Fremtiden er kommet.
-
@henrikmillinge Lad os da håbe de også introducerer til kildekritik lige så tidligt i studiet.
Og jeg er stærkt bekymret når argumentet dybest set er, at de andre gør det.
@tokeriis Hvad bekymrer dig, ved at de andre gør det ?
-
Fremtiden er kommet. "Stig Salskov Iversen fortæller, at skrækscenariet er, hvis studerende på it-uddannelserne ikke lærer at bruge kunstig intelligens tilstrækkeligt og bliver udkonkurreret af andre, der har lært AI-værktøjer.
- Vi vil undgå at uddanne til ledighed, siger han." #DKIT #DKUddannelse #KI #AI https://www.dr.dk/nyheder/indland/kunstig-intelligens-aendrer-uddannelser-som-en-tsunami-vil-ikke-uddanne-til-ledighed@henrikmillinge jeg har hørt flere bruge argumentet om at vi skal skynde os at lære at bruge AI så vi ikke kommer bagud. Blandt andet på min arbejdsplads. Men jeg forstår det ikke - er hele pointen ikke at det er så nemt at bruge at man ikke behøver lære noget selv?
-
@henrikmillinge jeg har hørt flere bruge argumentet om at vi skal skynde os at lære at bruge AI så vi ikke kommer bagud. Blandt andet på min arbejdsplads. Men jeg forstår det ikke - er hele pointen ikke at det er så nemt at bruge at man ikke behøver lære noget selv?
@henrikmillinge og i forhold til at uddanne til ledighed så handler det vel ikke så meget om de kompetencer som de studerende får, men mere hvor mange arbejdspladser der er tilbage efter at AI har overtaget alle vores jobs.
-
@henrikmillinge jeg har hørt flere bruge argumentet om at vi skal skynde os at lære at bruge AI så vi ikke kommer bagud. Blandt andet på min arbejdsplads. Men jeg forstår det ikke - er hele pointen ikke at det er så nemt at bruge at man ikke behøver lære noget selv?
@benjaminlj Jeg mener ikke at det nødvendigvis er nemt. Jeg bruger AI på min arbejdsplads, men jeg bruger da en del tid på, at finde ud af hvordan jeg skal spørge, for at få det svar jeg gerne vil have. Og det kan man måske lære noget om på en uddannelse.
-
Fremtiden er kommet. "Stig Salskov Iversen fortæller, at skrækscenariet er, hvis studerende på it-uddannelserne ikke lærer at bruge kunstig intelligens tilstrækkeligt og bliver udkonkurreret af andre, der har lært AI-værktøjer.
- Vi vil undgå at uddanne til ledighed, siger han." #DKIT #DKUddannelse #KI #AI https://www.dr.dk/nyheder/indland/kunstig-intelligens-aendrer-uddannelser-som-en-tsunami-vil-ikke-uddanne-til-ledighed@henrikmillinge "Fremtiden er kommet" => "Skrækscenariet er kommet"
-
@henrikmillinge og i forhold til at uddanne til ledighed så handler det vel ikke så meget om de kompetencer som de studerende får, men mere hvor mange arbejdspladser der er tilbage efter at AI har overtaget alle vores jobs.
@benjaminlj @henrikmillinge Jeg tænker, at det er et væsentligt argument i jobsøgning, at man kan lægge frem, at man faktisk forstår, hvordan det virker.
Virksomheder har ikke et klart billede af, hvor meget og hvordan de vil bruge og ikke vil bruge redskaberne - men vigtigt at kunne (sige at man kan) følge den retning, der så bliver sat. -
@benjaminlj @henrikmillinge Jeg tænker, at det er et væsentligt argument i jobsøgning, at man kan lægge frem, at man faktisk forstår, hvordan det virker.
