Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg er i tvivl om jeg skal have børn.

Jeg er i tvivl om jeg skal have børn.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
forældreskabminus1
52 Indlæg 11 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social

@malte @asbjornn Den tvivl kan jeg så godt forstå. Jeg elsker mine drenge, men det er også det hårdeste jeg har prøvet, at få børn. Især da de var små, hvor jeg følte mig meget alene med det hele (min mand arbejdede meget, min far døde, min mor lever med kroniske smerter, og begge min mands forældre bor i udlandet). Alligevel ville jeg ikke have undværet dem. Og de er sådan nogle fine, unge mennesker ♥️

Hvis jeg var ung i dag, tror jeg ikke jeg ville få børn pga. verdens tilstand. Det er selvfølgelig et helt individuelt valg, og jeg synes det er skønt at se de små børn i bybilledet. Men jeg ville nok ikke selv gøre det.

trine_dk@helvede.netT This user is from outside of this forum
    trine_dk@helvede.netT This user is from outside of this forum
    trine_dk@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

@tanyakaroli @malte @asbjornn der er altså også noget der bør siges om, det med ikke at have “en landsby” til at hjælpe med at opfostre de børn.
    Vi har også stået med det hele selv. Der har ikke været nogle bedsteforældre til at hjælpe med pasning, sygedage, afhentning i børnehave eller anden form for aflastning.

Der er sikkert mange andre der har samme vilkår, og det er satme hårdt, samtidig med fuldtidsstudie eller ditto job.

tanyakaroli@expressional.socialT 1 Reply Last reply
    0
    • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

@tanyakaroli Tak for at byde ind med din version af tvivlen. Ja, verden er virkelig i forandring. En af de grunde jeg tvivler er at jeg føler et presserende behov for at gøre noget ved verden. Dedikere mig selv til at reparere på den, finde en passende rolle at gøre det og så lægge lige så meget lidenskab og slæb i det, som jeg ser folk omkring mig lægge i deres børn. Der er grænser for, hvor meget vi kan sætte i verden. Så min tvivl går på, hvad der er passende for mig at lægge mit hjerte i.

tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
      tanyakaroli@expressional.social
      wrote sidst redigeret af

@malte hjertet vokser med opgaven 😊
      Jeg er ikke sikker på at man kan nå så meget mere uden børn, end med. Man bliver vanvittigt effektiv af at have børn. Det er den vildeste projektlederuddannelse 😅

malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
      0
      • asbjornn@expressional.socialA asbjornn@expressional.social

@malte Advarsel: nu bliver det lidt nørdet. Og jeg har ikke adgang til artiklen eller studiet, så jeg har kun dine citater at arbejde med.

Blandt "ældre respondenter" er "frivilligt barnløse" en lille gruppe. Mens "forældre" er en stor gruppe. Så 1/10 forældre er stadig "flere" end 9/10 frivilligt barnløse. Hvis der nu stod "relativt flere" forældre lever med fortrydelse - så ville meningen være en helt anden.

Jeg har stor respekt for Lone Frank, så jeg er usikker på, hvad jeg skal tro. Hvis det var en tilfældig anden journalist, ville jeg bare antage, et vedkommende ikke fatter statistik.

malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
        malte@radikal.social
        wrote sidst redigeret af

@asbjornn Her: "Another common response to childfree individuals is that they will experience regret about their lives ... Focusing on adults aged 70 or older, we find that parents express more life regret (M = 3.87, SE = 0.20) than childfree adults (M = 3.30, SE = 0.39), but that the difference is not statistically significant (t127 = 1.29, p = 0.20). This suggests that childfree adults do not experience more life regret than parents in their late years of life." https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0283301

1 Reply Last reply
        0
        • snue@radikal.socialS snue@radikal.social

Der ligger dog også en frygt i mig, for ikke at ville være en god nok far. Hvis jeg skulle have børn, skulle jeg have markant mere ro og overskud i mit liv end jeg har nu.

Jeg er meget glad for de børn jeg har i mit liv lige nu og jeg håber mine søstre får børn en dag, så jeg kan blive morbror ^^

Min kæreste og jeg har også talt om at blive plejeforældre en dag, men det bliver nok først når jeg er færdiguddannet, hvis det bliver til noget.

2/3

snue@radikal.socialS This user is from outside of this forum
          snue@radikal.social
          wrote sidst redigeret af

En anden overvejelse vi har, er at min kæreste er kronisk syg og nok kun får det værre.

Vores samfund giver ham ikke super meget hjælp lige nu, så vi kunne hurtigt risikere at blive overvældet af arbejde, hvis vi fik et barn oveni.

Samtalen har fyldt en del mellem mig og min kæreste det sidste stykke tid, fordi mange vi kender får børn nu, og fordi vores holdninger er så forskellige. Det er et mærkeligt emne at tage stilling til, for det føles uden for rækkevidde for os.

