Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Så jeg læste et tilfældigt sted på instagram at en 13 måneder, 28 dage månekalender har været brugt i gammel tid, hvor et år er 13 måneder (13x28=364) plus en særlig dag der ikke er med i nogen måned, men at kirken fandt månen hedensk og hekseagtig (tr...

Så jeg læste et tilfældigt sted på instagram at en 13 måneder, 28 dage månekalender har været brugt i gammel tid, hvor et år er 13 måneder (13x28=364) plus en særlig dag der ikke er med i nogen måned, men at kirken fandt månen hedensk og hekseagtig (tr...

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
12 Indlæg 3 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

Så jeg læste et tilfældigt sted på instagram at en 13 måneder, 28 dage månekalender har været brugt i gammel tid, hvor et år er 13 måneder (13x28=364) plus en særlig dag der ikke er med i nogen måned, men at kirken fandt månen hedensk og hekseagtig (tror jeg) og afskaffede det. Men månens cyklus er ~29.5 dag lang så den "månekalender" passer jo ikke men månen? En månekalender der ikke følger månen? Hvis man søger på det får man mest sådan noget overtroisk snask.

boab@mastodon.gamedev.placeB This user is from outside of this forum
    boab@mastodon.gamedev.place
    wrote sidst redigeret af

@hunspirillen 28 dage ville være perfekt med ugedagene, så ville den 1 første i måneden altid falde på samme ugedag. Måned, som vel et eller andet sted er opkaldt efter månen (?) Men da månen ikke følger hverken dags eller års cyklusser er den nok svær at bruge rigtigt ift en logisk opbygning af tidsangivelser som jo ellers er bygget på Solen/Jordens relationer.
    Mon antallet af ugedage (hvorfor dog 7?) hænger sammen med den gamle 28 dages måned? men hvorfor så fire uger..
    Det er noget rod😍

hunspirillen@helvede.netH 1 Reply Last reply
    0
    • boab@mastodon.gamedev.placeB boab@mastodon.gamedev.place

@hunspirillen 28 dage ville være perfekt med ugedagene, så ville den 1 første i måneden altid falde på samme ugedag. Måned, som vel et eller andet sted er opkaldt efter månen (?) Men da månen ikke følger hverken dags eller års cyklusser er den nok svær at bruge rigtigt ift en logisk opbygning af tidsangivelser som jo ellers er bygget på Solen/Jordens relationer.
      Mon antallet af ugedage (hvorfor dog 7?) hænger sammen med den gamle 28 dages måned? men hvorfor så fire uger..
      Det er noget rod😍

hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
      hunspirillen@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@boab Fire uger: Månens fire faser. Hvis de bare gad vare præcis syv dage hver, så passede det. Men det passer ikke. Og den første i hver måned ville være en ny ugedag hvert år, pga den ekstra dag.

tofticles@helvede.netT 1 Reply Last reply
      0

@boab Fire uger: Månens fire faser. Hvis de bare gad vare præcis syv dage hver, så passede det. Men det passer ikke. Og den første i hver måned ville være en ny ugedag hvert år, pga den ekstra dag.

tofticles@helvede.netT This user is from outside of this forum
        tofticles@helvede.net
        wrote sidst redigeret af

@hunspirillen @boab Man kunne vel godt lade de 1-2 overskydende dage have deres egne navne 🤔. Selvfølgelig irriterende hvis ens fødselsdag så er en mandag... Men ja, datoer og kalendre er lidt noget rod.

0
        • tofticles@helvede.netT tofticles@helvede.net

@hunspirillen @boab Man kunne vel godt lade de 1-2 overskydende dage have deres egne navne 🤔. Selvfølgelig irriterende hvis ens fødselsdag så er en mandag... Men ja, datoer og kalendre er lidt noget rod.

hunspirillen@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@tofticles @boab Mener du dag nr 365, eller mener du at hver måned skulle have de overskydende 1,5 dag tilføjet, så ret faktisk blev 13 månefaser og ikke fulgte jordens omdrejning om solen mere?
          Hvis du vil have fødselsdag på en mandag altid skal du ikke tilføje nogle dage, men blot lade året være 364 dage langt, og langsomt skride ifht sol-året i den modsatte retning.

