Som en, der alligevel har set et eller to manuskripter i mit liv, så er jeg overrasket over hvor få mennesker, der arbejder med de indbyggede typografier i tekstbehandlingsprogrammerne.
-
Ikke tænkt som en udskamning af folk, der gør sådan, det er bare så langt fra mig og min måde at gøre tingene på, at jeg ikke forstår det. Udover det grafiske, hjælper overskrifter dig potentielt med overblik over din tekst.
Er jeg helt alene her? Hvad gør I?
@infonauten Jeg tror først jeg lærte det med at sætte typografier istedet for manuelt at rette overskrifter da jeg skulle lave større opgaver på umiversitetet (og det var primært fordi programmet så selv kunne danne indholdsfortegnelsen).
Men nu bruger jeg det rigtig meget - måske også fordi jeg bruger markdown som foretrukket, hvor det lidt er den mulighed der er
. -
@infonauten Jeg tror næsten jeg lærte basic HTML før jeg blev udsat for Word, så det var altid naturligt for mig at gøre det Rigtigt
.@infonauten Of heller ingen adskamning ment her..
Til gengæld vil jeg meget gerne udskamme dem der skriver HTML med <span>'s til at style overskrifter etc. Meget ulovligt, fy!
-
Ikke tænkt som en udskamning af folk, der gør sådan, det er bare så langt fra mig og min måde at gøre tingene på, at jeg ikke forstår det. Udover det grafiske, hjælper overskrifter dig potentielt med overblik over din tekst.
Er jeg helt alene her? Hvad gør I?
@infonauten Lige præcis overskrifter laver jeg altid rigtigt.
Hvis det er værd at lave overskrifter, så er det også værd at lade maskinen lave en indholdsfortegnelse.
Meget andet struktur kunne jeg godt være forfalden til at gøre hvad der lige i øjeblikket falder mig for om det så er at formaterer i hånden eller semantisk opmarkering. Så jeg ville nok sjældent bruge bruge "strong" eller "emphasis", fordi jeg ikke rigtigt ved hvad der er hvad. Fed og kursiv forstår jeg.
-
@infonauten Lige præcis overskrifter laver jeg altid rigtigt.
Hvis det er værd at lave overskrifter, så er det også værd at lade maskinen lave en indholdsfortegnelse.
Meget andet struktur kunne jeg godt være forfalden til at gøre hvad der lige i øjeblikket falder mig for om det så er at formaterer i hånden eller semantisk opmarkering. Så jeg ville nok sjældent bruge bruge "strong" eller "emphasis", fordi jeg ikke rigtigt ved hvad der er hvad. Fed og kursiv forstår jeg.
@infonauten Men som andre er jeg også påvirket af at jeg mest skriver med eksplicit markup i forskellige tekst-formater.
-
Som en, der alligevel har set et eller to manuskripter i mit liv, så er jeg overrasket over hvor få mennesker, der arbejder med de indbyggede typografier i tekstbehandlingsprogrammerne. De fleste skriver bare i standard tekst ("Normal") og formatterer så f.eks. overskrifter til at have større skriftstørrelse / være centreret eller hvad man nu synes. Ganske få skifter typografi til "Overskrift 1" eller hvad ens program nu kalder det.
@infonauten Ej, samme her!
Og hårde linjeskift inde i sætninger????Og ja, jeg savner også stadig Word Perfect.
-
Som en, der alligevel har set et eller to manuskripter i mit liv, så er jeg overrasket over hvor få mennesker, der arbejder med de indbyggede typografier i tekstbehandlingsprogrammerne. De fleste skriver bare i standard tekst ("Normal") og formatterer så f.eks. overskrifter til at have større skriftstørrelse / være centreret eller hvad man nu synes. Ganske få skifter typografi til "Overskrift 1" eller hvad ens program nu kalder det.
<nørdemode>
Jeg skriver selvfølgelig i LaTeX, så det giver ikke rigtigt mening for mig at gøre det "forkert"
</nørdemode>Jeg er helt enig i observationen.
Og det undrer mig også at det ikke er noget der bliver italesat i diverse undervisnings situationer etc.
Jeg forsøgte (halvhjertet bevares, men der var også udelukkende modstand) at få skolen til at indse at det var deres ansvar at undervise eleverne i at bruge den computer de insisterede på mit barn skulle bruge.
-
<nørdemode>
Jeg skriver selvfølgelig i LaTeX, så det giver ikke rigtigt mening for mig at gøre det "forkert"
</nørdemode>Jeg er helt enig i observationen.
Og det undrer mig også at det ikke er noget der bliver italesat i diverse undervisnings situationer etc.
Jeg forsøgte (halvhjertet bevares, men der var også udelukkende modstand) at få skolen til at indse at det var deres ansvar at undervise eleverne i at bruge den computer de insisterede på mit barn skulle bruge.
-
@pmakholm
Tak! -
@infonauten Of heller ingen adskamning ment her..
Til gengæld vil jeg meget gerne udskamme dem der skriver HTML med <span>'s til at style overskrifter etc. Meget ulovligt, fy!
@liebach jeg har set <p class="h1">. Spans er for begyndere.
-
@infonauten Ej, samme her!
Og hårde linjeskift inde i sætninger????Og ja, jeg savner også stadig Word Perfect.
@ondekvinde du og jeg, Lisa.
-
@infonauten Det gjorde jeg også indtil jeg lærte at bruge det.
Jeg er glad for systemer som LaTeX og Typst fordi de virkelig tvinger, eller i hvert fald kraftigt nudger, én til at formattere sit dokument semantisk. Nu jeg har lært det kan jeg heller ikke leve uden når jeg en gang imellem er tilbage i et normie tekstbehandlingsprogram. -
(Og hvis jeg skal være ærlig så skriver jeg i Org-mode i Emacs og eksporterer til LaTeX 🫣)
-
@infonauten Jeg tror delvist at det er fordi det er bøvlet i word osv. Jeg tror de eneste dokumenter jeg har formatteret rigtigt pænt var da jeg skrev universistets opgaver i LaTex og det skete næsten automatisk. I dag bruger jeg markdown og synes det er rart at der er så lidt at styre (men det duer jo self ikke til alle typer tekster).
-
@infonauten Ganske få af mine tidligere studerende har ikke fået en opsang i den henseende….