3/3

0

@malte

Mig og min kæreste taler også om børn for tiden. Ingen af os kan føde børn, så vores samtaler er mest hypotetiske. (Jeg har ikke sat mig ordentligt ind i adoption endnu, men jeg hælder imod det, tror jeg)

Han er meget imod at bringe børn ind i den her verden, fordi han ser meget negativt på fremtiden. Jeg mere positiv overfor at få børn. Jeg tror gerne jeg ville have børn, havde det været en mulighed for os.

1/3

snue@radikal.social
            wrote sidst redigeret af

Der ligger dog også en frygt i mig, for ikke at ville være en god nok far. Hvis jeg skulle have børn, skulle jeg have markant mere ro og overskud i mit liv end jeg har nu.

Jeg er meget glad for de børn jeg har i mit liv lige nu og jeg håber mine søstre får børn en dag, så jeg kan blive morbror ^^

Min kæreste og jeg har også talt om at blive plejeforældre en dag, men det bliver nok først når jeg er færdiguddannet, hvis det bliver til noget.

2/3

snue@radikal.socialS malte@radikal.socialM 2 Replies Last reply
            0

Jeg er i tvivl om jeg skal have børn. Og lufter min tvivl her. Er der andre derude? Der hvor jeg kommer fra, taler vi alt for lidt om beslutningen at få børn med andre end vores partner. Det er en stor beslutning, men jeg tror mange af os skammer os over de dele af os selv, der enten vil eller ikke vil have børn. https://minus1.ghost.io/fa-born-eller-ikke-fa-born #forældreskab #minus1

snue@radikal.social
              wrote sidst redigeret af

@malte

Mig og min kæreste taler også om børn for tiden. Ingen af os kan føde børn, så vores samtaler er mest hypotetiske. (Jeg har ikke sat mig ordentligt ind i adoption endnu, men jeg hælder imod det, tror jeg)

Han er meget imod at bringe børn ind i den her verden, fordi han ser meget negativt på fremtiden. Jeg mere positiv overfor at få børn. Jeg tror gerne jeg ville have børn, havde det været en mulighed for os.

1/3

snue@radikal.socialS malte@radikal.socialM 2 Replies Last reply
              1
              0
              • trine_dk@helvede.netT trine_dk@helvede.net

@tanyakaroli @malte @asbjornn der er altså også noget der bør siges om, det med ikke at have “en landsby” til at hjælpe med at opfostre de børn.
                Vi har også stået med det hele selv. Der har ikke været nogle bedsteforældre til at hjælpe med pasning, sygedage, afhentning i børnehave eller anden form for aflastning.

Der er sikkert mange andre der har samme vilkår, og det er satme hårdt, samtidig med fuldtidsstudie eller ditto job.

wrote sidst redigeret af

@Trine_DK ja, absurd hårdt. Jeg husker da drengene var små at jeg jævnligt tænkte: er det virkelig sådan her resten af livet skal være?

Men heldigvis blev det jo ikke ved sådan. Man fik sin søvn igen og sit overskud og troen på at det var okay at gøre noget for sig selv også.
                @malte @asbjornn

1 Reply Last reply
                0

@malte hjertet vokser med opgaven 😊
                  Jeg er ikke sikker på at man kan nå så meget mere uden børn, end med. Man bliver vanvittigt effektiv af at have børn. Det er den vildeste projektlederuddannelse 😅

malte@radikal.social
                  wrote sidst redigeret af

@tanyakaroli Jeg bygger min vurdering på mange års aktivisme og frivilligt arbejde, hvor det virker som om at en af de primære grunde til at folk pludselig ikke har tid længere er at de får børn. Få børn er lidt som at få et nyt arbejde oveni det arbejde du allerede har. Der er mange superhelte-forældre, men alt andet lige kan de fleste ikke nå lige så meget, som dem der ikke har børn.

tanyakaroli@expressional.socialT 1 Reply Last reply
                  0

@tanyakaroli Jeg bygger min vurdering på mange års aktivisme og frivilligt arbejde, hvor det virker som om at en af de primære grunde til at folk pludselig ikke har tid længere er at de får børn. Få børn er lidt som at få et nyt arbejde oveni det arbejde du allerede har. Der er mange superhelte-forældre, men alt andet lige kan de fleste ikke nå lige så meget, som dem der ikke har børn.

