Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg er i tvivl om jeg skal have børn.

Jeg er i tvivl om jeg skal have børn.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
forældreskabminus1
52 Indlæg 11 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • trine_dk@helvede.netT trine_dk@helvede.net

@malte samtidig var det helt klart et ønske, at jeg ville være forældre, første gang. Nummer to var fordi min mand (der er enebarn) meget, meget gerne ville have nummer to.

Det skal også siges at vi er en familie med diagnoser, der gør hverdagen udfordret. Havde jeg vidst det dengang, havde jeg måske truffet andre valg - men måske ikke 🤷

Måske ville jeg gå rundt og længes og tænke jeg gik glip af noget.
    En ting er sikkert. Jeg knuselsker mine børn, og jeg er meget stolt af dem.

malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
    malte@radikal.social
    wrote sidst redigeret af

@Trine_DK Det er helt klart en ting, at vi oftere fortryder de ting, vi ikke gjorde, end de ting vi gjorde. Noget der er blevet klart for mig det seneste år er, at hvis jeg bestemmer mig for ikke at få børn, så skal det være fordi, jeg bestemmer mig for at sætte noget andet i verden. Så gjorde jeg noget og det er sjældnere at vi ærgres på senere hen, når vi gjorde noget (i stedet for at lade være).

trine_dk@helvede.netT 1 Reply Last reply
    0
    • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

Jeg er i tvivl om jeg skal have børn. Og lufter min tvivl her. Er der andre derude? Der hvor jeg kommer fra, taler vi alt for lidt om beslutningen at få børn med andre end vores partner. Det er en stor beslutning, men jeg tror mange af os skammer os over de dele af os selv, der enten vil eller ikke vil have børn. https://minus1.ghost.io/fa-born-eller-ikke-fa-born #forældreskab #minus1

asbjornn@expressional.socialA This user is from outside of this forum
      asbjornn@expressional.social
      wrote sidst redigeret af

@malte Spændende emne. Jeg har børn og jeg har de seneste år været i tvivl om det var det rigtige valg. Det er _vildt_ hårdt arbejde. I mindst 18 år (min ældste er 17). De fleste bliver overaskede over hvor hårdt arbejde. Og krig, fascisme og klima er alle grunde til at overveje, om det egentlig er en OK verden, at sende dem ud i.

Men uanset mine personlige erfaring er og overvejelser, så håber jeg at kunne hjælpe til at fjerne din skam. Den gør _intet_ godt. Og den er totalt irrationel. Jorden er voldsomt overbefolket, så et langsomt faldende befolkningstal er den bedst mulig udvikling. De folk, der snakker om, at vi mangler børn har misforstået noget. Hør evt Lone Frank fortælle om det i Zetland. https://www.zetland.dk/historie/sOJAmn5L-m8D3nKaV-cece0

asbjornn@expressional.socialA 1 Reply Last reply
      0
      • asbjornn@expressional.socialA asbjornn@expressional.social

@malte Spændende emne. Jeg har børn og jeg har de seneste år været i tvivl om det var det rigtige valg. Det er _vildt_ hårdt arbejde. I mindst 18 år (min ældste er 17). De fleste bliver overaskede over hvor hårdt arbejde. Og krig, fascisme og klima er alle grunde til at overveje, om det egentlig er en OK verden, at sende dem ud i.

Men uanset mine personlige erfaring er og overvejelser, så håber jeg at kunne hjælpe til at fjerne din skam. Den gør _intet_ godt. Og den er totalt irrationel. Jorden er voldsomt overbefolket, så et langsomt faldende befolkningstal er den bedst mulig udvikling. De folk, der snakker om, at vi mangler børn har misforstået noget. Hør evt Lone Frank fortælle om det i Zetland. https://www.zetland.dk/historie/sOJAmn5L-m8D3nKaV-cece0

wrote sidst redigeret af

@malte Tilbage til mine personlige tanker. Hvis jeg nu ikke havde fået børn, så gætter jeg på, at jeg ville have fortrudt det. Jeg ville jo ikke vide hvordan det var, og derfor gå og forestille mig en lyserød og konfliktøs dagligdag som far. Så i den hypotetiske situation, så ville jeg gå resten af livet og fortryde et valg. Det er jo tæt på det værste, der kunne ske.

Som @mjj nævner, så gør det er forskel, om man har den rigtige partner. Hvis du er i tvivl, om du og din partner kan samarbejde under stress (voldsom stress), så skal du været ret sikker på, at du vil have børn, for at gå ind i det.

