Hvad betyder Mastodon for dig, og hvorfor vil du anbefale Bodil og Jørgen at give det et forsøg?
-
@oldrup Min oplevelse af Mastodon er at det er mere intimt. Jeg kender folk, jeg er tryg ved at dele mere følsomme sider af mig selv.
Jeg falder ikke pludselig ind i en agressiv, tribal kampzone.
Kulturen passer mig bedre.
Om det vil overleve at Bodil, Jørgen og hele resten af Danmark kommer på Mastodon er jeg ikke sikker på.
2/2
-
Hvad betyder Mastodon for dig, og hvorfor vil du anbefale Bodil og Jørgen at give det et forsøg?
Spørger fordi jeg prøver at få et aftenskolekursus op at stå.
Boost gerne.
Der er Ikke så mange dagsordner og giftige debatter som på de kommercielle medier.
Det er nemt (ved ikke om det er nemmeRE) at finde nogen man deler interesser med.
-
Boost gerne.
@oldrup Jeg elsker at der er så god tone herinde (generelt), og vel også at det er et obskurt medie uden sælgere. I gamle dage var det fedt på Twitter, at journalister og folk med reel indflydelse også var der, i dag betragter jeg det lidt som et plus, at de går andre steder hen end Mastodon for at sprede deres budskaber, fordi troldene heller ikke får meget ud af at være her.
-
Boost gerne.
@oldrup Man kan (også f.eks med en lille liste) holde kontakt/følge med nogle selv udvalgte mennesker, uden at blive forstyrret af foreslag, reklame eller trends osv. På denne måde kan det være en hyggelig hobby.
(Det er lige før at det minder mig nogle gange om de gamle dage med 27 MC/ CB radio
) -
Boost gerne.
@oldrup Jeg er vild med hvor mange emner og hvor mange interessante mennesker er her.
Jeg kan læse om udfordringer med at få smooth europæiske togrejser, om skader forårsaget af rumaffald og se videoer af babygeder og katte eller nyde kunstværker.
Jeg bliver opdateret om hvad Big Tech nu har fundet på og følge med i sjove hashtagsgames på én gang.
Her er mennesker, meninger, information som bærer præg af, at her kan man sige tingene som de er.
-
Boost gerne.
-
F folfdk@helvede.net shared this topic
-
Boost gerne.
@oldrup Ligesom alle andre sociale relationer, får man mest ud af det hvis man investerer tid og rækker ud til andre.
Man behøver ikke dele sine personoplysninger, men man skal selv finde og vælge hvem man følger for at få noget ud af det, hvis man bare vil hænge ud og læse nyt. -
Boost gerne.
@oldrup Det er en slags offentligt rum som er mere som at møde en nabo på gadehjørnet eller hos købmanden end det som jeg oplever andre "sociale platforme" f.eks.
- til et møde hvor programmet er bestemt af sponsorer
- på en bar hvor ejerens venner sidder oppe i baren og råber shockerende ting
- i en hemmelig klub hvor det er farligt at komme til at blande for meget sammen med dit øvrige liv -
S simonjust@mstdn.dk shared this topic
-
Boost gerne.
@oldrup For mig er det mange ting. Vinduer ud til det jeg er interesseret i eller interessante mennesker.
Jeg har en tidslinje med folk fra Finland, Frankrig, Holland, Tyskland, Sverige, Norge, Wales, Skotland, New Zealand, Sydamerika og Afrika - fordi jeg har tilføjet dem som kontakter og er interesseret i andre vinkler på verden end dem man kan få i danske eller engelsksprogede medier.
Jeg har tilføjet hashtags for byer jeg har været i, hobbier og faglige interesser.
Hvis der kommer for meget af noget kan jeg justere det.Desuden er der nu en del danske deltagere og debat af alt muligt, også politiske emner.
Nogle af dem jeg følger er næsten som online venner andre er flygtige bekendtskaber - mastodon er det sociale medie som man kan skræddersy så det passer til det man vil have. Det kræver bare at man finder ud af hvad det er og investerer lidt tid til at skrive til folk/lave opslag/finde gode hashtag med indhold man er interesseret i.
-
Boost gerne.
@oldrup Ah, ja - hvor skal jeg næsten starte...
Mastodon og resten af fediverset er for mig starten på bedre internet - "som det burde være (tm)".
Jeg ser det lidt som, at vi på en måde spoler tilbage og vælger en ny og bedre sti, langt fra techgiganterne, og baseret på åbne teknologier og bedre idealer.
Jeg har været en del af mange forskellige typer fællesskaber, og brugt Open Source i mange år, men det var nok Zuckerberg og Musk, der med profit-hungren og evigt skiftende strategier, viste mig, hvorfor det er nødvendigt, at vi har infrastruktur (servere) og fællesskaber, som er i hænderne på almindelige mennesker.
Jeg er vild med vores nysgerrige fællesskaber, og at man selv kan "bygge til", hvis man har lyst. Det kan godt være, vi aldrig slår f.eks Facebook på størrelse, men konkurrence-elementet er ikke vigtigt for mig - det er at vi repræsenterer et alternativ, folk kan vælge. Og det gør vi.

-
Boost gerne.
@oldrup
Her er rigtige mennesker