s next funding round. However, as Microsoft’s investment is based on the Series A valuation, it means that Microsoft will own less than 1% in equity in the French AI company."
-
-
Hej @kkdk @pernillet