Jeg kan tilsyneladende ikke skrive en toot uden korrekturfejl.
-
@SuneAuken
Ahaaa!! Ne-utrum: neutrum. Det var ligegodt.....@notsoloud nemlig! @SuneAuken @pmakholm @MThaastrup
-
@MThaastrup
Uha, nu tror jeg vi bliver lidt uenige
1) De er i hvert fald "nyere".
2) Nogen har bestemt at de skulle være fælleskøn. Er der sket en ændring i, hvem der bestemmer?
3) Hvad er de danske synonymer for frisbee, tiramisu, kebab og router? For jeg kan ikke komme på dem.
4) Find nogle ord, der er intetkøn, så har vi noget at sammenligne med.
@tanyakaroli @pmakholm @SuneAuken@notsoloud @tanyakaroli @pmakholm @SuneAuken Du misforstår.
De er ikke nye i den forstand, at de fleste har indgået i sproget tilstrækkeligt længe til, at de har fået et køn etableret. Ingen "bestemmer" i det danske sprog, ordbogen beskriver kun hvordan sproget faktuelt tales.
Helt nye ord i sproget har valgfrihed mht. køn - så nye er disse ord ikke. Måske bortset fra fx border shop, der så til gengæld er et helt overflødigt ord for EN grænsebutik - og her lånes kønnet
-
@notsoloud @tanyakaroli @pmakholm @SuneAuken Du misforstår.
De er ikke nye i den forstand, at de fleste har indgået i sproget tilstrækkeligt længe til, at de har fået et køn etableret. Ingen "bestemmer" i det danske sprog, ordbogen beskriver kun hvordan sproget faktuelt tales.
Helt nye ord i sproget har valgfrihed mht. køn - så nye er disse ord ikke. Måske bortset fra fx border shop, der så til gengæld er et helt overflødigt ord for EN grænsebutik - og her lånes kønnet
@MThaastrup @notsoloud @tanyakaroli @pmakholm
Ok "Du misforstår totalt" er hinsides god tone på min tråd. Jeg er nødt til at bede om en redaktion i mere urban retning.
-
@notsoloud @tanyakaroli @pmakholm @SuneAuken
Altså.
Nogle af dem er så gamle i sproget, at de allerede har et køn, fordi de er officielt optagetAndre af dem er nyere og indgår ikke, men låner "en" fra deres danske synonymord.
Og nej, jeg vil ikke bruge min aften på at komme i tanke om ord, jeg sætter "et" foran. Der var bare.en observans, jeg har gjort over tid for mit eget vedkommende. Det skal jeg ikke føre bevis for - og orker heller ikke her en torsdag aften 🫣
-
Ok "Du misforstår totalt" er hinsides god tone på min tråd. Jeg er nødt til at bede om en redaktion i mere urban retning.
@SuneAuken @notsoloud @tanyakaroli @pmakholm sorry, der var slet ingen tone i det fra min side, det var bare "vi går vist helt skævt af hinanden". Jeg har selvfølgelig redigeret, jeg beklager en dårlig formulering
-
@SuneAuken @notsoloud @tanyakaroli @pmakholm sorry, der var slet ingen tone i det fra min side, det var bare "vi går vist helt skævt af hinanden". Jeg har selvfølgelig redigeret, jeg beklager en dårlig formulering
Tusind tak. Det er meget værdsat.
-
Tusind tak. Det er meget værdsat.
@SuneAuken @notsoloud @tanyakaroli @pmakholm Tak fordi du fangede noger, hvor jeg ikke tænkte mig om
-
@MThaastrup
Ok, måske er vi lidt mere enige såMin pointe er, at dem der bestemmer (for nogle kredse må jo dominere sprogdannelsen, Tanya ved sikkert hvem) har valgt fælleskøn til adskillige ord i nyere tid. Jeg regner ikke med, at sproget har ændret sig så meget de sidste par årtier at den tendens helt er forsvundet.
Men hvilke nye ord er det, du tænker op, hvor 'et' lyder bedst for dig?
@tanyakaroli @pmakholm @SuneAuken -
@MThaastrup
Ok, måske er vi lidt mere enige såMin pointe er, at dem der bestemmer (for nogle kredse må jo dominere sprogdannelsen, Tanya ved sikkert hvem) har valgt fælleskøn til adskillige ord i nyere tid. Jeg regner ikke med, at sproget har ændret sig så meget de sidste par årtier at den tendens helt er forsvundet.
Men hvilke nye ord er det, du tænker op, hvor 'et' lyder bedst for dig?
@tanyakaroli @pmakholm @SuneAuken@notsoloud @tanyakaroli @pmakholm @SuneAuken jeg har dem simpelthen ikke lige en present, det er en observation gjort over tid. Jeg må beklage, at juristen her ikke kan levere ordentlig bevisførelse i aften
-
@SuneAuken @notsoloud @tanyakaroli @pmakholm Tak fordi du fangede noger, hvor jeg ikke tænkte mig om
Det var så lidt.
