1/ Vi har en politisk leder der offentligt skriver "rejs hjem" til andre politiske modtandere, der udøver samfundskritik.
-
1/ Vi har en politisk leder der offentligt skriver "rejs hjem" til andre politiske modstandere, der udøver samfundskritik. I kommentarfeltet har alle travlt med at tage afstand og lederen selv dementere kommentaren var møntet på hende specifik. Men ærlig talt at hidse sig op over at en opportunistisk racistisk politiker griber enhver chance for at stemmeoptimere er jo helt fejlplaceret - i stedet bør vi tage en lang og smertefuld samtale om hvorfor der er stemmer til en person som ham.
-
1/ Vi har en politisk leder der offentligt skriver "rejs hjem" til andre politiske modstandere, der udøver samfundskritik. I kommentarfeltet har alle travlt med at tage afstand og lederen selv dementere kommentaren var møntet på hende specifik. Men ærlig talt at hidse sig op over at en opportunistisk racistisk politiker griber enhver chance for at stemmeoptimere er jo helt fejlplaceret - i stedet bør vi tage en lang og smertefuld samtale om hvorfor der er stemmer til en person som ham.
2/ og hvorfor vi italesætter et splittet Danmark - København som eliten og resten som ofre. Hvorfor bruger vi retorisk stadig splittelsesmetaforen og er med til at grave grøfterne dybere.
vi bør kunne være kritiske uden at der partout skal være en intern splittelse, hvor den anden part bare er dumme eller udanske. -
M mthaastrup@helvede.net shared this topic
-
2/ og hvorfor vi italesætter et splittet Danmark - København som eliten og resten som ofre. Hvorfor bruger vi retorisk stadig splittelsesmetaforen og er med til at grave grøfterne dybere.
vi bør kunne være kritiske uden at der partout skal være en intern splittelse, hvor den anden part bare er dumme eller udanske.@YongSun Problemet er nok, at den ene halvdel af den samtale gerne vil "go high" og forsøge at fjerne den retorik. Men det vil den anden halvdel ikke - de vil gerne have afløb for deres vrede og utryghed over ting de ikke forstår via name-calling og fornærmelser, og have verden gjort til små spiselige sort-hvide terninger uden nuancer.
Og sådan kan man jo ikke have en samtale, uanset retorikken.
Og vi KAN ikke gøre verden til små simple oneliners, når det simpelthen er faktuelt forkert.
-
vi bør kunne være kritiske uden at der partout skal være en intern splittelse, hvor den anden part bare er dumme eller udanske.@YongSun Det er desværre ikke helt løgn det med eliten i København og ofrene i resten af landet. Ikke at folk udenfor København er dumme - selvom der jo altid foregår et vist brain drain mod byerne. Men folk udenfor København oplever bare et helt andet samfund. Læger og tandlæger gider ikke arbejde herude. Når du går til en af de læger, der er, synes de at din pollenallergi er et luksusproblem og du bare kan blive inde og lukke døre og vinduer.
Vegetarmad er ikke til at opdrive. Supermarkeder-> -
@YongSun Problemet er nok, at den ene halvdel af den samtale gerne vil "go high" og forsøge at fjerne den retorik. Men det vil den anden halvdel ikke - de vil gerne have afløb for deres vrede og utryghed over ting de ikke forstår via name-calling og fornærmelser, og have verden gjort til små spiselige sort-hvide terninger uden nuancer.
Og sådan kan man jo ikke have en samtale, uanset retorikken.
Og vi KAN ikke gøre verden til små simple oneliners, når det simpelthen er faktuelt forkert.
@MThaastrup @YongSun Det hjælper helt sikkert heller ikke, at de fleste mennesker stadig refererer til dét de læser/hører i #dkpresse - der jo, lissom pressen overalt i verden, er meget mere interesseret i konflikter & billige klik end i at oplyse på en rimeligt redelig måde.
Som én der generelt undgår nyhedsmedier overrasker det mig gang på gang at forsøge at forklare noget & møde barrierer i form af én eller anden åbenlyst skarpvinklet framing, som folk bare har internaliseret & tror på...
-
@YongSun Det er desværre ikke helt løgn det med eliten i København og ofrene i resten af landet. Ikke at folk udenfor København er dumme - selvom der jo altid foregår et vist brain drain mod byerne. Men folk udenfor København oplever bare et helt andet samfund. Læger og tandlæger gider ikke arbejde herude. Når du går til en af de læger, der er, synes de at din pollenallergi er et luksusproblem og du bare kan blive inde og lukke døre og vinduer.
Vegetarmad er ikke til at opdrive. Supermarkeder->@hunspirillen men det handler jo ikke om det er en eller anden udefinerbar elite, det handler om mangt og kapitalisme og at hele konstruktionen om at land skal have en hovedstad skaber en kunstig form for opdeling og at mange finder det tiltrækkende.
Jeg synes udlægningen af nogle de centrale administrationer var et forsøg på at udligne en form for magt. Tidligere har man forsøgt at fordele "the brainpool" med særlige skattefordele - og det virkede bla. for mine forældre. -
@hunspirillen men det handler jo ikke om det er en eller anden udefinerbar elite, det handler om mangt og kapitalisme og at hele konstruktionen om at land skal have en hovedstad skaber en kunstig form for opdeling og at mange finder det tiltrækkende.
Jeg synes udlægningen af nogle de centrale administrationer var et forsøg på at udligne en form for magt. Tidligere har man forsøgt at fordele "the brainpool" med særlige skattefordele - og det virkede bla. for mine forældre.@hunspirillen naturligvis skal det sikres at der er adgang til sundhed og uddannelse men for mig vil det være trist hvis der ikke var en forskel.
