Hver gang jeg snakker om tech, censur og overvågning med min omgangskreds, bliver jeg tit mødt af meget skepsis.
-
Hver gang jeg snakker om tech, censur og overvågning med min omgangskreds, bliver jeg tit mødt af meget skepsis. Sidste gang fik jeg at vide at det lød lowkey konspiratorisk.
Nogen der har gode bud på at møde ens søde venner i deres forbyd-internettet-for-the-children mediehjernevask? -
Hver gang jeg snakker om tech, censur og overvågning med min omgangskreds, bliver jeg tit mødt af meget skepsis. Sidste gang fik jeg at vide at det lød lowkey konspiratorisk.
Nogen der har gode bud på at møde ens søde venner i deres forbyd-internettet-for-the-children mediehjernevask?Da jeg arbejdede som lærer blev det blandt kollegaer meget hurtigt til en snak om ~at vi intet kunne gøre, fordi algoritmerne var lavet til at "suge" ungerne ind. Så hvis mobiler skulle være tilladt ville ingen nogensinde deltage i vores aktiviteter". Det var aldrig et spørgsmål om at snakke med eleverne om hvad de så, eller hvordan man opbygger en sund vane til ens devices. - for mig lød det som en falliterklæring- og en hvilepude for ikke at skulle sætte sig ind i deres online virkelighed
-
Da jeg arbejdede som lærer blev det blandt kollegaer meget hurtigt til en snak om ~at vi intet kunne gøre, fordi algoritmerne var lavet til at "suge" ungerne ind. Så hvis mobiler skulle være tilladt ville ingen nogensinde deltage i vores aktiviteter". Det var aldrig et spørgsmål om at snakke med eleverne om hvad de så, eller hvordan man opbygger en sund vane til ens devices. - for mig lød det som en falliterklæring- og en hvilepude for ikke at skulle sætte sig ind i deres online virkelighed
Eller lave ting sammen med dem som var nice. Det eneste afhængighedsretorikken frembringer blandt ungernes tætte omsorgspersoner er seriøst passivitet og ansvarsfralæggelse. Lovgivningen på det område er en anden del af sagen. Der er mange ting som politikerne kunne gøre, som rent faktisk rammer big tech, og ikke brugerne. Men på det rent personlige plan feks. I skolerne bliver det brugt som et argument for ikke at klæde ungerne på og møde de unge i deres virkelighed. Det er nemmere..
-
Nogen der har gode bud på at møde ens søde venner i deres forbyd-internettet-for-the-children mediehjernevask?@Kaninfisk Man kan ikke lære fisk at svømme.
-
M mthaastrup@helvede.net shared this topic
-
@Kaninfisk Man kan ikke lære fisk at svømme.
@stigcq Det tror jeg godt man kan
-
Nogen der har gode bud på at møde ens søde venner i deres forbyd-internettet-for-the-children mediehjernevask?@Kaninfisk Nå hov. Det jeg ville sige var, tror du kan glemme alt med at overbevise andre omkring deres IT vaner.
Der er måske nogle der er åbne for input, og så er der 80% der er sådan - jamen sådan er det bare. Jeg er på FB fordi alle andre er der, jeg har intet at skjule så jeg er ligeglad om de overvåger mig, nej nej jeg påvirkes ikke af reklamer.
-
Eller lave ting sammen med dem som var nice. Det eneste afhængighedsretorikken frembringer blandt ungernes tætte omsorgspersoner er seriøst passivitet og ansvarsfralæggelse. Lovgivningen på det område er en anden del af sagen. Der er mange ting som politikerne kunne gøre, som rent faktisk rammer big tech, og ikke brugerne. Men på det rent personlige plan feks. I skolerne bliver det brugt som et argument for ikke at klæde ungerne på og møde de unge i deres virkelighed. Det er nemmere..
@Kaninfisk Kender. Det virker som om folk er ligeglade.
-
@Kaninfisk Nå hov. Det jeg ville sige var, tror du kan glemme alt med at overbevise andre omkring deres IT vaner.
Der er måske nogle der er åbne for input, og så er der 80% der er sådan - jamen sådan er det bare. Jeg er på FB fordi alle andre er der, jeg har intet at skjule så jeg er ligeglad om de overvåger mig, nej nej jeg påvirkes ikke af reklamer.
@stigcq Ja helt sikkert. Det skal ikke være en prædiken! Måske man bare kan være med til at åbne døren lidt, og så tage de "slag" der følger med det.
-
@stigcq Ja helt sikkert. Det skal ikke være en prædiken! Måske man bare kan være med til at åbne døren lidt, og så tage de "slag" der følger med det.
@Kaninfisk Jeg prøver selv, indimellem, men giver fortabt. Jeg havde uger i efteråret hvor jeg var helt skærmfri, og jeg kunne mærke en klar forskel, jeg blev meget mere åben overfor snak med andre.
Men hvis jeg nævnte det for mine kollegaer som sad klistret til deres skærme før arbejde og i pauser, så sagde de bare fint, flot, og kiggede videre på deres skærm.
