Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg har lavet et proof-of-concept på en partitest, baseret på hvad politikerne har gjort i stedet for hvad de siger.

Jeg har lavet et proof-of-concept på en partitest, baseret på hvad politikerne har gjort i stedet for hvad de siger.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
22 Indlæg 8 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social

@kr3st3n Jeg syens stort set det er umuligt at forså hvad der er på spil uden at kunne se det faktiske forslag.

kr3st3n@infosec.exchangeK This user is from outside of this forum
    kr3st3n@infosec.exchange
    wrote sidst redigeret af

@anderslund Altså selve lovteksten? Jeg kunne måske smide det ind som et link? 🤔

anderslund@expressional.socialA 1 Reply Last reply
    0
    • kr3st3n@infosec.exchangeK kr3st3n@infosec.exchange

@anderslund Altså selve lovteksten? Jeg kunne måske smide det ind som et link? 🤔

anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
      anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
      anderslund@expressional.social
      wrote sidst redigeret af

@kr3st3n Jo, men det bliver lidt uoverskueligt - lovtskster er heller ikke nemme, og tit lange.

kr3st3n@infosec.exchangeK 1 Reply Last reply
      0
      • anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social

@kr3st3n Jo, men det bliver lidt uoverskueligt - lovtskster er heller ikke nemme, og tit lange.

kr3st3n@infosec.exchange
        wrote sidst redigeret af

@anderslund Enig. Det ville jeg nok heller ikke bruge selv. Så er vi tilbage til at omskrive - og det er af flere årsager svært. 😄

Eller til de mere konventionelle tests med tyve spørgsmål til alle de opstillede…

henrikmillinge@fikaverse.clubH 1 Reply Last reply
        0

@pmakholm Fedt, den passede også på mig.

Jeg synes at mange af teksterne er svære at forstå. Men hellere det ind at gå ind og redigere og risikere at lægge en læsning ind i teksterne. I værste tilfælde farve med egen holdning.

Derudover er der ca. 1000 spm. Så det vil kræve noget andet end en mand, der leger med det, mens han laver aftensmad. 😄

pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
          pmakholm@social.data.coop
          wrote sidst redigeret af

@kr3st3n Ja, det ville være et stort projekt.

Hvis der var mange der tog testen, kunne man måske identificerer outliers. På den anden side ville der principielt også være et potentiale i at flytte beregningen af resultatet client-side så mine valg ikke forlod min browser.

Men fedt projekt. Hvis jeg var aktiv andre steder end her ville jeg pushe det som min foretrukne valgtest.

0
          • pmakholm@social.data.coopP pmakholm@social.data.coop

@kr3st3n Ja, det ville være et stort projekt.

Hvis der var mange der tog testen, kunne man måske identificerer outliers. På den anden side ville der principielt også være et potentiale i at flytte beregningen af resultatet client-side så mine valg ikke forlod min browser.

Men fedt projekt. Hvis jeg var aktiv andre steder end her ville jeg pushe det som min foretrukne valgtest.

kr3st3n@infosec.exchange
            wrote sidst redigeret af

@pmakholm Tak! Det er en idé jeg har tænkt over længe (flere folketingsvalg siden), men nu havde jeg ikke helt små børn mere, så nu tænkte jeg jeg ville prøve den af. 😀

Og ja, enig. Det ville faktisk være bedre, at beregne resultatet hos brugeren.

Ikke at det måske hjælper så meget, men det eneste der bliver gemt, er hvor mange der har gennemført testen (der sættes et unix timestamp uden anden kontekst i stats.json per gennemført test).

pmakholm@social.data.coopP 1 Reply Last reply
            0

@pmakholm Tak! Det er en idé jeg har tænkt over længe (flere folketingsvalg siden), men nu havde jeg ikke helt små børn mere, så nu tænkte jeg jeg ville prøve den af. 😀

Og ja, enig. Det ville faktisk være bedre, at beregne resultatet hos brugeren.

