Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Teknologi
  3. Agurketid: Er streamingtjenesterne ved at grave deres egen grav med reklamer og prisstigninger

Agurketid: Er streamingtjenesterne ved at grave deres egen grav med reklamer og prisstigninger

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Teknologi
teknologi
7 Indlæg 3 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • sortekanin@feddit.dkS This user is from outside of this forum
    sortekanin@feddit.dkS This user is from outside of this forum
    sortekanin@feddit.dk
    wrote sidst redigeret af
    This post did not contain any content.
    sortekanin@feddit.dkS H 2 Replies Last reply
    12
    • sortekanin@feddit.dkS sortekanin@feddit.dk
      sortekanin@feddit.dk
      wrote sidst redigeret af

Det rejser et oplagt spørgsmål: bruger tjenesterne reklameabonnementet som et påskud for prisstigninger på resten af sortimentet, fremfor reelt at give forbrugerne et billigere alternativ.

Ja, åbenlyst.

Løftet om at streaming skulle samle alt på ét sted og gøre det billigere, er med andre ord blevet indfriet i den stik modsatte retning. Man betaler nu for flere tjenester parallelt, ligesom man engang betalte for flere tv-pakker parallelt.

Jeg synes problemet er at konkurrencen ligger det forkerte sted. Hver streamingtjeneste har ligesom eksklusive film og serier man ikke kan se andre steder. Det er dårligt for konkurrencen, for man kan dermed kun købe “produktet” ét sted.

Det svarer lidt til eksklusive spil til PlayStation og XBOX osv. Jeg synes det man har brug for er en “Steam for streaming” - dvs. ligesom man betaler per spil man faktisk spiller, så skulle man også betale enkeltvis for hver serie eller film man vil se, i stedet for de her abonnementer. Det ville gøre det langt bedre for forbrugeren hvis du spørger mig. Spilindustrien kan finde ud af det, musik-industrien kan finde ud af det - hvorfor kan film og serier ikke?

Om det er bevidst grådighed eller blot en branche der presses af egne omkostninger, er til at diskutere. Men resultatet for den enkelte forbruger er det samme uanset årsagen.

Så vidt jeg kan læse mig frem til er profitten hos fx Netflix i stor stigning. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være omkostninger hos dem selv der giver det pres.

M 1 Reply Last reply
      5

Det rejser et oplagt spørgsmål: bruger tjenesterne reklameabonnementet som et påskud for prisstigninger på resten af sortimentet, fremfor reelt at give forbrugerne et billigere alternativ.

Ja, åbenlyst.

Løftet om at streaming skulle samle alt på ét sted og gøre det billigere, er med andre ord blevet indfriet i den stik modsatte retning. Man betaler nu for flere tjenester parallelt, ligesom man engang betalte for flere tv-pakker parallelt.

Jeg synes problemet er at konkurrencen ligger det forkerte sted. Hver streamingtjeneste har ligesom eksklusive film og serier man ikke kan se andre steder. Det er dårligt for konkurrencen, for man kan dermed kun købe “produktet” ét sted.

Det svarer lidt til eksklusive spil til PlayStation og XBOX osv. Jeg synes det man har brug for er en “Steam for streaming” - dvs. ligesom man betaler per spil man faktisk spiller, så skulle man også betale enkeltvis for hver serie eller film man vil se, i stedet for de her abonnementer. Det ville gøre det langt bedre for forbrugeren hvis du spørger mig. Spilindustrien kan finde ud af det, musik-industrien kan finde ud af det - hvorfor kan film og serier ikke?

Om det er bevidst grådighed eller blot en branche der presses af egne omkostninger, er til at diskutere. Men resultatet for den enkelte forbruger er det samme uanset årsagen.

Så vidt jeg kan læse mig frem til er profitten hos fx Netflix i stor stigning. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være omkostninger hos dem selv der giver det pres.

M This user is from outside of this forum
        mnf@feddit.dk
        wrote sidst redigeret af mnf@feddit.dk

Jeg ved ikke om jeg er enig i, at “spil-/musikindustrien kan finde ud af det” - det er efter min mening snarere fordi, at film/tv industrien i så mange år netop har kørt efter ekslusivitetsrettigheder, hvad enten det er serier, sport eller film. Musikstreaming blev vel mere en konkurrent til radio, hvor den slags eksklusivitet aldrig rigtig var en ting. Begge industrier har bare “gjort de plejer”.

Specifikt i forhold til spil tror jeg det er Steam der gør forskellen. Eksempelvis har Game Pass slet ikke samme spillerum i forhold til prisstigninger m.m. som Netflix osv. har., fordi Steam altid er tilgængeligt, og at holde sine spil væk fra Steam koster for mange potentielle salg. Det er mig bekendt kun Epic Games, der har deres egen udgave af Steam og holder deres spil ude af Steam.

