Så har jeg endelig modtaget min Sailfish mobiltelefon, som kører Linux og Android apps i simulator-sandbox.
-
Kameraet ser også ud til at være okay. Nice detalje at billedes filnavn er et tidsstempel (20260824_193942) og intet andet.
Sony cameras: 50MP wide + 13MP ultrawide main cameras, front facing 32MP wide-lens selfie camera
(Tech specs i bunden) https://commerce.jolla.com/products/jolla-phone-october-2026Sailfish OS har en backup / restore funktion til fx en NextCloud (Indstillinger > System > Sikkerhedskopiering). Sikkerhedskopieringen kan enten ske manuelt eller automatisk. Trykker man senere på en specifik backup (tv
), så får man muligheden for at gendanne den på telefonen (th
). Jeg har ikke testet den, men mon ikke den virker efter hensigten.Update: Læs side tråden med Jespers pointe. Der er tale om en begrænset backup, som ikke bliver krypteret før den gemmes.
-
Sailfish OS har en backup / restore funktion til fx en NextCloud (Indstillinger > System > Sikkerhedskopiering). Sikkerhedskopieringen kan enten ske manuelt eller automatisk. Trykker man senere på en specifik backup (tv
). Jeg har ikke testet den, men mon ikke den virker efter hensigten.Update: Læs side tråden med Jespers pointe. Der er tale om en begrænset backup, som ikke bliver krypteret før den gemmes.
@tbhdk Farlig antagelse. Er backup-funktionen baseret på Seedvault? Seedvault har nogle kendte begrænsninger.
-
@tbhdk Farlig antagelse. Er backup-funktionen baseret på Seedvault? Seedvault har nogle kendte begrænsninger.
@je5perl Jeg kan ikke lige gennemskue hvilken slags backup software Sailfish OS benytter. Når jeg pakker en backup ud, så ligner det en backup af brugermappen. Den bliver så ikke krypteret før den gemmes på fx NextCloud. Desværre. Og det er kun en backup af Linux brugerdata, ikke Android.
-
@je5perl Jeg kan ikke lige gennemskue hvilken slags backup software Sailfish OS benytter. Når jeg pakker en backup ud, så ligner det en backup af brugermappen. Den bliver så ikke krypteret før den gemmes på fx NextCloud. Desværre. Og det er kun en backup af Linux brugerdata, ikke Android.
@tbhdk Jeg havde glemt, at det ikke er en Android telefon som du har. Backup-løsningen er derfor næppe Seedvault-baseret (men det bruges på LineageOS, CalyxOS og GrapheneOS).
-
Sailfish OS har en backup / restore funktion til fx en NextCloud (Indstillinger > System > Sikkerhedskopiering). Sikkerhedskopieringen kan enten ske manuelt eller automatisk. Trykker man senere på en specifik backup (tv
Så slutter denne lange tråd om mine erfaringer med min nye Jolla telefon med Sailfish OS / Linux også.
Tak til alle jer der stillede spørgsmål og kom med indspark undervej.
Tredje gang var så lykkens gang. Før denne Linux telefon har jeg prøvet Purisms Libre 5 med PureOS og Volla Phone 22 med Ubuntu Touch. De to sidstnævnte har potentiale til blive gode, men er ikke klar til produktion. Det mener jeg Jollas er. Med nogle få hængepartier. Fx manglende pinkode og bluetooth i Android App Support.
-
Så slutter denne lange tråd om mine erfaringer med min nye Jolla telefon med Sailfish OS / Linux også.
Tredje gang var så lykkens gang. Før denne Linux telefon har jeg prøvet Purisms Libre 5 med PureOS og Volla Phone 22 med Ubuntu Touch. De to sidstnævnte har potentiale til blive gode, men er ikke klar til produktion. Det mener jeg Jollas er. Med nogle få hængepartier. Fx manglende pinkode og bluetooth i Android App Support.
@tbhdk jeg er vild med at du har taget tiden til disse gennemgående anmeldelser
Hvis jeg skulle ha en telefon er jeg også hældende mod volla
Kudos til dig
-
@tbhdk jeg er vild med at du har taget tiden til disse gennemgående anmeldelser
Hvis jeg skulle ha en telefon er jeg også hældende mod volla
Kudos til dig
@jessen_it
Jolla
Meget tætte navne
@tbhdk -
@tbhdk så med manglende bluetooth support i appSupport... Kan man skyde en hvid pil efter Tesla appens nøglefunktion?
Hvad med audio streaming via bluetooth e.g. spotify? -
@jessen_it
Jolla
Meget tætte navne
@tbhdk@Pascal_dher @tbhdk *jolla

-
@tbhdk Jeg har læst at der var en ekstra pakke man skulle installere for bluetooth-i-android ? Husker jeg rigtigt? har du gjort det?
-
@tbhdk så med manglende bluetooth support i appSupport... Kan man skyde en hvid pil efter Tesla appens nøglefunktion?
Hvad med audio streaming via bluetooth e.g. spotify?@Pascal_dher Jeg har ikke kunne få lyd via Bluetooth til fx DR LYD Android appen til at fungere. AppSupport Bluetooth er dog stadig i beta, så det kommer sikkert med tiden.
-
@tbhdk jeg havde besøg i går af en der havde købt en orange ny Jolla telefon. Den var fed og så med terminal.