Bare det, at du stiller spørgsmål og overvejer det, gør det langt overvejende sandsynligt, at du bliver en rigtig god far. Du skal derfor ikke vælge af hensyn til barnet. Eller samfundet. Du skal nøjes med at tænker over, hvad der gør dit liv bedre.

Det er, som Lone frank påpeger, den luksus vi har i den situation, vi er i nu.

malte@radikal.socialM 2 Replies Last reply
        0

@malte Tilbage til mine personlige tanker. Hvis jeg nu ikke havde fået børn, så gætter jeg på, at jeg ville have fortrudt det. Jeg ville jo ikke vide hvordan det var, og derfor gå og forestille mig en lyserød og konfliktøs dagligdag som far. Så i den hypotetiske situation, så ville jeg gå resten af livet og fortryde et valg. Det er jo tæt på det værste, der kunne ske.

Som @mjj nævner, så gør det er forskel, om man har den rigtige partner. Hvis du er i tvivl, om du og din partner kan samarbejde under stress (voldsom stress), så skal du været ret sikker på, at du vil have børn, for at gå ind i det.

Bare det, at du stiller spørgsmål og overvejer det, gør det langt overvejende sandsynligt, at du bliver en rigtig god far. Du skal derfor ikke vælge af hensyn til barnet. Eller samfundet. Du skal nøjes med at tænker over, hvad der gør dit liv bedre.

malte@radikal.social
          wrote sidst redigeret af

@asbjornn Tak for at dele din egen tvivl! Jeg kan virkelig godt forstå, at det er hårdt arbejde at få børn. Jeg tror egentlig ikke jeg nærer så mange illusioner om forældreskabet - når jeg ser mig omkring, ser mine venner, der har børn, virkelig udmattet, overvældede og stressede ud. Jeg tror egentlig jeg ville blive en god nok far, de omstændigheder vores tid byder os taget i betragtning. Som det fremgår af teksten jeg linker til, har jeg heller ikke bestemt mig. Jeg tvivler som sagt.

tanyakaroli@expressional.socialT 1 Reply Last reply
          0

@folfdk Det kan godt være du blandet for mange ting sammen. Jeg kan i hvert fald ikke følge dig. Jeg synes heller ikke det noget særlig konstruktivt for den samtale, jeg prøver på at have, at du sætter min tvivl så meget på en spids ("hvis alle gør som dig ..."). @holsta

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
            folfdk@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@malte
            det er et rigtig godt blogindlæg du har skrevet, det havde jeg ikke læst før jeg kommenterede, så jeg endte med at fokusere meget på de kommentarer der var her på Mastodon.

Det var ikke min mening at du skulle føle jeg sætter din tvivl på en spids, men jeg kan godt se det ikke var et konstruktivt svar, specielt set i lyset af det dit blogindlæg indeholder.

Cc @holsta

malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
            0
            • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@malte
              det er et rigtig godt blogindlæg du har skrevet, det havde jeg ikke læst før jeg kommenterede, så jeg endte med at fokusere meget på de kommentarer der var her på Mastodon.

Det var ikke min mening at du skulle føle jeg sætter din tvivl på en spids, men jeg kan godt se det ikke var et konstruktivt svar, specielt set i lyset af det dit blogindlæg indeholder.

Cc @holsta

malte@radikal.social
              wrote sidst redigeret af

@folfdk Tak! Jeg kunne også have gjort det tydeligere at jeg godt gad at have en samtale om det, jeg havde skrevet og linket til.

folfdk@helvede.netF 1 Reply Last reply
              0

Jeg er i tvivl om jeg skal have børn. Og lufter min tvivl her. Er der andre derude? Der hvor jeg kommer fra, taler vi alt for lidt om beslutningen at få børn med andre end vores partner. Det er en stor beslutning, men jeg tror mange af os skammer os over de dele af os selv, der enten vil eller ikke vil have børn. https://minus1.ghost.io/fa-born-eller-ikke-fa-born #forældreskab #minus1

josteinsn@oslo.townJ This user is from outside of this forum
                josteinsn@oslo.townJ This user is from outside of this forum
                josteinsn@oslo.town
                wrote sidst redigeret af

@malte Viktig diskusjon og veldig bra at du løfter den! Selv har jeg tre og har begynt å fundere over om jeg vil anbefale dem å få barn -- og det svaret er ikke gitt, ikke i denne verden, ikke lenger.

En annen ting er at jeg har vært deres primære omsorgsperson i oppveksten, siden mor jobbet mye mer, og det er påfallende hvor unormalt det oppfattes. Men det har vært givende og det har bygget et veldig godt forhold mellom oss.

