Servicemeddelelse: Hvis man inden for de næste ca 10 år på et givent tidspunkt gerne vil vide, hvad jeg foretager mig, er der en ret god sandsynlighed i dagtimerne for, at jeg er i færd med enten at skrive eller tænke over en bog om Grundtvigs salmer.
-
@SuneAuken I øvrigt er det en fornøjelse med denne tråd om din forskning!
Tak, fordi du siger det. Det glæder mig. Den er sjov at holde lidt kørende.
-
Jeg er – efter i 20 år at have haft status som formodet ledende Grundtvigforsker – fortsat aldeles ude af stand til at gætte, hvad han skriver i næste sætning.
#Grundtvig #Forskning #GrundtvigForskning #JegSkriver #DkForsk #DkFedi
En sød detalje. I 1825 udsender Grundtvigs gode ven Ingemann "Høimesse-Psalmer til Kirkeaarets Helligdage". Den er et forsøg på at forny salmesangen i Danmark. Grundtvig, der deler ambitionen, anmelder den begejstret.
Grundtvig har selv ønsket at udfolde en større salmedigtning siden i hvert fald 1811, men der kommer først for alvor hul på bylden i 1836-1837.
Det vil sige, at fulgte man med i den danske litteratur i årene fra 1825-1836, var det Ingemann, som var den betydelige salmedigter.
-
Jeg er – efter i 20 år at have haft status som formodet ledende Grundtvigforsker – fortsat aldeles ude af stand til at gætte, hvad han skriver i næste sætning.
@SuneAuken Prøv at fodre en AI med alt hvad Grundtvig har skrevet, bortset fra en enkelt salme, og se om den kan færdiggøre digtet.
-
@SuneAuken Prøv at fodre en AI med alt hvad Grundtvig har skrevet, bortset fra en enkelt salme, og se om den kan færdiggøre digtet.
Det kan ikke lade sig gøre endnu. Vi har fortsat 90.000 siders håndskrifter, vi lige skal have digitaliseret læsbart. Når vi er færdige om et par år, kan vi jo prøve.
-
@SuneAuken Det siger heldigvis meget mere om ham end om dig! Og gør jo analyserne des mere interessante at lave
-
@SuneAuken Det siger heldigvis meget mere om ham end om dig! Og gør jo analyserne des mere interessante at lave
Det er jo det, det gør x2.
-
En sød detalje. I 1825 udsender Grundtvigs gode ven Ingemann "Høimesse-Psalmer til Kirkeaarets Helligdage". Den er et forsøg på at forny salmesangen i Danmark. Grundtvig, der deler ambitionen, anmelder den begejstret.
Grundtvig har selv ønsket at udfolde en større salmedigtning siden i hvert fald 1811, men der kommer først for alvor hul på bylden i 1836-1837.
Det vil sige, at fulgte man med i den danske litteratur i årene fra 1825-1836, var det Ingemann, som var den betydelige salmedigter.
Han hænger i vores bibliotek. Fordi selvfølgeligt skulle han hænge der!
-
Han hænger i vores bibliotek. Fordi selvfølgeligt skulle han hænge der!
Altså DET skal han jo bare!
-
Nøj, hvor er der meget, jeg har glemt om Grundtvig. Der er store afhandlinger om ham, jeg ved, jeg har læst, men som jeg kun har den tyndeste anelse om, hvad der står i, og jeg har mængder af hans egne skrifter, som jeg også lige véd findes, og det er så ca. det.
Der bankes støv af hjernen i disse måneder.
#Grundtvig #Grundtvigforskning #JegSkriver #DkFedi #dkkultur #dkforsk #uniliv
-
Nøj, hvor er der meget, jeg har glemt om Grundtvig. Der er store afhandlinger om ham, jeg ved, jeg har læst, men som jeg kun har den tyndeste anelse om, hvad der står i, og jeg har mængder af hans egne skrifter, som jeg også lige véd findes, og det er så ca. det.
Der bankes støv af hjernen i disse måneder.
#Grundtvig #Grundtvigforskning #JegSkriver #DkFedi #dkkultur #dkforsk #uniliv
Nåja, og jeg skal naturligvis også reklamere.
Hvis du står og mangler et foredrag om Grundtvigs salmer og tænker, "hvem mon der egentlig arbejder med de?", så har jeg et forslag ... ja, jeg har.