Vi er i stand til at komme til månen, men ikke væk fra Meta.
-
@jramskov @CarstenBoll @simonjust @engedal OK jeg brugte Firefox, og valgte Opret Genvej, men måske overså jeg nogle trin.
Friendica.dk er i øjeblikket langsomt og nede regelmæssigt, desværre. Jeg ved at de frivillige arbejder på det, men de ved vist ikke helt, hvad der er galt, så det er en proces, der kræver velvilje og tålmodighed...
️@bettina @CarstenBoll @simonjust @engedal Du skal bruge den indbyggede "Action menu" (ikonet helt til venstre i URL baren) i iOS til det. Det er den hvor du også kan vælge print m.m. og der er en mulighed for at "Add to Home Screen".
Note: Jeg er ikke sikker på jeg bruger de rette betegnelser for de menuer. håber det er forståeligt
Tak for info mht. Friendica - respekt til de frivillige, det er ofte en utaknemmelig opgave at holde sådan noget kørende. -
@bettina @CarstenBoll @engedal
Jeg er ikke vild med tidsestimater
Men det kunne være sundt nok, at sætte en retning for, hvilke ting, vi gerne vil se i fediverset. Jeg kan også se en meget tilpasningsvenlig gruppefunktion foran mig, der kan slå Facebooks med flere længder if done correctly (tm)
@simonjust @bettina @CarstenBoll @engedal Det er en lav barre at overgå Facebook grupper efter min mening, de er elendige efter min mening

-
@jramskov @CarstenBoll @bettina @simonjust @engedal
Raccoon virker I princippet fint nok, men nej der findes nok ikke så mange.
Det er vel en af udfordringerne ved fediverset, at der er protokoller som kan implementeres på forskellige måder, der er ikke nogen der bestemmer 100% over det, og der er ikke de store poser med penge klar til at betale løn til udviklere.
Cc også til: @folfdk@friendica.dk @voss @kongputer
@folfdk @CarstenBoll @bettina @simonjust @engedal @folfdk@friendica.dk @voss @kongputer Raccoon - den har jeg ikke hørt om og kan heller ikke lige finde den?
-
@simonjust @bettina @CarstenBoll @engedal Det er en lav barre at overgå Facebook grupper efter min mening, de er elendige efter min mening

@jramskov @bettina @CarstenBoll @engedal Jeg er så afgjort enig

-
@bettina @CarstenBoll @simonjust @engedal Du skal bruge den indbyggede "Action menu" (ikonet helt til venstre i URL baren) i iOS til det. Det er den hvor du også kan vælge print m.m. og der er en mulighed for at "Add to Home Screen".
Note: Jeg er ikke sikker på jeg bruger de rette betegnelser for de menuer. håber det er forståeligt
Tak for info mht. Friendica - respekt til de frivillige, det er ofte en utaknemmelig opgave at holde sådan noget kørende.@jramskov @CarstenBoll @simonjust @engedal Jeg bruger ikke iOS eller Google Android, så deeeet
Murena /e/OS rocks 
Ja, de frivillige er hverdagens helte! Vi burde have en dag hver måned hvor de forkæles

-
@jramskov @bettina @CarstenBoll @engedal Jeg er så afgjort enig

@simonjust @jramskov @CarstenBoll @engedal Hvis det er en lav barre, hvorfor har vi så ikke set det endnu? Som i: ingen steder overhovedet?
Rigtig mange mennesker kan finde ud af at lave en facebook-gruppe, og den passer til 90% af folks behov. Det synes jeg ikke vi skal disse, før vi har set et alternativ, der bare kommer i nærheden af...
-
@simonjust @jramskov @CarstenBoll @engedal Hvis det er en lav barre, hvorfor har vi så ikke set det endnu? Som i: ingen steder overhovedet?
Rigtig mange mennesker kan finde ud af at lave en facebook-gruppe, og den passer til 90% af folks behov. Det synes jeg ikke vi skal disse, før vi har set et alternativ, der bare kommer i nærheden af...
@bettina @simonjust @CarstenBoll @engedal Jeg tror vi snakker forbi hinanden
Jeg siger blot at jeg ikke synes Facebook groups er særligt gode.Hvorfor er der ingen alternativer?
Der er sikkert mange grunde, men når "alle" er på Facebook er har de bare en form for lock-in og det er "gratis", så man lever med alle de ting der gør dem irriterende at bruge. Hvis alternativet koster penge, er det endnu mere op af bakke. -
@bettina @jramskov @CarstenBoll @engedal
Fordi ingen har haft lyst til at bygge 1:1-funktionsmæssig kopi, formentlig
Facebooks grupper er dårlig erstatning for et rigtigt forum. De bruger en privat udgave af det offentlige feed, og deres fokus på aktualitet gør, at samtaler hurtigt glider ud af syne, hvis gruppen er superaktiv. Opslag skal hives frem igen ved søgning eller via en heads-up i notifikationerne, når nogle besvarer.
Ægte forumsoftware såsom NodeBB og Discourse (fedi-kompatible) har typisk en oversigt med overskrifter og trådede opslag. Det giver et langt bedre overblik, for det varer længere før forum-emner forsvinder.
https://forum.fedi.dk/ er et eksempel på et glimerende NodeBB-forum, som desværre er dødt.
Bortset fra, at jeg mener, at ægte forumsoftware er en bedre community-løsning, så er jeg er sådan også set enig i, at gruppe-muligheden også bør eksistere i en eller anden form for dem, der ønsker noget "letvægt". Så... agter at gå i gang med en prototype.
-
@bettina@friendica.dk @jramskov @bettina@mastodon.nu @engedal @CarstenBoll
Ja, det er en hel videnskab for sig selv at få interesserede til at klikke på eksterne sites udenfor Facebook, og holde ens site frisk i erindringen
Jeg spekulerer på om en "Login with Facebook"-knap ville betyde nemmere "onboarding", men det er der formentlig også nogle privatlivsproblemer ved at tilbyde
-
@bettina @LarsHenriksen @CarstenBoll
Mastodon og Friendica kræver åbenbart alt for meget (for mange). Det skal komme HELT uden friktion.
Man skal næsten bare kigge på Metas produkter, før man har en konto, man aldrig kommer fri af igen. Det opretter næsten sig selv.

@LarsHenriksen @bettina @engedal @CarstenBoll Jeg er ikke sikker på Mastodon kræver mere end Facebook, hvis en person startede på begge i dag, uden at kende til dem. Men de har årevis af erfaringer med Facebook som har udviklet sig langsomt dertil hvor det er nu, og det er meget let at finde folk med erfaring i at bruge Facebook blandt venner og familie, hvis man er ny.
Jeg tænker også det er en klar årsag til at Windows endnu ikke er uddøet ift. Linux, og hvorfor GIMP ikke har overtaget PhotoShops rolle i det større billede. Det er selvfølgelig ikke altid den eneste årsag, men jeg tror, den er central.
Jeg tror en anden årsag er at Mastodon ikke har alt dét, folk bruger på Facebook. Der er Friendica tættere på (dog stadig ikke med alt det samme), men der er der klare mangler ift. brugervenlighed, og jeg synes der er mange ting der virker på et basalt niveau, men stadig ikke godt. Eks. kalender, beskeder og grupper. Ift. sidstnævnte hælder jeg dog til at brugervenlighed er den største barriere. At vende sig til den måde fødiverset virker på er allerede en stor ting, men når man samtidig har mangler på brugervenlighed bliver det svært at få mange med, tror jeg. Den brugervenlighed er blevet bedre, men der mangler meget endnu.