1 Reply Last reply
                1
                0

malte@radikal.social
                  wrote sidst redigeret af

@asbjornn Det er interessant at du tænker, der ville have været større chance for at du fortrød, hvis du ikke havde fået børn. Jeg kan godt relatere til den tanke, den findes i mig også. Nu nævner du Lone Frank. Hun henviser faktisk til et studie der viser det modsatte er tilfældet: https://www.weekendavisen.dk/ideer/de-boern-man-ikke-faar

0

@asbjornn Det er interessant at du tænker, der ville have været større chance for at du fortrød, hvis du ikke havde fået børn. Jeg kan godt relatere til den tanke, den findes i mig også. Nu nævner du Lone Frank. Hun henviser faktisk til et studie der viser det modsatte er tilfældet: https://www.weekendavisen.dk/ideer/de-boern-man-ikke-faar

malte@radikal.social
                    wrote sidst redigeret af

@asbjornn "Det er psykologerne Jennifer Watling Neal og Zachary Neal, der har brugt data fra en befolkningsundersøgelse udført i Michigan, og de konstaterer, at der blandt ældre respondenter er flere forældre end frivilligt barnløse, som lever med fortrydelser. I parentes bemærket finder de også, at mennesker med børn er langt mere negativt indstillet over for dem uden børn end omvendt."

asbjornn@expressional.socialA 1 Reply Last reply
                    0

@asbjornn Tak for at dele din egen tvivl! Jeg kan virkelig godt forstå, at det er hårdt arbejde at få børn. Jeg tror egentlig ikke jeg nærer så mange illusioner om forældreskabet - når jeg ser mig omkring, ser mine venner, der har børn, virkelig udmattet, overvældede og stressede ud. Jeg tror egentlig jeg ville blive en god nok far, de omstændigheder vores tid byder os taget i betragtning. Som det fremgår af teksten jeg linker til, har jeg heller ikke bestemt mig. Jeg tvivler som sagt.

tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
                      tanyakaroli@expressional.social
                      wrote sidst redigeret af

@malte @asbjornn Den tvivl kan jeg så godt forstå. Jeg elsker mine drenge, men det er også det hårdeste jeg har prøvet, at få børn. Især da de var små, hvor jeg følte mig meget alene med det hele (min mand arbejdede meget, min far døde, min mor lever med kroniske smerter, og begge min mands forældre bor i udlandet). Alligevel ville jeg ikke have undværet dem. Og de er sådan nogle fine, unge mennesker ♥️

Hvis jeg var ung i dag, tror jeg ikke jeg ville få børn pga. verdens tilstand. Det er selvfølgelig et helt individuelt valg, og jeg synes det er skønt at se de små børn i bybilledet. Men jeg ville nok ikke selv gøre det.

malte@radikal.socialM trine_dk@helvede.netT 2 Replies Last reply
                      0

@folfdk Tak! Jeg kunne også have gjort det tydeligere at jeg godt gad at have en samtale om det, jeg havde skrevet og linket til.

folfdk@helvede.net
                        wrote sidst redigeret af

@malte
                        Bagklogskab osv... 😊

I dit oprindelige oplæg herinde må jeg indrømme at det gled lidt væk i tekst hvad det præcis var du ville opnå.

@ricoroswallpedersen skriver ofte indlæg med god formatering/opdeling, så man får det serveret lidt lettere. Med blik og udråb og den slags ❗

Det burde ikke være nødvendigt. Jeg kan dog se at jeg ofte læser for hurtigt henover mening og tekst.

1 Reply Last reply
                        0
                        • malte@radikal.socialM malte@radikal.social shared this topic

@Trine_DK Det er helt klart en ting, at vi oftere fortryder de ting, vi ikke gjorde, end de ting vi gjorde. Noget der er blevet klart for mig det seneste år er, at hvis jeg bestemmer mig for ikke at få børn, så skal det være fordi, jeg bestemmer mig for at sætte noget andet i verden. Så gjorde jeg noget og det er sjældnere at vi ærgres på senere hen, når vi gjorde noget (i stedet for at lade være).

trine_dk@helvede.netT This user is from outside of this forum
                          trine_dk@helvede.net
                          wrote sidst redigeret af

@malte det er svært at sige, at man fortryder at få børn, for de fleste er så tæt knyttet til sit afkom, at det er helt forkert at tænke, at man fortryder at de er sat i verden.

