"Mennesker lader ikke op i en stikkontakt, men i øjenkontakt."
-
@LarsHenriksen Øjenkontakt handler om sociale relationer. Det er ikke alle der lader op gennem sociale relationer.
At øjenkontakt er vigtigt er også en neurotypisk ting. Selv blandt ekstroverte neurodiverse, vægter øjenkontakt langt mindre i sociale relationer.
Så hvis man har et strengt fokus på at øjenkontakt er vejen til at oplade social energi, så presser man neurodiverse og neurotypiske introverte.
@pmakholm @LarsHenriksen Tak. Jeg føler mig virkelig set i sidste del af sætningen. Og vi kan godt smide det der "tillidsvækkende håndtryk, som jo er dansk kultur" i samme kasse. Det er virkelig pres for mange introverte - det var så dejligt under corona på den måde.
-
M mthaastrup@helvede.net shared this topic
-
@pmakholm @LarsHenriksen Tak. Jeg føler mig virkelig set i sidste del af sætningen. Og vi kan godt smide det der "tillidsvækkende håndtryk, som jo er dansk kultur" i samme kasse. Det er virkelig pres for mange introverte - det var så dejligt under corona på den måde.
@MThaastrup @pmakholm @LarsHenriksen ja! Og jeg er ekstrovert neurodivers, men jeg har det også svært med regler for hvordan man er rigtig. Om det gælder opladning eller samvær, så er vi bare forskellige. Jeg lader lige så meget op med online relationer som offline, nogle gange endda mere end offline, fordi det er nemmere ikke at gøre eller være forkert.
-
@MThaastrup @pmakholm @LarsHenriksen ja! Og jeg er ekstrovert neurodivers, men jeg har det også svært med regler for hvordan man er rigtig. Om det gælder opladning eller samvær, så er vi bare forskellige. Jeg lader lige så meget op med online relationer som offline, nogle gange endda mere end offline, fordi det er nemmere ikke at gøre eller være forkert.
-
@MThaastrup @IbenChristiane @pmakholm
Ok, det kan jeg godt forstå. Det er jo det her med at generalisere mennesker... Men sådan generelt vil jeg hævde at der er for meget stikkontakt blandt unge
Når det er sagt, så skal man selvfølgelig tage individuelle hensyn.
-
Ok, det kan jeg godt forstå. Det er jo det her med at generalisere mennesker... Men sådan generelt vil jeg hævde at der er for meget stikkontakt blandt unge
@LarsHenriksen @IbenChristiane @pmakholm Jeg tænker dog, at det er lidt mere end "individuelle hensyn" her.
30-50 % af verdens befolkning antages at.være introverte ifølge forskningen. 15-20 % antages at være neurodivergent.
Jeg synes faktisk, at det er vigtigt, at vi holder op med at bruge ekstroverte især som standardmålestok for normalitet. Giver det mening?
-
@LarsHenriksen Jeg kan godt tage mig selv i at se rundt i det offentlige rum og tænke "Uha, nu sidder vi alle her med vores mobiler".
Jeg ville aldrig tænke det samme om en der sad med en bog - nærmere tværtimod.
Min påstand er at det ikke er skærmen (eller stikkontakten) der er problemet og i det øjeblik vi gør skærmen til symbol for det egentlige problem, så kaster vi en stor gruppe menneker på bålet.
-
@LarsHenriksen Jeg kan godt tage mig selv i at se rundt i det offentlige rum og tænke "Uha, nu sidder vi alle her med vores mobiler".
Jeg ville aldrig tænke det samme om en der sad med en bog - nærmere tværtimod.
Min påstand er at det ikke er skærmen (eller stikkontakten) der er problemet og i det øjeblik vi gør skærmen til symbol for det egentlige problem, så kaster vi en stor gruppe menneker på bålet.
@pmakholm @LarsHenriksen @IbenChristiane Enig. Især fordi ingen aner, hvad andre laver på deres skærm. Jeg har fx et helt bibliotek i min, og læser ofte bøger
-
@pmakholm @LarsHenriksen @IbenChristiane Enig. Især fordi ingen aner, hvad andre laver på deres skærm. Jeg har fx et helt bibliotek i min, og læser ofte bøger
@MThaastrup @pmakholm @LarsHenriksen @IbenChristiane Jeg vil nu hævde at man er mere fjern og uden for kontakt hvis man sidder og tekster eller er på SoMe end hvis man læser en bog.
-
@MThaastrup @pmakholm @LarsHenriksen @IbenChristiane Jeg vil nu hævde at man er mere fjern og uden for kontakt hvis man sidder og tekster eller er på SoMe end hvis man læser en bog.
@mok0 @pmakholm @LarsHenriksen @IbenChristiane Måske. Men du kan ikke se på en person med en skærm og konkludere, hvad denne laver på skærmen. Og måske læser vedkommende vitterligt bare i en bog.
-
@MThaastrup Jeg tror måske at dem der kigger skævt til andre er dem der selv sidder og doomscroller på instabook ... @pmakholm @LarsHenriksen @IbenChristiane