Virksomheder har ikke et klart billede af, hvor meget og hvordan de vil bruge og ikke vil bruge redskaberne - men vigtigt at kunne (sige at man kan) følge den retning, der så bliver sat.@mjj @henrikmillinge jeg mener der er stor forskel på at vide hvordan det virker og så hvordan man bruger det. Hvordan det virker er temmelig teknisk og kun ægte relevant for dem der skal arbejde med at lave LLM'er. Hvordan man prompter en LLM kan jeg ikke se skulle kræve en uddannelse.
-
@benjaminlj Jeg mener ikke at det nødvendigvis er nemt. Jeg bruger AI på min arbejdsplads, men jeg bruger da en del tid på, at finde ud af hvordan jeg skal spørge, for at få det svar jeg gerne vil have. Og det kan man måske lære noget om på en uddannelse.
@henrikmillinge okay, det afhænger vel meget af hvilken AI du bruger. Og udviklingen er så hurtig at hvis du underviser studerende i én model så er den forældet inden de når til eksamen, og helt væk når de når arbejdsmarkedet.
-
Virksomheder har ikke et klart billede af, hvor meget og hvordan de vil bruge og ikke vil bruge redskaberne - men vigtigt at kunne (sige at man kan) følge den retning, der så bliver sat.@mjj @benjaminlj @henrikmillinge Det forekommer mig, at evnen til at bruge AI til at gøre en ting er væsentligt lettere at omskole folk til, end evnen til at vurdere om den ting AI'en har gjort inden for et specialområde er værdifuld. Jeg ville hellere have en der kan programmere, og så lære ham at gøre det med AI, end at have en der kun har programmeret med AI, men ikke har lært grundstoffet selv.
Man kan naturligvis argumentere for at det ikke er enten eller, men tiden man bruger på det vil altid være en konstant ressource, så man kommer til at fjerne noget for at stoppe AI ind.
-
@mjj @benjaminlj @henrikmillinge Det forekommer mig, at evnen til at bruge AI til at gøre en ting er væsentligt lettere at omskole folk til, end evnen til at vurdere om den ting AI'en har gjort inden for et specialområde er værdifuld. Jeg ville hellere have en der kan programmere, og så lære ham at gøre det med AI, end at have en der kun har programmeret med AI, men ikke har lært grundstoffet selv.
Man kan naturligvis argumentere for at det ikke er enten eller, men tiden man bruger på det vil altid være en konstant ressource, så man kommer til at fjerne noget for at stoppe AI ind.
@mjj @benjaminlj @henrikmillinge Særligt hvis man kan bruge AI til eksamen er der ingen kontrol af at du har lært grundstoffet. Hvis man kan bestå eksamen uden at have deltaget hele semesteret, er den intet værd. Det skal man overveje, når man beslutter formen.
-
@tokeriis Hvad bekymrer dig, ved at de andre gør det ?
@henrikmillinge Det der bekymrer mig er ikke at de andre gør det, men dels at "hvad de andre gør" lige nu er baseret på hypet gehörenvonsagen, dels at det primære argument burde tage udgangspunkt i en saglig analyse af, hvad AI kan gøre for det pågældende studie, særligt hvis man introducerer det uden basis i en faglighed, men som det allerførste i uge 1.
-
T tokeriis@helvede.net shared this topic
-
@henrikmillinge okay, det afhænger vel meget af hvilken AI du bruger. Og udviklingen er så hurtig at hvis du underviser studerende i én model så er den forældet inden de når til eksamen, og helt væk når de når arbejdsmarkedet.
.... Og for dyr at bruge for din arbejdsplads om 3 år?
Lige nu kører alle AI firmaer jo med kæmpe underskud som de skal have dækket ind senere.
(På nær måske Nvidia? https://isaiprofitable.com/)Hør også:
Radar: Datacentre presser det danske elnet: Tid til at prioritere hospitaler over AI?
Adresse på afsnit: https://radarpodcast.fireside.fm/36
-
F folfdk@helvede.net shared this topic