Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg er i tvivl om jeg skal have børn.

Jeg er i tvivl om jeg skal have børn.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
forældreskabminus1
52 Indlæg 11 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • andreasio@mastodon.socialA andreasio@mastodon.social

@malte @Trine_DK det lyder til at Trines ord har resonans i mine egne tanker. Så nu gør jeg noget lidt andet... Metode triangulering 🙂
    En sinofil fortalte mig en gang om et kinesisk ordsprog, som grundlæggende kunne oversættes til, at man ikke kan stole på folk der ikke har fået børn, fordi de folk er til at stole på. Altså umiddelbart selvmodsigende. 1/2

andreasio@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
    andreasio@mastodon.social
    wrote sidst redigeret af

@malte @Trine_DK Men pointen er: at folk med børn har ambivalens, tab af kontrol, det absolutte hensyn der tilsidesætter fornuft og alt muligt andet, helt inde på livet. Det giver dem forståelse for dine og andres fiasko og held. Så malte, hvis du skaber noget andet end et barn, så kan du være stolt af det projekt. Men dine børn er ikke et projekt. Du kan ikke styre det. Du kan prøve en helt masse. Men du kan være en fantastisk forældre og få et forfærdeligt barn og omvendt. 2/?

andreasio@mastodon.socialA 1 Reply Last reply
    0

@malte @Trine_DK Men pointen er: at folk med børn har ambivalens, tab af kontrol, det absolutte hensyn der tilsidesætter fornuft og alt muligt andet, helt inde på livet. Det giver dem forståelse for dine og andres fiasko og held. Så malte, hvis du skaber noget andet end et barn, så kan du være stolt af det projekt. Men dine børn er ikke et projekt. Du kan ikke styre det. Du kan prøve en helt masse. Men du kan være en fantastisk forældre og få et forfærdeligt barn og omvendt. 2/?

wrote sidst redigeret af

@malte @Trine_DK så forældreskabet er det absolut største, fordi alt hvad du røre ved bliver umådeligt anderledes bagefter. På overskrevet måder. Jeg var slet ikke klar over hvor sandt det er et at 'it takes a village' at opdrage et barn. Eller hvor store fordeler det i at få børn tidligt, og samtidig med dine venner.

Og så er forældreskabet måske nok også uligskabende. børn bruger forældre til forskellige ting. De foreskelle det tiltrække dig til din partner, bliver forstærket

0

@malte @Trine_DK så forældreskabet er det absolut største, fordi alt hvad du røre ved bliver umådeligt anderledes bagefter. På overskrevet måder. Jeg var slet ikke klar over hvor sandt det er et at 'it takes a village' at opdrage et barn. Eller hvor store fordeler det i at få børn tidligt, og samtidig med dine venner.

Og så er forældreskabet måske nok også uligskabende. børn bruger forældre til forskellige ting. De foreskelle det tiltrække dig til din partner, bliver forstærket

wrote sidst redigeret af

@malte @Trine_DK hvad der før var lyserøde skyer bliver til røde klude...

Men det paradoksale: som forældre har jeg i kraft at alt dette, opdaget hvor lille jeg er, hvor smukt, det store stygge liv er. Hvor primalsk. Og jeg ville ikke ønske, at jeg havde truffet et andet valg. Jeg er sikker på, at jeg i en 9 ud af 10 tilfældige samples ville være mere glad og og tilfreds uden børn. Men jeg ville have mindre mening, være mere oplæst. Men måske ikke vide det...

4/5

0

@malte @Trine_DK hvad der før var lyserøde skyer bliver til røde klude...

Men det paradoksale: som forældre har jeg i kraft at alt dette, opdaget hvor lille jeg er, hvor smukt, det store stygge liv er. Hvor primalsk. Og jeg ville ikke ønske, at jeg havde truffet et andet valg. Jeg er sikker på, at jeg i en 9 ud af 10 tilfældige samples ville være mere glad og og tilfreds uden børn. Men jeg ville have mindre mening, være mere oplæst. Men måske ikke vide det...

4/5

wrote sidst redigeret af

@malte @Trine_DK mit råd er altså: få børn tidligt og samtidig med så mange venner som muligt, og sammen med en partner der er god at løse konflikter med.

Og Hvis du ikke kan det. Så få børn allgevel.

Men de gør dig hverken glade eller rige.

