Så er vi fremme i Tokyo.
-
Så er vi fremme i Tokyo. Ikke det mest imponerende fly, og det er jo heller ikke sjovt at sidde så længe, men nu er vi her! Jeg har været på mit første japanske toilet her i lufthavnen - og det havde alle de sjove funktioner som man har hørt om (ikke bare skyl til for og bag, men også musik til at overdøve evt. lyde med). Nu skal vi finde et eksprestog ind til Tokyo by, og så en taxa til hotellet. Alle er trætte og sultne, men det går
-
Så er vi fremme i Tokyo. Ikke det mest imponerende fly, og det er jo heller ikke sjovt at sidde så længe, men nu er vi her! Jeg har været på mit første japanske toilet her i lufthavnen - og det havde alle de sjove funktioner som man har hørt om (ikke bare skyl til for og bag, men også musik til at overdøve evt. lyde med). Nu skal vi finde et eksprestog ind til Tokyo by, og så en taxa til hotellet. Alle er trætte og sultne, men det går
Jeg glemte det i forbindelse med et af de andre toots, men jeg havde tænkt jeg ville foreslå at du enten brugte et hashtag, eller skrev nye indlæg i en tråd, så du senere selv let kan finde tilbage til det du har skrevet om turen.
Jeg håber I kan nyde det hele!
-
Jeg glemte det i forbindelse med et af de andre toots, men jeg havde tænkt jeg ville foreslå at du enten brugte et hashtag, eller skrev nye indlæg i en tråd, så du senere selv let kan finde tilbage til det du har skrevet om turen.
Jeg håber I kan nyde det hele!
@folfdk God idé, jeg skal da have mit eget hashtag! Jeg går tilbage og tilføjer #TanyaRejserRundtiJapan
-
@tanyakaroli jeg er SÅ misundelig. Have fun!
-
@folfdk God idé, jeg skal da have mit eget hashtag! Jeg går tilbage og tilføjer #TanyaRejserRundtiJapan
@tanyakaroli @folfdk det er dæleme også er fremragende hashtag
-
Vi har været ude at spise ramen med min mands halvbror, Kei, som bor og arbejder i Tokyo. Lige ved siden af Tokyo Dome Hotel ligger et lille shoppingcenter og en forlystelsespark klemt ind på mindre plads end jeg nogensinde har set. Men de udnytter pladsen fuldt ud med en vild rutsjebane der snor sig omkring centeret i nogle absurd stejle kurver. Derovre har de også mad fra alle verdenshjørner, herunder altså en aldeles glimrende ramen.
Nu retur på hotellet hvor jeg har lavet en kop grøn te og afsluttet ædegildet med et par småkager 🥰 -
Vi har været ude at spise ramen med min mands halvbror, Kei, som bor og arbejder i Tokyo. Lige ved siden af Tokyo Dome Hotel ligger et lille shoppingcenter og en forlystelsespark klemt ind på mindre plads end jeg nogensinde har set. Men de udnytter pladsen fuldt ud med en vild rutsjebane der snor sig omkring centeret i nogle absurd stejle kurver. Derovre har de også mad fra alle verdenshjørner, herunder altså en aldeles glimrende ramen.
Nu retur på hotellet hvor jeg har lavet en kop grøn te og afsluttet ædegildet med et par småkager 🥰@tanyakaroli Mig, med min bedste imitation af en fem-årig: Jeg vil også til Japan...
-
@tanyakaroli Mig, med min bedste imitation af en fem-årig: Jeg vil også til Japan...
@pmakholm det er altså også fantastisk (siger jeg efter godt fem timer i landet - men alt tegner godt, her er trygt og rent og velfungerende. Og helt perfekt japansk 🤩)
-
@tanyakaroli jeg er SÅ misundelig. Have fun!
