Forsøger mig med at reparere et par uldfiltsko (de er fra Glerups) med slidhul på tåen.
-
Forsøger mig med at reparere et par uldfiltsko (de er fra Glerups) med slidhul på tåen.
Metode: kartet uld holdes til på hullet en lille tot inde i skoen og en lidt større men stadig lille tot udenpå. Sæt det fast med nålefiltning. Når det nogenlunde er på plads, tilsæt varmt vand og en knivspids uldsæbe. Gnid ind, gnub løs, krat lidt i det med fx håndklæde. Ideen er at fibrene filter vha varme, vand og gnub. #nørklerier #repair > -
M mthaastrup@helvede.net shared this topic
-
Metode: kartet uld holdes til på hullet en lille tot inde i skoen og en lidt større men stadig lille tot udenpå. Sæt det fast med nålefiltning. Når det nogenlunde er på plads, tilsæt varmt vand og en knivspids uldsæbe. Gnid ind, gnub løs, krat lidt i det med fx håndklæde. Ideen er at fibrene filter vha varme, vand og gnub. #nørklerier #repair >>udfordringen er at skoene velsagtens ikke skal blive for våde. Bagefter avis ind i skoen (suge vand op) og jeg har sat en sok ud over for at holde det hele på plads (og suge lidt vand).
Vi får se i morgen. #nørklerier #repair -
>udfordringen er at skoene velsagtens ikke skal blive for våde. Bagefter avis ind i skoen (suge vand op) og jeg har sat en sok ud over for at holde det hele på plads (og suge lidt vand).
Vi får se i morgen. #nørklerier #repair>hvis det lykkes så har jeg et par gamle og temmelig smadrede uldfiltede sko, som jeg vil se, om jeg kan få sat lidt skik og form på igen. De virker jo stadig i princippet, ulden bliver bare slidt med tiden. Men sæt at man kan lave dem til hele sko igen?!
-
>hvis det lykkes så har jeg et par gamle og temmelig smadrede uldfiltede sko, som jeg vil se, om jeg kan få sat lidt skik og form på igen. De virker jo stadig i princippet, ulden bliver bare slidt med tiden. Men sæt at man kan lave dem til hele sko igen?!
>status: skoene er tørre og det føles fint og ser godt ud. Lapperne er ikke så hårde som skoenes originale stof, og måske kunne det løses ved at filte dem hårdere eller igen. Dog vanskeligt når man opererer ude i spidsen. Men nu er skoene i hvert fald hele igen. Succes indtil videre. #nørklerier #repair
-
>status: skoene er tørre og det føles fint og ser godt ud. Lapperne er ikke så hårde som skoenes originale stof, og måske kunne det løses ved at filte dem hårdere eller igen. Dog vanskeligt når man opererer ude i spidsen. Men nu er skoene i hvert fald hele igen. Succes indtil videre. #nørklerier #repair
@Koefoed og fine nye prikker

-
@Koefoed elsker reparationer, også med materialer jeg ikke selv bruger.
-
@Koefoed elsker reparationer, også med materialer jeg ikke selv bruger.
@mk enig. Altid interessant at se hvad folk fikser og skaber.
-
J jwcph@helvede.net shared this topic