0

@tofticles @boab Mener du dag nr 365, eller mener du at hver måned skulle have de overskydende 1,5 dag tilføjet, så ret faktisk blev 13 månefaser og ikke fulgte jordens omdrejning om solen mere?
            Hvis du vil have fødselsdag på en mandag altid skal du ikke tilføje nogle dage, men blot lade året være 364 dage langt, og langsomt skride ifht sol-året i den modsatte retning.

tofticles@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@hunspirillen @boab jeg mener at kun de 13*28 dage skulle bruge ugedagene og dag 365 (+366) skal have deres eget navn 😊. Jeg fik mig formuleret uklart, beklager.

0
            • tofticles@helvede.netT tofticles@helvede.net

@hunspirillen @boab jeg mener at kun de 13*28 dage skulle bruge ugedagene og dag 365 (+366) skal have deres eget navn 😊. Jeg fik mig formuleret uklart, beklager.

hunspirillen@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@tofticles @boab Jeg tror den hed "the special holy day" eller et eller andet i den post jeg læste. Man kunne også bare kalde den nytårsdag. Og ved skudår kunne man have en 2. nytårsdag, og have fri på den 🥺

boab@mastodon.gamedev.placeB 1 Reply Last reply
              0

@tofticles @boab Jeg tror den hed "the special holy day" eller et eller andet i den post jeg læste. Man kunne også bare kalde den nytårsdag. Og ved skudår kunne man have en 2. nytårsdag, og have fri på den 🥺

boab@mastodon.gamedev.place
                wrote sidst redigeret af

@hunspirillen @tofticles det slår mig lidt (stadig uden at have googlet noget) vi havde vel kun 10 måneder om året før de der romerske kejsere smadrede vores måneds navngivning? Så at vi engang skulle have haft 13 giver 0 mening

0
                • boab@mastodon.gamedev.placeB boab@mastodon.gamedev.place

@hunspirillen @tofticles det slår mig lidt (stadig uden at have googlet noget) vi havde vel kun 10 måneder om året før de der romerske kejsere smadrede vores måneds navngivning? Så at vi engang skulle have haft 13 giver 0 mening

hunspirillen@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af

@boab @tofticles Det har næppe været ens over hele verden, men jeg ved ikke meget om det

0

@boab @tofticles Det har næppe været ens over hele verden, men jeg ved ikke meget om det

hunspirillen@helvede.net
                    wrote sidst redigeret af

@boab @tofticles Se nu hvad jeg tilfældigvis fandt i en bog fra 1987 om den keltiske kirke:

0

@boab @tofticles Se nu hvad jeg tilfældigvis fandt i en bog fra 1987 om den keltiske kirke:

hunspirillen@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af

@boab @tofticles Jeg kan bare ikke få det til at passe. De mister 29 dage hvert år? Måske skal der faktisk stå tretten, og så en fjortende måned hvert 19. år. Der passer næsten. 19 dage plus fire eller fem skuddage giver ikke 28, men året skrider trods alt langsommere på den måde.

0

@boab @tofticles Jeg kan bare ikke få det til at passe. De mister 29 dage hvert år? Måske skal der faktisk stå tretten, og så en fjortende måned hvert 19. år. Der passer næsten. 19 dage plus fire eller fem skuddage giver ikke 28, men året skrider trods alt langsommere på den måde.

tofticles@helvede.net
                        wrote sidst redigeret af

@hunspirillen @boab I betragtning af hvor meget mainstream Europa 'driftede' med den Gregorianske, er jeg ikke så sikker på at det er lykkedes dem at ramme noget særlig præcist, generelt 😅.

1 Reply Last reply
                        0
                        Svar
                        • Svar som emne
                        Login for at svare
                        • Ældste til nyeste
                        • Nyeste til ældste
                        • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.