@trezzer tak! Det tør jeg godt love at vi vil
-
Nu retur på hotellet hvor jeg har lavet en kop grøn te og afsluttet ædegildet med et par småkager 🥰Klokken er 1 om natten her i Tokyo, og jeg kan ikke sove. Det må være lykkedes at falde i søvn i aftes, selvom det ikke føltes sådan, for ellers ville jeg næppe kunne være så lysvågen som nu. Der er længe til morgenmadsrestauranten åbner, så jeg må hellere prøve igen.
Imens kan jeg mærke det forkølelsessår der meldte sin ankomst i flyet, hygge sig og vokse sig større på overlæben. Ikke så sjovt, for jeg var kommet afsted uden Zovir, fordi det efterhånden er så sjældent at jeg får de dumme sår. Kei hjalp i går med at prøve at finde et tilsvarende produkt her, men det viste sig at man skal have recept på det. Så jeg kan veksle mellem en semivirksom salve (Lysine) jeg købte i USA engang og en harm- og virkningsløs salve herfra. Nå ja, på et tidspunkt går det jo væk igen, og det kan heldigvis ikke fjerne begejstringen over at være her.
God aften, derhjemme!
#TanyaRejserRundtiJapan -
Klokken er 1 om natten her i Tokyo, og jeg kan ikke sove. Det må være lykkedes at falde i søvn i aftes, selvom det ikke føltes sådan, for ellers ville jeg næppe kunne være så lysvågen som nu. Der er længe til morgenmadsrestauranten åbner, så jeg må hellere prøve igen.
Imens kan jeg mærke det forkølelsessår der meldte sin ankomst i flyet, hygge sig og vokse sig større på overlæben. Ikke så sjovt, for jeg var kommet afsted uden Zovir, fordi det efterhånden er så sjældent at jeg får de dumme sår. Kei hjalp i går med at prøve at finde et tilsvarende produkt her, men det viste sig at man skal have recept på det. Så jeg kan veksle mellem en semivirksom salve (Lysine) jeg købte i USA engang og en harm- og virkningsløs salve herfra. Nå ja, på et tidspunkt går det jo væk igen, og det kan heldigvis ikke fjerne begejstringen over at være her.
God aften, derhjemme!
#TanyaRejserRundtiJapanDet er de mærkeligste ting man kan ligge og tænke på når man ikke kan sove: Jeg har fx ligget og forklaret (på engelsk) hvordan det vidunderligt gakkede, danske talsystem fungerer (I ved, det med at 59 er “ni-og-halvtredje-sinds-tyve”). Jeg gik i stå på hvorfor i alverden 40 også har et underliggende (bortforkortet) “tyve” (som i “Ali Baba og de fyrretyve røvere”). Det lyder jo som en variant af noget med fire, men det kan ikke være “fire-sinds-tyve”, for det er 80. Så “fyrre” burde snarere være en variant af to?
Og hvad med -ve i 30, 20 og elleve? Hvad betyder det?? (Jeg slår det op i morgen, det var bare for at illustrere tankerækken - som selvfølgelig også har været forbi tysk “neun-und-fünfzig” og engelsk “fourteen”, der jo begge også har enerne først, men ellers er ret ligetil).Det hele kom sig af at det gik op for mig at jeg ikke havde fået skrevet i min billedtekst at det ene billede var taget fra hotelværelset på 41. etage - som jeg gamle sjæl udtaler “en-og-fyrre-tyvende”.
-
Det er de mærkeligste ting man kan ligge og tænke på når man ikke kan sove: Jeg har fx ligget og forklaret (på engelsk) hvordan det vidunderligt gakkede, danske talsystem fungerer (I ved, det med at 59 er “ni-og-halvtredje-sinds-tyve”). Jeg gik i stå på hvorfor i alverden 40 også har et underliggende (bortforkortet) “tyve” (som i “Ali Baba og de fyrretyve røvere”). Det lyder jo som en variant af noget med fire, men det kan ikke være “fire-sinds-tyve”, for det er 80. Så “fyrre” burde snarere være en variant af to?
