Hadde en samtale i lunsjen idag der jeg sa at jeg ikke bruker LLMer privat.
-
Hadde en samtale i lunsjen idag der jeg sa at jeg ikke bruker LLMer privat. Ble møtt med et ganske tomt blikk. Fulgte opp med "jeg ser ikke noen bruksområder for det".
Følte ikke at svaret "det er jo bra på søk" var noe særlig overbevisende.
Men hva bruker egentlig folk sånne LLMer til i det daglige? Jeg klarer ikke å se noen områder det skulle gi meg noe på?
Søk? Uten å kunne stole på resultatene?
Nyheter? Er du gal??
Skrive? Hvorfor skal jeg outsource det?
Annet?@atlefren Jeg har brukt det tre ganger. En gang for å få laget en tegning av Donald Trump som løper rundt i en glassbutikk.
Andre to ganger har jeg spurt om hjelp til å finne syntaksfeil i en kodesnutt som den faktisk tok med en gang.
-
Hadde en samtale i lunsjen idag der jeg sa at jeg ikke bruker LLMer privat. Ble møtt med et ganske tomt blikk. Fulgte opp med "jeg ser ikke noen bruksområder for det".
Men hva bruker egentlig folk sånne LLMer til i det daglige? Jeg klarer ikke å se noen områder det skulle gi meg noe på?
Nyheter? Er du gal??
Annet?@atlefren privat har jeg egentlig ingen bruksområder utover at jeg har testet litt forskjellig. Dog ingenting som har blitt værende som noen vane.
Nå i det siste har jeg testet å bruke den til å justere på treningsprogrammet mitt, men igjen, ikke noe som blir noen vane, tror jeg.
Som regel ender jeg opp med at LLM-en må primes såpass mye at det til slutt blir like så greit å bare gjøre det selv i stedet for å tweake og tweake for å sette opp LLM-en riktig..
-
Nyheter? Er du gal??
Annet?@atlefren samboer og kollegene hennes bruker mye chatgpt til å skrive tøysesanger og dikt om hverandre
️Nei, jeg sa ikke det er fornuftig bruk
-
Nyheter? Er du gal??
Annet?@atlefren Eg har fått KI i tittelen min på jobb, men eg nyttar ikkje språkmodellar noko spesielt privat.
Når eg gjer det så er det for å typ finne ord for noko eg ikkje klarar å søke opp. Av og til har eg prøvd å outsource litt kreativitet til ein språkmodell, men då mest som eit startpunkt. Det er jo gøyare å gjere det sjølv.
-
Nyheter? Er du gal??
Annet?@atlefren Jeg så en her for litt siden som brukte det til å produsere et svar til en venn(?) i en chat. Hun gikk flere runder med språkmodellen for å si noe ala "så hyggelig at du vil møtes, når kan det passe?". Sykeste jeg har sett!
-
Nyheter? Er du gal??
Annet?@atlefren nei, ikke vet jeg.
Da det kom synnes jeg det var gøy å leke litt med de forskjellige bilde-genererinngs-greiene. Men det mistet ganske fort spenningen, etter det har jeg ikke brukt det noe mer.
Hva folk holder på med med ChatGPT forstår jeg faktisk ikke utover at det kan være spennende i begynnelsen. Men jeg kan ikke stole på det en sånn bot genererer.
Teller deepl-oversettelse som LLM? Det har jeg brukt litt...
-
@atlefren samboer og kollegene hennes bruker mye chatgpt til å skrive tøysesanger og dikt om hverandre
️Nei, jeg sa ikke det er fornuftig bruk
-
@atlefren Jeg så en her for litt siden som brukte det til å produsere et svar til en venn(?) i en chat. Hun gikk flere runder med språkmodellen for å si noe ala "så hyggelig at du vil møtes, når kan det passe?". Sykeste jeg har sett!
@forteller @atlefren Har ei venninne som oppdaga at noen bruker det til å skrive svar på dating apper! En dude som bare hadde tatt hennes melding, dyttet den inn i chatgpt og fått den til å skrive svar!
-
Nyheter? Er du gal??
Annet?@atlefren Til å lage diverse verktøy som eg kan bruke til å effektivisere eller straumlinje småoppgåver. Seinaste var å vibbekode ei lita nettside som gir meg akkordar i C-dur-skala slik at eg kan øve meg på piano - eg kunne sikkert ha fått til utan kodehjelp, men det hadde teke meir tid enn eg hadde gadda bruke på det.
-
@atlefren Til å lage diverse verktøy som eg kan bruke til å effektivisere eller straumlinje småoppgåver. Seinaste var å vibbekode ei lita nettside som gir meg akkordar i C-dur-skala slik at eg kan øve meg på piano - eg kunne sikkert ha fått til utan kodehjelp, men det hadde teke meir tid enn eg hadde gadda bruke på det.
@tanketom jeg har en følelse av at hadde jeg hatt tid til å kode på fritida hadde jeg insistert på å gjøre det uten støtte, siden jeg synes det er gøy. Men det er et fair use-case, ser den.
-
@atlefren nei, ikke vet jeg.
Da det kom synnes jeg det var gøy å leke litt med de forskjellige bilde-genererinngs-greiene. Men det mistet ganske fort spenningen, etter det har jeg ikke brukt det noe mer.
Hva folk holder på med med ChatGPT forstår jeg faktisk ikke utover at det kan være spennende i begynnelsen. Men jeg kan ikke stole på det en sånn bot genererer.
Teller deepl-oversettelse som LLM? Det har jeg brukt litt...
-
@jhamre @Erik_Haugaard ja, men nå spurte jeg om privat bruk?
-
@jhamre @Erik_Haugaard ja, men nå spurte jeg om privat bruk?
-
@tanketom jeg har en følelse av at hadde jeg hatt tid til å kode på fritida hadde jeg insistert på å gjøre det uten støtte, siden jeg synes det er gøy. Men det er et fair use-case, ser den.
@atlefren Ja, eg har nokre studiepoeng i programmering, men det er mest kjekt for å gi gode prompts til den ivrige hjelpekodaren - det gjer resultatet litt kvassare, sjølv om kunnskapen min er utdatert.
-
Nyheter? Er du gal??
Annet?@atlefren Det har skjedd at jeg har brukt UiO-GPT til en kjapp oversettelse når jeg ikke orker å tenke. Reinskriver alltid sjøl. Brukte den også til inspirasjon for å skrive en nominasjon til en pris her for litt siden. Jeg er ganske dårlig på "amerikanisert skryting".
-
@atlefren Det har skjedd at jeg har brukt UiO-GPT til en kjapp oversettelse når jeg ikke orker å tenke. Reinskriver alltid sjøl. Brukte den også til inspirasjon for å skrive en nominasjon til en pris her for litt siden. Jeg er ganske dårlig på "amerikanisert skryting".
@Reea leser deg som at det er "kjekt å ha, av og til", men ikke noe du ikke kunne klart deg uten?
-
@Reea leser deg som at det er "kjekt å ha, av og til", men ikke noe du ikke kunne klart deg uten?
@atlefren Absolutt! Og altså brukt til språk, som språkmodellene faktisk er laget for, i motsetning til kunnskap

-
@atlefren Og berre for å seie det openbare - det meste av andre utviklingsprosjekt eg tøyser med til Allheimen er vibekoda også