Et spørgsmål:
-
Et spørgsmål:
Har du har haft hands-on med CMS-systemet Joomla for nyligt ... eller har hørt godt eller skidt om dette?
Ja, jeg har i dag fået en ny hjemmesideopgave for en ven - en slags on-line portfolie med vel nok fem undersider .... og jeg har lovet mig selv, at jeg skal væk fra frustrationernes holdeplads: WordPress.Og slutteligt: Jeg skal stå for design og opsætningen, men derefter er det meningen, at vedkommende selv opdaterer fremadrettet.
-
Et spørgsmål:
Har du har haft hands-on med CMS-systemet Joomla for nyligt ... eller har hørt godt eller skidt om dette?
Ja, jeg har i dag fået en ny hjemmesideopgave for en ven - en slags on-line portfolie med vel nok fem undersider .... og jeg har lovet mig selv, at jeg skal væk fra frustrationernes holdeplads: WordPress.Og slutteligt: Jeg skal stå for design og opsætningen, men derefter er det meningen, at vedkommende selv opdaterer fremadrettet.
@anport Jep. Kender det lidt. Det er meget at sætte sig ind i.
-
@anport Jep. Kender det lidt. Det er meget at sætte sig ind i.
@trezzer hmm, ok. Altså jeg lavede en hjemmeside for Herstedvester Kirke for 15 år siden i Joomla og syntes dengang, det var ret simpelt at tilgå og også efterfølgende uddanne præsten i at opdatere selv.
Men måske har Joomla gennemgået samme udvikling som WordPress, nemlig at overkomplicere tingene og tilføje 100 forskellige knapper man kan trykke på til selv de mest simple ting. -
Et spørgsmål:
@anport Lyder som vildt ovrrkill for en bette portfolieside. Prøv evt noget enklere, som Grav? https://getgrav.org/
-
@trezzer hmm, ok. Altså jeg lavede en hjemmeside for Herstedvester Kirke for 15 år siden i Joomla og syntes dengang, det var ret simpelt at tilgå og også efterfølgende uddanne præsten i at opdatere selv.
Men måske har Joomla gennemgået samme udvikling som WordPress, nemlig at overkomplicere tingene og tilføje 100 forskellige knapper man kan trykke på til selv de mest simple ting.@anport Det er også muligt, at det er et ret non-standard site, og at det ændrer ved kalkulen. Jeg kan blot konstatere, at skulle jeg selv starte fra bunden med en af de to, så ville jeg ikke overveje Joomla baseret på hvordan mine erfaringer her. Der er for meget, der ikke kan testes ordentligt i preview, for mange ting der hænger sammen på kryds og tværs og sådan. Men måske man burde prøve at sætte et op fra bunden en dag.
-
@anport Lyder som vildt ovrrkill for en bette portfolieside. Prøv evt noget enklere, som Grav? https://getgrav.org/
@fanden tak for tippet. Den primære og lidt dovne grund til at ville vælge Joomla er faktisk blot den, at det kan installeres via et enkelt tryk med musen hos mit webhotel (simply.com (samme gælder i øvrigt for WP)).
Jeg har aldrig prøvet at installere et CMS på en server før? Skal man så ind og konfigurere SQL og alt muligt andet hejs eller er det nemt for mig, der ikke har prøvet det før? ... tror du? -
@anport Det er også muligt, at det er et ret non-standard site, og at det ændrer ved kalkulen. Jeg kan blot konstatere, at skulle jeg selv starte fra bunden med en af de to, så ville jeg ikke overveje Joomla baseret på hvordan mine erfaringer her. Der er for meget, der ikke kan testes ordentligt i preview, for mange ting der hænger sammen på kryds og tværs og sådan. Men måske man burde prøve at sætte et op fra bunden en dag.
@trezzer tak, Trezzer - med dine ord har jeg nu droppet idéen om Joomla, jeg må finde ud af noget andet og det bliver nok ikke så svært som jeg umiddelbart tror
-
@trezzer tak, Trezzer - med dine ord har jeg nu droppet idéen om Joomla, jeg må finde ud af noget andet og det bliver nok ikke så svært som jeg umiddelbart tror
@anport Måske nogle af de nye statiske sitegeneratorer kunne være sagen, hvis det primært er portfolio?
-
@anport Måske nogle af de nye statiske sitegeneratorer kunne være sagen, hvis det primært er portfolio?
@trezzer ja, jeg kigger pt. på https://getgrav.org - grundet et dugfriskt svar-trut fra @fanden
-
@fanden tak for tippet. Den primære og lidt dovne grund til at ville vælge Joomla er faktisk blot den, at det kan installeres via et enkelt tryk med musen hos mit webhotel (simply.com (samme gælder i øvrigt for WP)).
Jeg har aldrig prøvet at installere et CMS på en server før? Skal man så ind og konfigurere SQL og alt muligt andet hejs eller er det nemt for mig, der ikke har prøvet det før? ... tror du?@anport Grunden til at jeg foreslår Grav er, at det ikke behøver en database. Men du er nødt til at uploade det til serveren. Tror ikke det findes som one-click installer på webhoteller.
-
@anport Grunden til at jeg foreslår Grav er, at det ikke behøver en database. Men du er nødt til at uploade det til serveren. Tror ikke det findes som one-click installer på webhoteller.
@fanden jamen, det skal nok blive godt, jeg skal bare lige finde ud af få Grav ned i rooten dj.anport.dk (min legeplads pt.) og ikke som her: https://dj.anport.dk/grav-admin/
-
@fanden jamen, det skal nok blive godt, jeg skal bare lige finde ud af få Grav ned i rooten dj.anport.dk (min legeplads pt.) og ikke som her: https://dj.anport.dk/grav-admin/
@anport Ja, men du er da vist godt igang?
-
@fanden oh ja, jeg skal passe på det her ikke pludselig bliver en all-nighter i selskab med Grav, ha ha
-
@fanden
Vær hilset, unge mand! Jeg ville bare lige sige 1000 tak for foreslaget af Grav.
Dette bliver min endelige vej ud og væk fra WP. Det bliver rædi' fedt, kan jeg mærke - og jeg har netop fundet et skønt og fedt tema (Helium af Gantry), som er supernemt at tilpasse.
Wuuu huuuu 🥳