Og hvad med -ve i 30, 20 og elleve? Hvad betyder det?? (Jeg slår det op i morgen, det var bare for at illustrere tankerækken - som selvfølgelig også har været forbi tysk “neun-und-fünfzig” og engelsk “fourteen”, der jo begge også har enerne først, men ellers er ret ligetil).Det hele kom sig af at det gik op for mig at jeg ikke havde fået skrevet i min billedtekst at det ene billede var taget fra hotelværelset på 41. etage - som jeg gamle sjæl udtaler “en-og-fyrre-tyvende”.
@tanyakaroli Fyrretyve følger ikke samme logik som halvtreds, halvfjerds osv. Det betyder slet og ret "fire ti"
-
@tanyakaroli Fyrretyve følger ikke samme logik som halvtreds, halvfjerds osv. Det betyder slet og ret "fire ti"
@mok0 Sært at tyve kan betyde ti også, så
(Åbenbart ikke SÅ sært, se næste toot)
-
@mok0 Sært at tyve kan betyde ti også, så
(Åbenbart ikke SÅ sært, se næste toot)
@mok0 Ahhaaa: ODS (Ordbog over det Danske Sprog) forklarer at tyve oprindeligt har betydet “to tiere” og tredive “tre tiere”. Det er så kun delen “tiere” der er med i fyrretyve, to-tallet må være underforstået i 20. Eller noget … (nu er jeg vist alligevel træt).
-
@mok0 Ahhaaa: ODS (Ordbog over det Danske Sprog) forklarer at tyve oprindeligt har betydet “to tiere” og tredive “tre tiere”. Det er så kun delen “tiere” der er med i fyrretyve, to-tallet må være underforstået i 20. Eller noget … (nu er jeg vist alligevel træt).
@tanyakaroli @mok0 Var 40 eller 80 ikke noget med fire-sinds-tyvende, som måske kan bruges til en opklaring?
-
Klokken er 1 om natten her i Tokyo, og jeg kan ikke sove. Det må være lykkedes at falde i søvn i aftes, selvom det ikke føltes sådan, for ellers ville jeg næppe kunne være så lysvågen som nu. Der er længe til morgenmadsrestauranten åbner, så jeg må hellere prøve igen.
God aften, derhjemme!
#TanyaRejserRundtiJapanÅh, jeg hader, når det sker. Det er en af de ting, jeg bare SKAL tjekke, inden jeg tager afsted.
Hvis jeg ikke har en læbepomade med (og ved det), bliver mine læber tørre med det samme.
Hvis jeg ikke har zovir med (og ved det) bryder der straks forkølelsessår ud.
Jeg er SÅDAN et hyssehoved med den slags ting.
-
@tanyakaroli @mok0 Var 40 eller 80 ikke noget med fire-sinds-tyvende, som måske kan bruges til en opklaring?
-
@wolf @tanyakaroli Denne tråd for mig til at mindes min farfar, som altid udtalte tallene fuldt ud: halvfemsindstyve, tresindstyve osv. men især blev jeg imponeret når han sagde "fyrretyve". Det lyder lissom af lidt mere end bare "fyrre". Man fylder fyrre, men det hedder nu stadig "Alibaba og de fyrretyve røvere"... "de fyrre røvere", det dur bare ikke
-
God aften, derhjemme!
#TanyaRejserRundtiJapan@tanyakaroli åh nej, det er min værste frygt at det sker når man endelig skal noget godt!
God bedring og god tur!
-
@tanyakaroli åh nej, det er min værste frygt at det sker når man endelig skal noget godt!
God bedring og god tur!
@sorensorensen Tak, Søren! Det går jo, alligevel, selvom det er besværligt at drikke med den hævede overlæbe. Men jeg har heldigvis vænnet mig til tanken om at det mest er mig selv der lægger mærke til det.