Ikke at det måske hjælper så meget, men det eneste der bliver gemt, er hvor mange der har gennemført testen (der sættes et unix timestamp uden anden kontekst i stats.json per gennemført test).

pmakholm@social.data.coop
              wrote sidst redigeret af

@kr3st3n Jeg var inde for at se om du loggede noget, før jeg kom til at tænke på at det nok var etisk bedst ikke at logge noget.

(Que, DR lægger deres valgtest bag login. Officielt så folk kan vende tilbage til den under valgkampen).

0
              • pmakholm@social.data.coopP pmakholm@social.data.coop

@kr3st3n Jeg var inde for at se om du loggede noget, før jeg kom til at tænke på at det nok var etisk bedst ikke at logge noget.

(Que, DR lægger deres valgtest bag login. Officielt så folk kan vende tilbage til den under valgkampen).

kr3st3n@infosec.exchange
                wrote sidst redigeret af

@pmakholm Giver god mening. Det er et godt sted at logge, hvis man er interesseret i det.

Håber du kom frem til at der ikke blev logget andet end det jeg siger.

(Man kan jo altid køre en anden app på serveren end man lægger op, men så udspekuleret er jeg altså ikke. 😄)

1 Reply Last reply
                0

Jeg har lavet et proof-of-concept på en partitest, baseret på hvad politikerne har gjort i stedet for hvad de siger. Den ligger på https://ifolketinget.dk

Prøv den og giv mig gerne feedback. Eller klon den og gør den bedre. Eller bliv inspireret og byg en bedre udgave. 😀

reynir@social.data.coopR This user is from outside of this forum
                  reynir@social.data.coopR This user is from outside of this forum
                  reynir@social.data.coop
                  wrote sidst redigeret af

@kr3st3n i mit resultat var jeg enig i N+K ting med partiet i top og uenig i måske 3 ting. Længere nede på listen var et andet parti hvor jeg var enig i N ting og uenig i nul ting. Lidt sjov rangordning. Kunne være interessant at se detaljer hvad man var enig og uenig i ved de forskelige partier.

0
                  • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net shared this topic
                  • reynir@social.data.coopR reynir@social.data.coop

@kr3st3n i mit resultat var jeg enig i N+K ting med partiet i top og uenig i måske 3 ting. Længere nede på listen var et andet parti hvor jeg var enig i N ting og uenig i nul ting. Lidt sjov rangordning. Kunne være interessant at se detaljer hvad man var enig og uenig i ved de forskelige partier.

kr3st3n@infosec.exchange
                    wrote sidst redigeret af

@reynir God pointe med at vise detaljer. Det havde jeg ikke lige tænkt over, men det ville jeg da også selv være interesseret i. 😀

1 Reply Last reply
                    0
                    • reynir@social.data.coopR reynir@social.data.coop shared this topic
                      simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk shared this topic

Jeg har lavet et proof-of-concept på en partitest, baseret på hvad politikerne har gjort i stedet for hvad de siger. Den ligger på https://ifolketinget.dk

Prøv den og giv mig gerne feedback. Eller klon den og gør den bedre. Eller bliv inspireret og byg en bedre udgave. 😀

michael@westergaard.socialM This user is from outside of this forum
                      michael@westergaard.socialM This user is from outside of this forum
                      michael@westergaard.social
                      wrote sidst redigeret af
                      God ide. Som andre også nævner, er navnene ikke super sigende. Det er måske en ide altid at vise detaljerne så man ikke behøver klikke en ekstra gang - de er ret korte og næsten altid nødvendige.

Et problem med at bruge lovansvar og beskrivelser direkte er at de kan være misvisende. Er en lov om markedsføring virkelig om konkurrence eller for at tillade fx prediction market reklamer? Har en lov om landbrug et urelateret afsnit om burkaer… Det er åbenlyst ikke let at omskrive neutralt, så det er mere en observation end et forslag.
                      0

@anderslund Enig. Det ville jeg nok heller ikke bruge selv. Så er vi tilbage til at omskrive - og det er af flere årsager svært. 😄

Eller til de mere konventionelle tests med tyve spørgsmål til alle de opstillede…

henrikmillinge@fikaverse.clubH This user is from outside of this forum
                        henrikmillinge@fikaverse.clubH This user is from outside of this forum
                        henrikmillinge@fikaverse.club
                        wrote sidst redigeret af

@kr3st3n @anderslund Og hvor partierne måske i højere grad svarer, hvad de tror deres vælgere gerne vil høre, fremfor noget de har en reel interesse i at arbejde for.

