Som en, der alligevel har set et eller to manuskripter i mit liv, så er jeg overrasket over hvor få mennesker, der arbejder med de indbyggede typografier i tekstbehandlingsprogrammerne.
-
Som en, der alligevel har set et eller to manuskripter i mit liv, så er jeg overrasket over hvor få mennesker, der arbejder med de indbyggede typografier i tekstbehandlingsprogrammerne. De fleste skriver bare i standard tekst ("Normal") og formatterer så f.eks. overskrifter til at have større skriftstørrelse / være centreret eller hvad man nu synes. Ganske få skifter typografi til "Overskrift 1" eller hvad ens program nu kalder det.
@infonauten Ej, samme her!
Og hårde linjeskift inde i sætninger????Og ja, jeg savner også stadig Word Perfect.
-
Som en, der alligevel har set et eller to manuskripter i mit liv, så er jeg overrasket over hvor få mennesker, der arbejder med de indbyggede typografier i tekstbehandlingsprogrammerne. De fleste skriver bare i standard tekst ("Normal") og formatterer så f.eks. overskrifter til at have større skriftstørrelse / være centreret eller hvad man nu synes. Ganske få skifter typografi til "Overskrift 1" eller hvad ens program nu kalder det.
<nørdemode>
Jeg skriver selvfølgelig i LaTeX, så det giver ikke rigtigt mening for mig at gøre det "forkert"
</nørdemode>Jeg er helt enig i observationen.
Og det undrer mig også at det ikke er noget der bliver italesat i diverse undervisnings situationer etc.
Jeg forsøgte (halvhjertet bevares, men der var også udelukkende modstand) at få skolen til at indse at det var deres ansvar at undervise eleverne i at bruge den computer de insisterede på mit barn skulle bruge.
-
<nørdemode>
Jeg skriver selvfølgelig i LaTeX, så det giver ikke rigtigt mening for mig at gøre det "forkert"
</nørdemode>Jeg er helt enig i observationen.
Og det undrer mig også at det ikke er noget der bliver italesat i diverse undervisnings situationer etc.
Jeg forsøgte (halvhjertet bevares, men der var også udelukkende modstand) at få skolen til at indse at det var deres ansvar at undervise eleverne i at bruge den computer de insisterede på mit barn skulle bruge.
-
@pmakholm
Tak! -
@infonauten Of heller ingen adskamning ment her..
Til gengæld vil jeg meget gerne udskamme dem der skriver HTML med <span>'s til at style overskrifter etc. Meget ulovligt, fy!
@liebach jeg har set <p class="h1">. Spans er for begyndere.
-
@infonauten Ej, samme her!
Og hårde linjeskift inde i sætninger????Og ja, jeg savner også stadig Word Perfect.
@ondekvinde du og jeg, Lisa.
-
@infonauten Det gjorde jeg også indtil jeg lærte at bruge det.
Jeg er glad for systemer som LaTeX og Typst fordi de virkelig tvinger, eller i hvert fald kraftigt nudger, én til at formattere sit dokument semantisk. Nu jeg har lært det kan jeg heller ikke leve uden når jeg en gang imellem er tilbage i et normie tekstbehandlingsprogram. -
(Og hvis jeg skal være ærlig så skriver jeg i Org-mode i Emacs og eksporterer til LaTeX 🫣)
-
@infonauten Jeg tror delvist at det er fordi det er bøvlet i word osv. Jeg tror de eneste dokumenter jeg har formatteret rigtigt pænt var da jeg skrev universistets opgaver i LaTex og det skete næsten automatisk. I dag bruger jeg markdown og synes det er rart at der er så lidt at styre (men det duer jo self ikke til alle typer tekster).
-
@infonauten Ganske få af mine tidligere studerende har ikke fået en opsang i den henseende….