Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Alltså det här med att största anledningen till att människor är kvar på Facebook är för grupperna… borde det inte innebära ett tillräckligt incitament för ett team med personer som bygger en alternativ lösning?

Alltså det här med att största anledningen till att människor är kvar på Facebook är för grupperna… borde det inte innebära ett tillräckligt incitament för ett team med personer som bygger en alternativ lösning?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
13 Indlæg 4 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • leanderlindahl@mastodon.socialL leanderlindahl@mastodon.social

@axbom
    En annan tanke är kanske att ta riktiga bra grupper och se om man kan utveckla ett socialt flöde ihop med grupperna. t ex att ta nodebb och vara med och utveckla "socialt flöde"-delen av en mjukvara som redan har riktigt bra grupper.
    NodeBB ex: https://forum.fedi.dk

Jag tror att det kommer att behövas både socialt flöde "den och den fyller år", "har varit på semester", "kolla min söta valp" och grupper "det händer i min stadsdel" + "vi som gillar MC" etc. Jag tror båda behövs (2/3)

leanderlindahl@mastodon.socialL This user is from outside of this forum
    leanderlindahl@mastodon.social
    wrote sidst redigeret af

@axbom Jag är också nyfiken på att urforska grupper i Mobilizon. Dels vad de gör i dagsläget och dels om de går att utveckla vidare. (3/3).

PS. Jag har kört Friendica ca en månad och även försökt djupdyka i community:n och kommit fram till att "det här inte är mjukvaran jag letar efter" av diverse olika skäl

jon_bon@toot.catJ 1 Reply Last reply
    0

@axbom Jag är också nyfiken på att urforska grupper i Mobilizon. Dels vad de gör i dagsläget och dels om de går att utveckla vidare. (3/3).

PS. Jag har kört Friendica ca en månad och även försökt djupdyka i community:n och kommit fram till att "det här inte är mjukvaran jag letar efter" av diverse olika skäl

jon_bon@toot.catJ This user is from outside of this forum
      jon_bon@toot.cat
      wrote sidst redigeret af

@leanderlindahl @axbom

Fanns ett förslag från 2022 att integrera grupper i Mastodon som såg riktigt najs ut, enklare att använda än Friendica och inte nödlösningen fedigroups. Nu stängt, men en jeppe skrev att de skulle fortsätta fila på'et 2027.
      https://github.com/mastodon/mastodon/pull/19059

leanderlindahl@mastodon.socialL 1 Reply Last reply
      0
      • jon_bon@toot.catJ jon_bon@toot.cat

@leanderlindahl @axbom

Fanns ett förslag från 2022 att integrera grupper i Mastodon som såg riktigt najs ut, enklare att använda än Friendica och inte nödlösningen fedigroups. Nu stängt, men en jeppe skrev att de skulle fortsätta fila på'et 2027.
        https://github.com/mastodon/mastodon/pull/19059

wrote sidst redigeret af

@jon_bon @axbom ja, det är vad en jeppe skrev i Matrix-kanalen för Bonfire också. De har idag ingen fungerande interaktion mellan olika Bonfire servrar för att "10 fåglar i skogen". De ska "göra det ordentligt" och invänta att Mastodons gruppfunktionalitet tagit form. 🙄 (som ju inte ens är på gång, plus att om masto har det, behöver ingen Bonfire)

Jag gillar fågel i handen, framför 10 i skogen (fast bara som liknelse, i vekligheten vill jag att fåglarna ska vara fria och lyckliga).

0

@jon_bon @axbom ja, det är vad en jeppe skrev i Matrix-kanalen för Bonfire också. De har idag ingen fungerande interaktion mellan olika Bonfire servrar för att "10 fåglar i skogen". De ska "göra det ordentligt" och invänta att Mastodons gruppfunktionalitet tagit form. 🙄 (som ju inte ens är på gång, plus att om masto har det, behöver ingen Bonfire)

Jag gillar fågel i handen, framför 10 i skogen (fast bara som liknelse, i vekligheten vill jag att fåglarna ska vara fria och lyckliga).

wrote sidst redigeret af

@jon_bon @axbom Otroligt tråkigt att mastodon-gemenskapen inte ser detta som prioriterat, för mig är det no1. Det var därför kul att Axbom tog upp det.

leffe@social.linux.pizzaL 1 Reply Last reply
          0

@jon_bon @axbom Otroligt tråkigt att mastodon-gemenskapen inte ser detta som prioriterat, för mig är det no1. Det var därför kul att Axbom tog upp det.

leffe@social.linux.pizzaL This user is from outside of this forum
            leffe@social.linux.pizza
            wrote sidst redigeret af

@leanderlindahl @jon_bon @axbom

Det kunde kanske vara en separat tjänst som fungerar bra ihop med Mastodon. Extra plus om man kan registrera sig med sitt fedikonto utan att behöva skapa nytt.

Funderar på om Fedi skulle vara betjänt av någon slags SSO.

0
            • leffe@social.linux.pizzaL leffe@social.linux.pizza

@leanderlindahl @jon_bon @axbom

Det kunde kanske vara en separat tjänst som fungerar bra ihop med Mastodon. Extra plus om man kan registrera sig med sitt fedikonto utan att behöva skapa nytt.

Funderar på om Fedi skulle vara betjänt av någon slags SSO.

jon_bon@toot.cat
              wrote sidst redigeret af

@leffe @leanderlindahl @axbom

Kanske? Det viktigaste oavsett lösning bör vara enkelhet och användarvänlighet. Att tröskeln är så låg som möjligt för personer som kan tänka sig att lämna Facebook. Det är därför programvaror som redan har gruppfunktionalitet som Friendica och Hubzilla går bort.

0

Kanske? Det viktigaste oavsett lösning bör vara enkelhet och användarvänlighet. Att tröskeln är så låg som möjligt för personer som kan tänka sig att lämna Facebook. Det är därför programvaror som redan har gruppfunktionalitet som Friendica och Hubzilla går bort.

leffe@social.linux.pizza
                wrote sidst redigeret af

@jon_bon @leanderlindahl @axbom

Någon som har erfarenhet av fedigroups?

https://about.fedigroups.social

0

Någon som har erfarenhet av fedigroups?

https://about.fedigroups.social

jon_bon@toot.cat
                  wrote sidst redigeret af

Ja, är "med" i flera. Men det är inte grupper i egentlig mening, utan bara en öppen boosting till alla som följer gruppen i samma flöde som allt annat. Alltså inte ett separat flöde för separata grupper som Mastodon-förslaget från 2022.

0

Ja, är "med" i flera. Men det är inte grupper i egentlig mening, utan bara en öppen boosting till alla som följer gruppen i samma flöde som allt annat. Alltså inte ett separat flöde för separata grupper som Mastodon-förslaget från 2022.

leffe@social.linux.pizza
                    wrote sidst redigeret af

Men det finns stöd för privata grupper verkar det som. Om man är införstådd med att ingenting är riktigt privat på Mastodon.

0

Men det finns stöd för privata grupper verkar det som. Om man är införstådd med att ingenting är riktigt privat på Mastodon.

wrote sidst redigeret af

@leffe @jon_bon @axbom det är väldigt olyckligt att det där ens kallas grupper tycker jag. Det kommer upp varje gång det diskuteras att grupper behövs för att erbjuda ett alternativ till FB.

En service som boostar enskilda lösryckta inlägg i twitter-stil utan någon inramning, kommer aldrig att locka över "Vi i Sommarlyckan", "Hundräddarna", "Byalaget Getingebro" eller "Föreningen för fiske med pincett" .

1 Reply Last reply
                      1
                      0
                      • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu shared this topic
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.