0

mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
                          mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
                          mosgaard@uddannelse.social
                          wrote sidst redigeret af

@kr3st3n mega fedt du har lavet det Kresten!

Som andre siger er mange af teksterne svære at forstå, men jeg er enig med dig i, at det er svært at forenkle uden også at fortolke. I den bedste af alle verdener, sad der en gruppe med forstand på politik og lavede et lille “det de egentlig stemte om var…” - men jeg synes allerede det er et tiltrængt hack af test-systemet.

Jeg er fan!

1 Reply Last reply
                          0
                          • michael@westergaard.socialM michael@westergaard.social
                            God ide. Som andre også nævner, er navnene ikke super sigende. Det er måske en ide altid at vise detaljerne så man ikke behøver klikke en ekstra gang - de er ret korte og næsten altid nødvendige.

Et problem med at bruge lovansvar og beskrivelser direkte er at de kan være misvisende. Er en lov om markedsføring virkelig om konkurrence eller for at tillade fx prediction market reklamer? Har en lov om landbrug et urelateret afsnit om burkaer… Det er åbenlyst ikke let at omskrive neutralt, så det er mere en observation end et forslag.
                            kr3st3n@infosec.exchange
                            wrote sidst redigeret af

@michael Ja, det er nogle af de store udfordringer. Det er også lidt derfor at jeg synes eksperimentet er interessant: Giver det overhovedet mening?

Mit mål er ikke nødvendigvis at få det til at give mening, men mere at teste en idé jeg havde gået med længe. Et resultat af den test kunne være at det gør det så ikke. Men måske giver det anledning til andre eksperimenter - og det ville også være sjovt.

Uanset hvad, så tror jeg, at det er lykkedes at få nogen til at læse det folketinget skriver, som måske ellers ikke havde læst med. Mig for eksempel. 😄

1 Reply Last reply
                            0
                            • henrikmillinge@fikaverse.clubH henrikmillinge@fikaverse.club

@kr3st3n @anderslund Og hvor partierne måske i højere grad svarer, hvad de tror deres vælgere gerne vil høre, fremfor noget de har en reel interesse i at arbejde for.

kr3st3n@infosec.exchange
                              wrote sidst redigeret af

@henrikmillinge @anderslund Spot on!

1 Reply Last reply
                              0

notsoloud@expressional.socialN This user is from outside of this forum
                                notsoloud@expressional.socialN This user is from outside of this forum
                                notsoloud@expressional.social
                                wrote sidst redigeret af

@kr3st3n
                                Rigtig godt arbejde! Jeg kan godt lide den, fordi den kommer tættere på hvordan politik ser ud i praksis. Det kan godt være ret svært 😁

Det, der mangler (og som du ikke har data til at bygge), er finansieringen. Reelt burde den tælle sammen, hvor meget ens forslag kostede, og spørge om finansiering. Det er nemt at sige ja til alt muligt, til man står med bonen i hånden 😱

0
                                • notsoloud@expressional.socialN notsoloud@expressional.social

@kr3st3n
                                  Rigtig godt arbejde! Jeg kan godt lide den, fordi den kommer tættere på hvordan politik ser ud i praksis. Det kan godt være ret svært 😁

Det, der mangler (og som du ikke har data til at bygge), er finansieringen. Reelt burde den tælle sammen, hvor meget ens forslag kostede, og spørge om finansiering. Det er nemt at sige ja til alt muligt, til man står med bonen i hånden 😱

kr3st3n@infosec.exchange
                                  wrote sidst redigeret af

@notsoloud Ha ha! Ja, det havde været en god feature. 🤑

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • jwcph@helvede.netJ jwcph@helvede.net shared this topic
                                  Svar
                                  • Svar som emne
                                  Login for at svare
                                  • Ældste til nyeste
                                  • Nyeste til ældste
                                  • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.