Jeg er ret overbevist om, at det ikke har været en sund beslutning, for min krop og mit sind, at få børn. Jeg havde nogle hårde graviditeter og jeg hat betalt en høj pris.
                          Sådan er det nu engang. De er her og jeg ville gå fuldstændig i brædderne, hvis jeg skulle gå hen at miste dem. En utænkelig tanke.

0

@asbjornn "Det er psykologerne Jennifer Watling Neal og Zachary Neal, der har brugt data fra en befolkningsundersøgelse udført i Michigan, og de konstaterer, at der blandt ældre respondenter er flere forældre end frivilligt barnløse, som lever med fortrydelser. I parentes bemærket finder de også, at mennesker med børn er langt mere negativt indstillet over for dem uden børn end omvendt."

wrote sidst redigeret af

@malte Advarsel: nu bliver det lidt nørdet. Og jeg har ikke adgang til artiklen eller studiet, så jeg har kun dine citater at arbejde med.

Blandt "ældre respondenter" er "frivilligt barnløse" en lille gruppe. Mens "forældre" er en stor gruppe. Så 1/10 forældre er stadig "flere" end 9/10 frivilligt barnløse. Hvis der nu stod "relativt flere" forældre lever med fortrydelse - så ville meningen være en helt anden.

Jeg har stor respekt for Lone Frank, så jeg er usikker på, hvad jeg skal tro. Hvis det var en tilfældig anden journalist, ville jeg bare antage, et vedkommende ikke fatter statistik.

0
                            • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social

@malte @asbjornn Den tvivl kan jeg så godt forstå. Jeg elsker mine drenge, men det er også det hårdeste jeg har prøvet, at få børn. Især da de var små, hvor jeg følte mig meget alene med det hele (min mand arbejdede meget, min far døde, min mor lever med kroniske smerter, og begge min mands forældre bor i udlandet). Alligevel ville jeg ikke have undværet dem. Og de er sådan nogle fine, unge mennesker ♥️

Hvis jeg var ung i dag, tror jeg ikke jeg ville få børn pga. verdens tilstand. Det er selvfølgelig et helt individuelt valg, og jeg synes det er skønt at se de små børn i bybilledet. Men jeg ville nok ikke selv gøre det.

malte@radikal.social
                              wrote sidst redigeret af

@tanyakaroli Tak for at byde ind med din version af tvivlen. Ja, verden er virkelig i forandring. En af de grunde jeg tvivler er at jeg føler et presserende behov for at gøre noget ved verden. Dedikere mig selv til at reparere på den, finde en passende rolle at gøre det og så lægge lige så meget lidenskab og slæb i det, som jeg ser folk omkring mig lægge i deres børn. Der er grænser for, hvor meget vi kan sætte i verden. Så min tvivl går på, hvad der er passende for mig at lægge mit hjerte i.

0
                              • trine_dk@helvede.netT trine_dk@helvede.net

@malte det er svært at sige, at man fortryder at få børn, for de fleste er så tæt knyttet til sit afkom, at det er helt forkert at tænke, at man fortryder at de er sat i verden.

Jeg er ret overbevist om, at det ikke har været en sund beslutning, for min krop og mit sind, at få børn. Jeg havde nogle hårde graviditeter og jeg hat betalt en høj pris.
                                Sådan er det nu engang. De er her og jeg ville gå fuldstændig i brædderne, hvis jeg skulle gå hen at miste dem. En utænkelig tanke.

malte@radikal.social
                                wrote sidst redigeret af

@Trine_DK Det kan jeg godt forstå! Teksten jeg skrev og linkede til foroven prøvede også at forstå, hvorfor det er så svært offentligt at fortryde, at få børn. Det er et form for tabu og jeg kan faktisk godt forstå, at vi har det. Børnene ender næsten altid med at høre det på en eller anden måde. Når børnene er i verden, mister tvivlen meget af sin funktion. Det lyder som om du har ofret en masse for dine børn, at du ikke desto mindre elsker dem. De er heldige at have dig.

andreasio@mastodon.socialA 1 Reply Last reply
                                0
                                • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social

trine_dk@helvede.net
                                  wrote sidst redigeret af

@tanyakaroli @malte @asbjornn der er altså også noget der bør siges om, det med ikke at have “en landsby” til at hjælpe med at opfostre de børn.
                                  Vi har også stået med det hele selv. Der har ikke været nogle bedsteforældre til at hjælpe med pasning, sygedage, afhentning i børnehave eller anden form for aflastning.

