Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Skrevet på Zetlands kommentarspor til serien Kill Switch:

Skrevet på Zetlands kommentarspor til serien Kill Switch:

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
killswitchzetlanddanmarkskifterbigtech
6 Indlæg 4 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • engedal@mstdn.dkE This user is from outside of this forum
    engedal@mstdn.dkE This user is from outside of this forum
    engedal@mstdn.dk
    wrote sidst redigeret af

Nu kommer der en omgang kritik, men det er skrevet med de bedste intentioner, fordi jeg synes, serien er yderst vigtig. Jeg mener også, I gør meget godt, men det springer jeg over for at gøre det lidt kortere 🙂

Jeg er vild med afsættet: Lad os se, om vi kan bryde fri af BigTech. Men som serien skrider frem, er jeg blevet tiltagende bekymret. Mit største problem er, at Zetland risikerer at tegne et billede af, at det er næsten umuligt eller ekstremt bøvlet at leve uden for tech-giganternes økosystemer.

Nogle ting er svære – f.eks. når arbejdspladser er låst til Google eller Slack. Men når dialogen med IT-afdelingen (eller var det en chef?) ender med en konklusion om, at man nærmest ikke kan arbejde i Njalsgade uden disse værktøjer, så giver vi op for hurtigt.

#killswitch #zetland #danmarkskifter #bigtech

🧵

engedal@mstdn.dkE simonjust@mstdn.dkS 2 Replies Last reply
    2
    0
    • engedal@mstdn.dkE engedal@mstdn.dk

Nu kommer der en omgang kritik, men det er skrevet med de bedste intentioner, fordi jeg synes, serien er yderst vigtig. Jeg mener også, I gør meget godt, men det springer jeg over for at gøre det lidt kortere 🙂

Jeg er vild med afsættet: Lad os se, om vi kan bryde fri af BigTech. Men som serien skrider frem, er jeg blevet tiltagende bekymret. Mit største problem er, at Zetland risikerer at tegne et billede af, at det er næsten umuligt eller ekstremt bøvlet at leve uden for tech-giganternes økosystemer.

Nogle ting er svære – f.eks. når arbejdspladser er låst til Google eller Slack. Men når dialogen med IT-afdelingen (eller var det en chef?) ender med en konklusion om, at man nærmest ikke kan arbejde i Njalsgade uden disse værktøjer, så giver vi op for hurtigt.

🧵

engedal@mstdn.dk
      wrote sidst redigeret af

Det samme gælder barrierer som MitID-kodeviseren; hvis vi ser det som et nævneværdigt problem, så er vi meget dårligt rustede til en fremtid, hvor tech-giganter og politiske kræfter som Trump, Vance og Thiel kan ændre spillereglerne for vores digitale infrastruktur natten over.

Asta er en dygtig formidler, men i dette forløb kommer hun til at fremstå unødigt hjælpeløs. Det er helt fair ikke at være ekspert, men det bliver problematisk, når det journalistiske greb ender med at blive en 'famlen i blinde'.

BigTechs mest effektive våben er netop at udmatte os og få os til at tro, at alternativerne er for besværlige. Ved at fokusere så meget på besværet, ender Zetland desværre med at bekræfte medlemmerne i, at kampen er tabt på forhånd.

Mit ønske er, at I kommer ind i kampen og allierer jer med nogle af de mange mennesker i Danmark, der rent faktisk ved noget om enshitification, open source og digitale alternativer.
      🧵

anport@mastodon.socialA 1 Reply Last reply
      0
      • pvrahbek@expressional.socialP pvrahbek@expressional.social shared this topic

Det samme gælder barrierer som MitID-kodeviseren; hvis vi ser det som et nævneværdigt problem, så er vi meget dårligt rustede til en fremtid, hvor tech-giganter og politiske kræfter som Trump, Vance og Thiel kan ændre spillereglerne for vores digitale infrastruktur natten over.