-
@Kaninfisk Jeg prøver selv, indimellem, men giver fortabt. Jeg havde uger i efteråret hvor jeg var helt skærmfri, og jeg kunne mærke en klar forskel, jeg blev meget mere åben overfor snak med andre.
Men hvis jeg nævnte det for mine kollegaer som sad klistret til deres skærme før arbejde og i pauser, så sagde de bare fint, flot, og kiggede videre på deres skærm.
@stigcq Jeg tror du misforstår mit opslag lidt. Men dejligt at det virkede godt for dig at give dine devices en pause.
-
@stigcq Jeg tror du misforstår mit opslag lidt. Men dejligt at det virkede godt for dig at give dine devices en pause.
@Kaninfisk Næh, jeg forstår godt din agenda, men det jeg siger er så bare generelt - Mega svært at påvirke andre om deres IT vaner.
-
@Kaninfisk Kender. Det virker som om folk er ligeglade.
@LarsHenriksen ja det er de måske eller måske bare ret dårligt informeret. Ihvertfald en svær samtale der skal forgå på lærerværelset- hvor man oftest er lidt alene om det.
-
@LarsHenriksen ja det er de måske eller måske bare ret dårligt informeret. Ihvertfald en svær samtale der skal forgå på lærerværelset- hvor man oftest er lidt alene om det.
@Kaninfisk du kender vel #danmarkskifter ?
-
@Kaninfisk du kender vel #danmarkskifter ?
@LarsHenriksen ikke godt nok endnu. Tak for tip!
-
@LarsHenriksen ikke godt nok endnu. Tak for tip!
@Kaninfisk du kunne sende linket ud på lærerværelset, sådan lowkey

-
Nogen der har gode bud på at møde ens søde venner i deres forbyd-internettet-for-the-children mediehjernevask?@Kaninfisk
Synes, at det er svært at forklare nogle på min alder, hvor meget Internettet kan give, hvis man bare anvender det rigtigt.Altså jeg mødte @ekstrakrolf første gang på et random onlineforum for noget, der efterhånden må nærme sig 20 år siden.
Jeg VED hvad man kan finde online.- men mange af mine jævnaldrende (bliver 48 om lidt) har NUL forståelse heraf, og selvom de normalt er rummelige, tolerante, allierede osv., er de stadigvæk OGSÅ "hvad jeg frygter, skal forbydes"
-
@Kaninfisk
Synes, at det er svært at forklare nogle på min alder, hvor meget Internettet kan give, hvis man bare anvender det rigtigt.Altså jeg mødte @ekstrakrolf første gang på et random onlineforum for noget, der efterhånden må nærme sig 20 år siden.
Jeg VED hvad man kan finde online.- men mange af mine jævnaldrende (bliver 48 om lidt) har NUL forståelse heraf, og selvom de normalt er rummelige, tolerante, allierede osv., er de stadigvæk OGSÅ "hvad jeg frygter, skal forbydes"
@Kaninfisk og det er virkelig et problem, at folks reaktion på det, de ikke selv forstår eller kan finde ud af, skal forbydes.
Så LÆR det dog. Bliv klogere.
Det provokerer mig faktisk lidt, når folk vil forbyde et internet, SoMe mv., der for mange børn er livsnerven til DERES community, der faktisk forstår dem -
@Kaninfisk og det er virkelig et problem, at folks reaktion på det, de ikke selv forstår eller kan finde ud af, skal forbydes.
Det provokerer mig faktisk lidt, når folk vil forbyde et internet, SoMe mv., der for mange børn er livsnerven til DERES community, der faktisk forstår dem@MThaastrup Ja! Præcis. Der bliver virkelig købt ind på mediernes moralske panik. - og det rammer netop mest de børn/unge som i forvejen står i en udsat position.
-
@MThaastrup Ja! Præcis. Der bliver virkelig købt ind på mediernes moralske panik. - og det rammer netop mest de børn/unge som i forvejen står i en udsat position.
@Kaninfisk
Det virker meget hovedløst og rent ud sagt, dumt. Uoplyst og voksne der på oldgræsk maner siger "unge nutildags".Men tilbage til dit spørgsmål, så er min erfaring, at jeg kun kan nå nogle ved at sætte det skarpt op:
"Hvordan tænker du, at vi skal forklare et forbud for et barn med angst eller et mobbet barn som kun kan finde andre med sin særlige interesse online, at de voksne hellere vil forbyde barnet at tale med sine venner end selv at lære at bruge internettet rigtigt?"
-
Det provokerer mig faktisk lidt, når folk vil forbyde et internet, SoMe mv., der for mange børn er livsnerven til DERES community, der faktisk forstår demHvis jeg må hægte mig på her:
Lige præcis!
Og vi ved jo godt hvad der generelt sker når noget forbydes på den måde.
De unge finder en anden vej ind, men nu kan vi ikke snakke med dem fordi de bliver nødt til at holde det hemmeligt og undgå repressalier.
Anekdote:
Jeg forsøgte at snakke med mine børn om Discord og aldersverifikation og at de lige skulle passe på, delte en artikel med dem og de sagde: "ja, det har vi hørt"
Så jeg skal huske at holde dialogen åben.