wrote sidst redigeret af

@malte ikke mens de er små, nej. Men senere, så tager man revanche 😎

0

@malte

1/3

malte@radikal.social
                      wrote sidst redigeret af

Tak for at byde ind med dit @snue ! Jo mindre normative vores parforhold og liv er, desto mere hypotetiske og spekulative bliver vores forestillinger om de livsvalg, vi vil tage. Har du eller I tænkt på andre regnbue-konstellationer? Jeg lyttede for nylig til det her interview med Kristen Ghodsee, som virkelig faldt på et tørt sted. Hun snakker bl.a. om hvor almindeligt flere-end-to-forældreskab har været før i tiden og andre steder, og hvorfor det burde blive det igen: https://podcasts.apple.com/gb/podcast/post-capitalist-parenting-pt-2-reimagining-the-family/id1082594532?i=1000709083363

snue@radikal.socialS 1 Reply Last reply
                      0

2/3

malte@radikal.social
                        wrote sidst redigeret af

@snue Den frygt genkender jeg virkelig godt. Jeg havde den meget i slutningen af min ungdom, da jeg begyndte at tænke på, om jeg skulle have børn (dengang ville jeg mere end jeg vil nu). Jeg var for psykisk ustabil til at jeg synes det ville være ansvarligt for mig, at få børn. Jeg frygtede, at jeg ville knække på det, ligesom jeg knækkede over andre ting, eller bare gå i total survival-mode i årevis.

1 Reply Last reply
                        0

En anden overvejelse vi har, er at min kæreste er kronisk syg og nok kun får det værre.

Vores samfund giver ham ikke super meget hjælp lige nu, så vi kunne hurtigt risikere at blive overvældet af arbejde, hvis vi fik et barn oveni.

Samtalen har fyldt en del mellem mig og min kæreste det sidste stykke tid, fordi mange vi kender får børn nu, og fordi vores holdninger er så forskellige. Det er et mærkeligt emne at tage stilling til, for det føles uden for rækkevidde for os.

3/3

malte@radikal.social
                          wrote sidst redigeret af

@snue Det lyder alvorligt! Jeg er ked af din kæreste har så dårlige udsigter. Så kan jeg godt forstå, at han ser negativt på fremtiden. Er det svært for jer at have samtalen, fordi I har det så forskelligt?

snue@radikal.socialS 1 Reply Last reply
                          0

@malte ikke mens de er små, nej. Men senere, så tager man revanche 😎

malte@radikal.social
                            wrote sidst redigeret af

@tanyakaroli Det hører jeg tit. Mine venners ældste børn er først ved at ramme teenagealderen. Det lyder lovende. Jeg håber det holder stik!

1 Reply Last reply
                            0

Jeg er i tvivl om jeg skal have børn. Og lufter min tvivl her. Er der andre derude? Der hvor jeg kommer fra, taler vi alt for lidt om beslutningen at få børn med andre end vores partner. Det er en stor beslutning, men jeg tror mange af os skammer os over de dele af os selv, der enten vil eller ikke vil have børn. https://minus1.ghost.io/fa-born-eller-ikke-fa-born #forældreskab #minus1

enannenen@snabelen.noE This user is from outside of this forum
                              enannenen@snabelen.noE This user is from outside of this forum
                              enannenen@snabelen.no
                              wrote sidst redigeret af

@malte Historisk sett så er det en ganske ny ting at folk tar stilling til å få barn. Barn har vært noe som har kommet, enten man likte det eller ikke, og så fikk man forholde seg til det. Så kulturelt, genetisk og biologisk har vi aldri trent på den samtalen. Ikke så rart om folk ikke vet hvordan man snakker om emnet.

0

Tak for at byde ind med dit @snue ! Jo mindre normative vores parforhold og liv er, desto mere hypotetiske og spekulative bliver vores forestillinger om de livsvalg, vi vil tage. Har du eller I tænkt på andre regnbue-konstellationer? Jeg lyttede for nylig til det her interview med Kristen Ghodsee, som virkelig faldt på et tørt sted. Hun snakker bl.a. om hvor almindeligt flere-end-to-forældreskab har været før i tiden og andre steder, og hvorfor det burde blive det igen: https://podcasts.apple.com/gb/podcast/post-capitalist-parenting-pt-2-reimagining-the-family/id1082594532?i=1000709083363

snue@radikal.social
                                wrote sidst redigeret af

@malte

Vi har overvejet regnbue konstellationer 🙂

Det ligner en meget spændende podcast du har delt der - den vil jeg prøve at få lyttet til 🙂

1 Reply Last reply
                                0

@Trine_DK Det kan jeg godt forstå! Teksten jeg skrev og linkede til foroven prøvede også at forstå, hvorfor det er så svært offentligt at fortryde, at få børn. Det er et form for tabu og jeg kan faktisk godt forstå, at vi har det. Børnene ender næsten altid med at høre det på en eller anden måde. Når børnene er i verden, mister tvivlen meget af sin funktion. Det lyder som om du har ofret en masse for dine børn, at du ikke desto mindre elsker dem. De er heldige at have dig.

andreasio@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
                                  andreasio@mastodon.social
                                  wrote sidst redigeret af