Det kunne være fedt med et Steam til film/serier, jeg tror bare ikke at filmproducenterne “går med til det”, uden at priserne bliver mega høje (så tyve år gamle film stadig koster tæt på fuld pris), og “tilfældigvis” er meget billigere hos TV producentens egen digitale shop.

sortekanin@feddit.dkS 1 Reply Last reply
        2
          H This user is from outside of this forum
          H This user is from outside of this forum
          h2so4@feddit.dk
          wrote sidst redigeret af

Det er så øv. Jeg ville ønske jeg kunne finde en åbenlys forklaring. Amazon Prime vil også have 30 kr ekstra for ikke at vise reklamer nu! (Ikke fordi jeg bruger et hav af adblockers 🤫 ).

Streamingtjenester plejede at være løsningen, ikke problemet. Håber sgu de kan finde en anden løsning.

M 1 Reply Last reply
          3
          • M mnf@feddit.dk

Jeg ved ikke om jeg er enig i, at “spil-/musikindustrien kan finde ud af det” - det er efter min mening snarere fordi, at film/tv industrien i så mange år netop har kørt efter ekslusivitetsrettigheder, hvad enten det er serier, sport eller film. Musikstreaming blev vel mere en konkurrent til radio, hvor den slags eksklusivitet aldrig rigtig var en ting. Begge industrier har bare “gjort de plejer”.

Specifikt i forhold til spil tror jeg det er Steam der gør forskellen. Eksempelvis har Game Pass slet ikke samme spillerum i forhold til prisstigninger m.m. som Netflix osv. har., fordi Steam altid er tilgængeligt, og at holde sine spil væk fra Steam koster for mange potentielle salg. Det er mig bekendt kun Epic Games, der har deres egen udgave af Steam og holder deres spil ude af Steam.

Det kunne være fedt med et Steam til film/serier, jeg tror bare ikke at filmproducenterne “går med til det”, uden at priserne bliver mega høje (så tyve år gamle film stadig koster tæt på fuld pris), og “tilfældigvis” er meget billigere hos TV producentens egen digitale shop.

sortekanin@feddit.dk
            wrote sidst redigeret af

Det er mig bekendt kun Epic Games, der har deres egen udgave af Steam og holder deres spil ude af Steam.

Jo men der er dog konkurrence imod Steam, fx fra GOG. Men jeg medgiver at Steam-situationen heller ikke er ideel da Valve sidder på en kæmpestor del af markedet, så der er heller ikke vildt meget konkurrence. Vi er bare heldige at Steam gør det så godt. Det er dog langt bedre end streaming-situationen.

M 1 Reply Last reply
            1
            • H h2so4@feddit.dk

Det er så øv. Jeg ville ønske jeg kunne finde en åbenlys forklaring. Amazon Prime vil også have 30 kr ekstra for ikke at vise reklamer nu! (Ikke fordi jeg bruger et hav af adblockers 🤫 ).

Streamingtjenester plejede at være løsningen, ikke problemet. Håber sgu de kan finde en anden løsning.

mnf@feddit.dk
              wrote sidst redigeret af

Streamingtjenester plejede at være løsningen

Både og, for det er også den generelle følgevirkning på store amerikanske investeringer

• Invester en masse millioner/milliarder
              • Tilbyd en god service til billige penge
              • Når man har opnået en stor markedsandel (helst monopol), bankes priserne i vejret mens serviceniveauet falder

Det er cirka det samme som vi har set med Wolt, og som vi nok ville have set med Uber i sin tid, hvis de havde fået lov til at blive i deres daværende form.

1 Reply Last reply
              1

Det er mig bekendt kun Epic Games, der har deres egen udgave af Steam og holder deres spil ude af Steam.

Jo men der er dog konkurrence imod Steam, fx fra GOG. Men jeg medgiver at Steam-situationen heller ikke er ideel da Valve sidder på en kæmpestor del af markedet, så der er heller ikke vildt meget konkurrence. Vi er bare heldige at Steam gør det så godt. Det er dog langt bedre end streaming-situationen.

mnf@feddit.dk
                wrote sidst redigeret af

Jeg ved ikke engang hvad det ideelle vil være, for det er netop via Steams gigantiske markedsandel, at de kan tvinge selv megavirksomheder som Microsoft og EA til at følge retningslinjer. Hvis Steam ikke eksisterede og GOG havde samme markedsandel som nu, ville Microsoft og EA være ret ligeglade med GOG.

1 Reply Last reply
                0
                Svar
                • Svar som emne
                Login for at svare
                • Ældste til nyeste
                • Nyeste til ældste
                • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.