Asta er en dygtig formidler, men i dette forløb kommer hun til at fremstå unødigt hjælpeløs. Det er helt fair ikke at være ekspert, men det bliver problematisk, når det journalistiske greb ender med at blive en 'famlen i blinde'.

BigTechs mest effektive våben er netop at udmatte os og få os til at tro, at alternativerne er for besværlige. Ved at fokusere så meget på besværet, ender Zetland desværre med at bekræfte medlemmerne i, at kampen er tabt på forhånd.

Mit ønske er, at I kommer ind i kampen og allierer jer med nogle af de mange mennesker i Danmark, der rent faktisk ved noget om enshitification, open source og digitale alternativer.
        🧵

anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
        anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
        anport@mastodon.social
        wrote sidst redigeret af

@engedal virkelig god, konstruktiv og begavet kommentar 👍

1 Reply Last reply
        0
        • anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social shared this topic

🧵

simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
          simonjust@mstdn.dk
          wrote sidst redigeret af simonjust@mstdn.dk

@engedal Smukt skrevet. Det er netop fordi folk elsker letheden og komforten ved strømlinede løsninger, at de er villige til at opgive magten over deres data.

Jeg synes Zetland har lidt for stor tillid til cloud-løsninger, de egentlig ikke har kontrol over.

Noget man opdager, når man skifter til Open Source-løsninger er, at man ikke konstant skal tilpasse sig IT-branchens hidsige påfund og trends. Det fører til funktionalitetsændringer eller krav, som man ikke altid er enig i. Så jeg synes da Zetland skulle tage datamagten tilbage og overveje alternativer.

On that note: Er der ikke nogen, der lige banker nogle Mattermost eller Zulip-servere op, så de kan få et alternativ på dansk jord? 🙂 Dybest set burde de selv host'e inhouse, men jeg kender ikke deres økonomi, så jeg ved ikke om den rækker til en IT-afdeling.

svabonius@mstdn.dkS 1 Reply Last reply
          0
          • simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk

@engedal Smukt skrevet. Det er netop fordi folk elsker letheden og komforten ved strømlinede løsninger, at de er villige til at opgive magten over deres data.

Jeg synes Zetland har lidt for stor tillid til cloud-løsninger, de egentlig ikke har kontrol over.

Noget man opdager, når man skifter til Open Source-løsninger er, at man ikke konstant skal tilpasse sig IT-branchens hidsige påfund og trends. Det fører til funktionalitetsændringer eller krav, som man ikke altid er enig i. Så jeg synes da Zetland skulle tage datamagten tilbage og overveje alternativer.

On that note: Er der ikke nogen, der lige banker nogle Mattermost eller Zulip-servere op, så de kan få et alternativ på dansk jord? 🙂 Dybest set burde de selv host'e inhouse, men jeg kender ikke deres økonomi, så jeg ved ikke om den rækker til en IT-afdeling.

svabonius@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
            svabonius@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
            svabonius@mstdn.dk
            wrote sidst redigeret af

@simonjust når man ser de udgifter der er til f.eks. Microsoft løsninger, så tænker jeg faktisk, at man kunne drive en del in-house for de penge. Men nu er jeg jo bare ingeniør, så jeg forstår ikke nødvendigvis det der med økonomi 🙂 @engedal

simonjust@mstdn.dkS 1 Reply Last reply
            0
            • svabonius@mstdn.dkS svabonius@mstdn.dk

@simonjust når man ser de udgifter der er til f.eks. Microsoft løsninger, så tænker jeg faktisk, at man kunne drive en del in-house for de penge. Men nu er jeg jo bare ingeniør, så jeg forstår ikke nødvendigvis det der med økonomi 🙂 @engedal

simonjust@mstdn.dk
              wrote sidst redigeret af

@svabonius @engedal Sagtens 🙂 Jeg tror mange virksomheder/organisationer godt kunne finde en del penge at spare på den lange bane, hvis de gik listen over software igennem indimellem.

1 Reply Last reply
              0
              Svar
              • Svar som emne
              Login for at svare
              • Ældste til nyeste
              • Nyeste til ældste
              • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.