@malte @Trine_DK det lyder til at Trines ord har resonans i mine egne tanker. Så nu gør jeg noget lidt andet... Metode triangulering 🙂
                                  En sinofil fortalte mig en gang om et kinesisk ordsprog, som grundlæggende kunne oversættes til, at man ikke kan stole på folk der ikke har fået børn, fordi de folk er til at stole på. Altså umiddelbart selvmodsigende. 1/2

andreasio@mastodon.socialA 1 Reply Last reply
                                  0
                                  • andreasio@mastodon.socialA andreasio@mastodon.social

@malte @Trine_DK det lyder til at Trines ord har resonans i mine egne tanker. Så nu gør jeg noget lidt andet... Metode triangulering 🙂
                                    En sinofil fortalte mig en gang om et kinesisk ordsprog, som grundlæggende kunne oversættes til, at man ikke kan stole på folk der ikke har fået børn, fordi de folk er til at stole på. Altså umiddelbart selvmodsigende. 1/2

wrote sidst redigeret af

@malte @Trine_DK Men pointen er: at folk med børn har ambivalens, tab af kontrol, det absolutte hensyn der tilsidesætter fornuft og alt muligt andet, helt inde på livet. Det giver dem forståelse for dine og andres fiasko og held. Så malte, hvis du skaber noget andet end et barn, så kan du være stolt af det projekt. Men dine børn er ikke et projekt. Du kan ikke styre det. Du kan prøve en helt masse. Men du kan være en fantastisk forældre og få et forfærdeligt barn og omvendt. 2/?

0

@malte @Trine_DK Men pointen er: at folk med børn har ambivalens, tab af kontrol, det absolutte hensyn der tilsidesætter fornuft og alt muligt andet, helt inde på livet. Det giver dem forståelse for dine og andres fiasko og held. Så malte, hvis du skaber noget andet end et barn, så kan du være stolt af det projekt. Men dine børn er ikke et projekt. Du kan ikke styre det. Du kan prøve en helt masse. Men du kan være en fantastisk forældre og få et forfærdeligt barn og omvendt. 2/?

wrote sidst redigeret af

@malte @Trine_DK så forældreskabet er det absolut største, fordi alt hvad du røre ved bliver umådeligt anderledes bagefter. På overskrevet måder. Jeg var slet ikke klar over hvor sandt det er et at 'it takes a village' at opdrage et barn. Eller hvor store fordeler det i at få børn tidligt, og samtidig med dine venner.

Og så er forældreskabet måske nok også uligskabende. børn bruger forældre til forskellige ting. De foreskelle det tiltrække dig til din partner, bliver forstærket

0

@malte @Trine_DK så forældreskabet er det absolut største, fordi alt hvad du røre ved bliver umådeligt anderledes bagefter. På overskrevet måder. Jeg var slet ikke klar over hvor sandt det er et at 'it takes a village' at opdrage et barn. Eller hvor store fordeler det i at få børn tidligt, og samtidig med dine venner.

Og så er forældreskabet måske nok også uligskabende. børn bruger forældre til forskellige ting. De foreskelle det tiltrække dig til din partner, bliver forstærket

wrote sidst redigeret af

@malte @Trine_DK hvad der før var lyserøde skyer bliver til røde klude...

Men det paradoksale: som forældre har jeg i kraft at alt dette, opdaget hvor lille jeg er, hvor smukt, det store stygge liv er. Hvor primalsk. Og jeg ville ikke ønske, at jeg havde truffet et andet valg. Jeg er sikker på, at jeg i en 9 ud af 10 tilfældige samples ville være mere glad og og tilfreds uden børn. Men jeg ville have mindre mening, være mere oplæst. Men måske ikke vide det...

4/5

0

@malte @Trine_DK hvad der før var lyserøde skyer bliver til røde klude...

Men det paradoksale: som forældre har jeg i kraft at alt dette, opdaget hvor lille jeg er, hvor smukt, det store stygge liv er. Hvor primalsk. Og jeg ville ikke ønske, at jeg havde truffet et andet valg. Jeg er sikker på, at jeg i en 9 ud af 10 tilfældige samples ville være mere glad og og tilfreds uden børn. Men jeg ville have mindre mening, være mere oplæst. Men måske ikke vide det...

4/5

wrote sidst redigeret af

@malte @Trine_DK mit råd er altså: få børn tidligt og samtidig med så mange venner som muligt, og sammen med en partner der er god at løse konflikter med.

Og Hvis du ikke kan det. Så få børn allgevel.

Men de gør dig hverken glade eller rige.

(Endnu en metodetrianhulering: jeg har opdaget -og det har min SO det helt fint med - at jeg kun finder mødre flotte. Har en kvinde ikke født, er hun simpelthen uinteressant)

0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.