SoMe kommunikation er vildt kompliceret, skønt det fremtræder let. Det foregår næsten med talens hast, men slår med skriftens vægt. Dvs optræder uden alle de tegn, der normalt viser hvad vi mener, når vi taler. Det er - sagt med andre ord - fucking svært, og jeg kan aldrig helt finde ud af det selv.
-
Det var så lidt.
SoMe kommunikation er vildt kompliceret, skønt det fremtræder let. Det foregår næsten med talens hast, men slår med skriftens vægt. Dvs optræder uden alle de tegn, der normalt viser hvad vi mener, når vi taler. Det er - sagt med andre ord - fucking svært, og jeg kan aldrig helt finde ud af det selv.
@SuneAuken @notsoloud @tanyakaroli @pmakholm
Og det skrevne sprog kan hurtigt blive utaknemmeligt.
Det er også derfor, at det er så vigtigt, af man siger til og fra, hvis formuleringer rammer skævt - gerne med en tro på, at intentionen nok ikke var så slem, så en samtale om formuleringen kan give klarhed. Og omvendt skal man selv være klar til at lytte, tilrette og undskylde.
-
@notsoloud @tanyakaroli @pmakholm @SuneAuken jeg har dem simpelthen ikke lige en present, det er en observation gjort over tid. Jeg må beklage, at juristen her ikke kan levere ordentlig bevisførelse i aften
@MThaastrup
Vi hæver bare retten indtil vi får lyst til at sænke den igen
@MThaastrup
@MThaastrup
@tanyakaroli @pmakholm @SuneAuken@notsoloud @MThaastrup @pmakholm @SuneAuken Jeg elsker at I finder frem til større enighed med lidt mere plads til refleksion. Jeg er i øvrigt i samme båd som Mette (og det er ret upraktisk i mit arbejde): jeg kan aldrig huske gode eksempler når jeg har brug for dem.
-
@MThaastrup Jeg havde også en vag fornemmelse af en regl om at nyere låneord var intetkøn. Men de fem eksempler jeg lige kunne komme på understøttede ikke reglen, så jeg skrev det ikke.
@pmakholm @MThaastrup @tanyakaroli @notsoloud @SuneAuken
En computer, en smartphone, en diskette, en USB-stick, en influencer, en CEO, der er altså mange låneord der får fælleskøn.
-
@SuneAuken @notsoloud @tanyakaroli @pmakholm
Og det skrevne sprog kan hurtigt blive utaknemmeligt.
Det er også derfor, at det er så vigtigt, af man siger til og fra, hvis formuleringer rammer skævt - gerne med en tro på, at intentionen nok ikke var så slem, så en samtale om formuleringen kan give klarhed. Og omvendt skal man selv være klar til at lytte, tilrette og undskylde.
@MThaastrup @SuneAuken I er ret så vidunderlige, jeg siger det bare!
@notsoloud @pmakholm
-
@notsoloud @MThaastrup @pmakholm @SuneAuken Jeg elsker at I finder frem til større enighed med lidt mere plads til refleksion. Jeg er i øvrigt i samme båd som Mette (og det er ret upraktisk i mit arbejde): jeg kan aldrig huske gode eksempler når jeg har brug for dem.
@tanyakaroli @notsoloud @MThaastrup @pmakholm
Vi er igen spejlbilleder. Jeg har næsten altid gode eksempler. Til gengæld kan jeg kun med største besvær huske principperne.
-
@notsoloud @MThaastrup @pmakholm @SuneAuken Jeg elsker at I finder frem til større enighed med lidt mere plads til refleksion. Jeg er i øvrigt i samme båd som Mette (og det er ret upraktisk i mit arbejde): jeg kan aldrig huske gode eksempler når jeg har brug for dem.
@tanyakaroli @notsoloud @pmakholm @SuneAuken Jeg kan komme i tanke om scope, statement, meme, event og podcast (altså man siger vel "et cast" om en rollebesætning - hvordan kan det så ikke hedde "et podcast?").
That's it.
-
@tanyakaroli @notsoloud @pmakholm @SuneAuken Jeg kan komme i tanke om scope, statement, meme, event og podcast (altså man siger vel "et cast" om en rollebesætning - hvordan kan det så ikke hedde "et podcast?").
That's it.
@tanyakaroli @notsoloud @pmakholm @SuneAuken Nå, så fik jeg jo faktisk nedsat domstolen igen og fortsat retssagen
-
@pmakholm @MThaastrup @tanyakaroli @notsoloud @SuneAuken
En computer, en smartphone, en diskette, en USB-stick, en influencer, en CEO, der er altså mange låneord der får fælleskøn.
@mok0 men mange af dem har, som Mette pointerede, modparter i dansk som også er utrum (datamat, telefon, direktør, fx). Og pointen var ikke hvilket køn de får af “den sikre sprogbruger” som det vistnok hedder hos Sprognævnet, men hvilket køn Mette (og måske jeg) intuitivt ville give helt nye ord.
Vi kan jo tjekke listen over nye ord i Den Danske Ordbog: https://ordnet.dk/ddo/nyeste-ord-i-ddo/marts-2025 - der er “skill” måske et bud, selvom både ‘evne’ og ‘kompetence’ er utrum. Hmmm 🧐