(Endnu en metodetrianhulering: jeg har opdaget -og det har min SO det helt fint med - at jeg kun finder mødre flotte. Har en kvinde ikke født, er hun simpelthen uinteressant)

malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
          0
          • enannenen@snabelen.noE enannenen@snabelen.no

@malte Historisk sett så er det en ganske ny ting at folk tar stilling til å få barn. Barn har vært noe som har kommet, enten man likte det eller ikke, og så fikk man forholde seg til det. Så kulturelt, genetisk og biologisk har vi aldri trent på den samtalen. Ikke så rart om folk ikke vet hvordan man snakker om emnet.

malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
            malte@radikal.social
            wrote sidst redigeret af

@enannenen Lige præcis

1 Reply Last reply
            0

@malte @Trine_DK mit råd er altså: få børn tidligt og samtidig med så mange venner som muligt, og sammen med en partner der er god at løse konflikter med.

Og Hvis du ikke kan det. Så få børn allgevel.

Men de gør dig hverken glade eller rige.

(Endnu en metodetrianhulering: jeg har opdaget -og det har min SO det helt fint med - at jeg kun finder mødre flotte. Har en kvinde ikke født, er hun simpelthen uinteressant)

malte@radikal.social
              wrote sidst redigeret af

@andreasio Lyder ikke til at du har haft så meget tvivl!

0
              • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

@andreasio Lyder ikke til at du har haft så meget tvivl!

wrote sidst redigeret af

@malte oh jo. Jeg fik børn sent.

0

@snue Det lyder alvorligt! Jeg er ked af din kæreste har så dårlige udsigter. Så kan jeg godt forstå, at han ser negativt på fremtiden. Er det svært for jer at have samtalen, fordi I har det så forskelligt?

snue@radikal.socialS This user is from outside of this forum
                  snue@radikal.socialS This user is from outside of this forum
                  snue@radikal.social
                  wrote sidst redigeret af

@malte

Vi er ret gode til at have samtalen alligevel 🙂

Jeg tror det hjælper, at vi er relativt unge (23 og 25 år), så det haster ikke så meget endnu, hvis vi gerne ville have børn.

Derudover hjælper det måske, at vi er åbne overfor regnbue konstellationer, så vi taler om, hvad der kunne lade sig gøre for os og vi er meget åbne overfor at det kan se anderledes ud end hos andre.

Med det sagt, så er det også svært at tale om nogen gange. Det er en beslutning der ville ændre meget i vores liv.

1 Reply Last reply
                  0

@malte oh jo. Jeg fik børn sent.

malte@radikal.social
                    wrote sidst redigeret af malte@radikal.social

@andreasio Jeg kunne ikke læse dine tvivl ud fra dine beskeder. Det var en samtale om den del af os der tvivler eller har tvivlet - som er mindre overbevist end du fx er nu, som ligefrem giver mig råd at bare få børn! EDIT: Der manglede et 'ikke', sorry

0

@andreasio Jeg kunne ikke læse dine tvivl ud fra dine beskeder. Det var en samtale om den del af os der tvivler eller har tvivlet - som er mindre overbevist end du fx er nu, som ligefrem giver mig råd at bare få børn! EDIT: Der manglede et 'ikke', sorry

wrote sidst redigeret af

@malte undskyld. Det var ment som et perspektiv, mine erfaringer efter at have tvivlet. Og samtidig gør det tydeligt at det ikke er sjovt. Din tvivl er altså helt berettiget og forstået. Hvis det ikke var konstruktivt, så beklager jeg.

0

@malte undskyld. Det var ment som et perspektiv, mine erfaringer efter at have tvivlet. Og samtidig gør det tydeligt at det ikke er sjovt. Din tvivl er altså helt berettiget og forstået. Hvis det ikke var konstruktivt, så beklager jeg.

malte@radikal.social
                        wrote sidst redigeret af

@andreasio Det byggede videre på en andens indlæg og jeg kan jo se, at der er en masse energi for at snakke om andre ting ens tvivl, som folk også gerne relatere med hinanden. Det var bare ikke den samtale jeg selv søgte efter!

1 Reply Last reply
                        0
                        Svar
                        • Svar som emne
                        Login for at svare
                        • Ældste til nyeste
                        • Nyeste til ældste
                        • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.