Der er sikkert mange andre der har samme vilkår, og det er satme hårdt, samtidig med fuldtidsstudie eller ditto job.

0

@tanyakaroli Tak for at byde ind med din version af tvivlen. Ja, verden er virkelig i forandring. En af de grunde jeg tvivler er at jeg føler et presserende behov for at gøre noget ved verden. Dedikere mig selv til at reparere på den, finde en passende rolle at gøre det og så lægge lige så meget lidenskab og slæb i det, som jeg ser folk omkring mig lægge i deres børn. Der er grænser for, hvor meget vi kan sætte i verden. Så min tvivl går på, hvad der er passende for mig at lægge mit hjerte i.

tanyakaroli@expressional.social
                                    wrote sidst redigeret af

@malte hjertet vokser med opgaven 😊
                                    Jeg er ikke sikker på at man kan nå så meget mere uden børn, end med. Man bliver vanvittigt effektiv af at have børn. Det er den vildeste projektlederuddannelse 😅

0

@malte Advarsel: nu bliver det lidt nørdet. Og jeg har ikke adgang til artiklen eller studiet, så jeg har kun dine citater at arbejde med.

Blandt "ældre respondenter" er "frivilligt barnløse" en lille gruppe. Mens "forældre" er en stor gruppe. Så 1/10 forældre er stadig "flere" end 9/10 frivilligt barnløse. Hvis der nu stod "relativt flere" forældre lever med fortrydelse - så ville meningen være en helt anden.

Jeg har stor respekt for Lone Frank, så jeg er usikker på, hvad jeg skal tro. Hvis det var en tilfældig anden journalist, ville jeg bare antage, et vedkommende ikke fatter statistik.

malte@radikal.social
                                      wrote sidst redigeret af

@asbjornn Her: "Another common response to childfree individuals is that they will experience regret about their lives ... Focusing on adults aged 70 or older, we find that parents express more life regret (M = 3.87, SE = 0.20) than childfree adults (M = 3.30, SE = 0.39), but that the difference is not statistically significant (t127 = 1.29, p = 0.20). This suggests that childfree adults do not experience more life regret than parents in their late years of life." https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0283301

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • snue@radikal.socialS snue@radikal.social

Der ligger dog også en frygt i mig, for ikke at ville være en god nok far. Hvis jeg skulle have børn, skulle jeg have markant mere ro og overskud i mit liv end jeg har nu.

Jeg er meget glad for de børn jeg har i mit liv lige nu og jeg håber mine søstre får børn en dag, så jeg kan blive morbror ^^

Min kæreste og jeg har også talt om at blive plejeforældre en dag, men det bliver nok først når jeg er færdiguddannet, hvis det bliver til noget.

2/3

snue@radikal.socialS This user is from outside of this forum
                                        snue@radikal.social
                                        wrote sidst redigeret af

En anden overvejelse vi har, er at min kæreste er kronisk syg og nok kun får det værre.

Vores samfund giver ham ikke super meget hjælp lige nu, så vi kunne hurtigt risikere at blive overvældet af arbejde, hvis vi fik et barn oveni.

Samtalen har fyldt en del mellem mig og min kæreste det sidste stykke tid, fordi mange vi kender får børn nu, og fordi vores holdninger er så forskellige. Det er et mærkeligt emne at tage stilling til, for det føles uden for rækkevidde for os.

3/3

0
                                        • snue@radikal.socialS snue@radikal.social

@malte

Mig og min kæreste taler også om børn for tiden. Ingen af os kan føde børn, så vores samtaler er mest hypotetiske. (Jeg har ikke sat mig ordentligt ind i adoption endnu, men jeg hælder imod det, tror jeg)

Han er meget imod at bringe børn ind i den her verden, fordi han ser meget negativt på fremtiden. Jeg mere positiv overfor at få børn. Jeg tror gerne jeg ville have børn, havde det været en mulighed for os.

1/3

snue@radikal.social
                                          wrote sidst redigeret af

Der ligger dog også en frygt i mig, for ikke at ville være en god nok far. Hvis jeg skulle have børn, skulle jeg have markant mere ro og overskud i mit liv end jeg har nu.

Jeg er meget glad for de børn jeg har i mit liv lige nu og jeg håber mine søstre får børn en dag, så jeg kan blive morbror ^^

Min kæreste og jeg har også talt om at blive plejeforældre en dag, men det bliver nok først når jeg er færdiguddannet, hvis det bliver til noget.

2/3

snue@radikal.socialS malte@radikal.socialM 2 Replies Last reply
                                          0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.