-
vi bør kunne være kritiske uden at der partout skal være en intern splittelse, hvor den anden part bare er dumme eller udanske.3/ Hvad udgør egentlig et godt samfund?
-
3/ Hvad udgør egentlig et godt samfund?
@YongSun 3a) og hvorfor er vi holdt op med at snakke om det i den offentlige / politiske debat? Det er aldrig "vi vil gøre sådan her, for så tror vi at flest muligt får det bedst muligt", det er altid "vi er nødt til at gøre sådan her, fordi ØKONOMIEN" (eller hvad der nu tvinger de stakkels politikere til at gøre hvad de gør).
-
@MThaastrup @YongSun Det hjælper helt sikkert heller ikke, at de fleste mennesker stadig refererer til dét de læser/hører i #dkpresse - der jo, lissom pressen overalt i verden, er meget mere interesseret i konflikter & billige klik end i at oplyse på en rimeligt redelig måde.
Som én der generelt undgår nyhedsmedier overrasker det mig gang på gang at forsøge at forklare noget & møde barrierer i form af én eller anden åbenlyst skarpvinklet framing, som folk bare har internaliseret & tror på...
@jwcph @YongSun I hear ya. Jeg oplever det samme.
Edit:
Og ofte vinklet til "Du skulle holde op med at læse så meget om forskning, du bliver irriterende af det, og JEG tror/mener noget andet".MEN DU KAN FOR HELV... IKKE "MENE" NOGET ANDET END DOKUMENTEREDE FAKTA, DU TAGER SLET OG RET FEJL, UANSET HVAD DIN MAVSEFORNEMMELSE SIGER
-
@jwcph @YongSun I hear ya. Jeg oplever det samme.
Edit:
Og ofte vinklet til "Du skulle holde op med at læse så meget om forskning, du bliver irriterende af det, og JEG tror/mener noget andet".MEN DU KAN FOR HELV... IKKE "MENE" NOGET ANDET END DOKUMENTEREDE FAKTA, DU TAGER SLET OG RET FEJL, UANSET HVAD DIN MAVSEFORNEMMELSE SIGER
@MThaastrup @YongSun "Jo, men [henviser til en artikel eller TV-udsendelse af typen 'vi stiller jo bare de svære spørgsmål', fordi de fleste ikke kan gennemskue, at artiklen/udsendelsen enten ikke gav noget svar fordi spørgsmålet var dumt, eller at svaret var idiotisk åbenlyst & derfor er begravet/forklædt i retorik & nonsens]..."
Det får folk til at tro, at det IKKE bare er deres mening, men at de har hørt noget andet fra en "troværdig" kilde; de tror måske endda at de "forholder sig kritisk".
-
F folfdk@helvede.net shared this topic
-
@MThaastrup @YongSun "Jo, men [henviser til en artikel eller TV-udsendelse af typen 'vi stiller jo bare de svære spørgsmål', fordi de fleste ikke kan gennemskue, at artiklen/udsendelsen enten ikke gav noget svar fordi spørgsmålet var dumt, eller at svaret var idiotisk åbenlyst & derfor er begravet/forklædt i retorik & nonsens]..."
Det får folk til at tro, at det IKKE bare er deres mening, men at de har hørt noget andet fra en "troværdig" kilde; de tror måske endda at de "forholder sig kritisk".
-
@hunspirillen naturligvis skal det sikres at der er adgang til sundhed og uddannelse men for mig vil det være trist hvis der ikke var en forskel.
@YongSun Jeg har en kollega, der har et barn med særlige behov. De overvejede at flytte til Lejre, men de turde ikke forlade Københavns Kommune, så de flyttede til Husum i stedet. Jeg synes, de traf en klog beslutning.
-
@hunspirillen men det handler jo ikke om det er en eller anden udefinerbar elite, det handler om mangt og kapitalisme og at hele konstruktionen om at land skal have en hovedstad skaber en kunstig form for opdeling og at mange finder det tiltrækkende.
Jeg synes udlægningen af nogle de centrale administrationer var et forsøg på at udligne en form for magt. Tidligere har man forsøgt at fordele "the brainpool" med særlige skattefordele - og det virkede bla. for mine forældre.@YongSun Jeg har det dobbelt med udflytning af div. styrelser. I princippet er det en god idé at ikke alt ligger i København. Især hvis man mener det for alvor, og det ikke bare er et forsøg på at lukke munden på nogle trælse ekperter. Det tager tid at samle specialviden i et bestemt område, og hvis det skal lykkes kræver det nok en vis tillid til at den pågældende arbejdsplads bliver liggende dér i mange år.
-
3/ Hvad udgør egentlig et godt samfund?
@YongSun
jeg har for nyligt læst "Monk and Robot" af Becky Chambers. For mig er det en af de bedste beskrivelser af et utopisk samfund jeg nogensinde har læst. Selvom det er en fiktiv historie og endag en sci.fi., så kan det samfund der beskrives sagtens overføres til vores verden. Dog er det et samfund der er radikalt anderledes en det vi kender. Til det har jeg blot at sige at jeg vedkender mig mottoet "vær realist, forlang alt". -
@YongSun
jeg har for nyligt læst "Monk and Robot" af Becky Chambers. For mig er det en af de bedste beskrivelser af et utopisk samfund jeg nogensinde har læst. Selvom det er en fiktiv historie og endag en sci.fi., så kan det samfund der beskrives sagtens overføres til vores verden. Dog er det et samfund der er radikalt anderledes en det vi kender. Til det har jeg blot at sige at jeg vedkender mig mottoet "vær realist, forlang alt".@uva den må jeg læse