Hvad er egentlig anbefalingen til en mere letvægts desktop i disse tider?
-
Jeg forstår, at KDE er blevet mere optimeret med tiden og vist nogenlunde står samme sted som Xfce. Men der vil også komme folk ind ad døren, som har noget alvorligt gammelt jern.
Jeg hører folk sige Lxqt og Lubuntu til sådan noget - så får man jo i hvert fald noget færdigpakket.
Tiling WMer er sjove for nogen, men måske lidt hårdt at lægge ud med til en håbefuld nybegynder - eller ikke?
Hvad siger I? -
F fonsmark@semaphor.social shared this topic
-
Jeg forstår, at KDE er blevet mere optimeret med tiden og vist nogenlunde står samme sted som Xfce. Men der vil også komme folk ind ad døren, som har noget alvorligt gammelt jern.
Jeg hører folk sige Lxqt og Lubuntu til sådan noget - så får man jo i hvert fald noget færdigpakket.
Tiling WMer er sjove for nogen, men måske lidt hårdt at lægge ud med til en håbefuld nybegynder - eller ikke?
Hvad siger I?@mjj
Er spørgsmålet ikke mere.
Kan det kører, ja
Bliver brugeren glad, nejPå et tidspunkt skal man trække stikket på gammelt jern.
Jeg plejer at gå efter minimum 4 Gb ram og der skal være en ssd disk. Og 64 bit.
Der er nogle få distroer der kan virke. Men spørgsmålet er stadig om en ny bruger bliver glad for resultatet. -
@mjj
Er spørgsmålet ikke mere.
Kan det kører, ja
Bliver brugeren glad, nejPå et tidspunkt skal man trække stikket på gammelt jern.
Jeg plejer at gå efter minimum 4 Gb ram og der skal være en ssd disk. Og 64 bit.
Der er nogle få distroer der kan virke. Men spørgsmålet er stadig om en ny bruger bliver glad for resultatet.@alf149 Altså, det er også rigtigt. Jeg plejer at tænke 3 GB, men så skal det også være rimeligt skinny.
Og du har ret: Så er vi dernede, hvor det nærmest er i stedet for en tablet til barnebarnet eller fordi man vil have en ekstra i værkstedet, der godt må komme olie på, når jeg finder vejledninger.
Min forespørgsel går måske mest på at nogen kommer ind og siger "denne her er gammel, kan den noget?" - og så hiver jeg Linux Lite eller noget op af julemandens sæk og siger "lad os finde ud af det!" -
@alf149 Altså, det er også rigtigt. Jeg plejer at tænke 3 GB, men så skal det også være rimeligt skinny.
Og du har ret: Så er vi dernede, hvor det nærmest er i stedet for en tablet til barnebarnet eller fordi man vil have en ekstra i værkstedet, der godt må komme olie på, når jeg finder vejledninger.
Min forespørgsel går måske mest på at nogen kommer ind og siger "denne her er gammel, kan den noget?" - og så hiver jeg Linux Lite eller noget op af julemandens sæk og siger "lad os finde ud af det!"@mjj når gammelt jern er dårligere en raspberry pi 4 så skal man ikke bruge tid på det

Kan den noget, ja det er nu en webserver