Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Hertil morgen kom min Samsung Tablet med en pop-up notifikation, mens jeg var i gang med noget andet: “Husk nu at logge ind på din Samsung konto og vær med i konkurrencen med store præmier!”.

Hertil morgen kom min Samsung Tablet med en pop-up notifikation, mens jeg var i gang med noget andet: “Husk nu at logge ind på din Samsung konto og vær med i konkurrencen med store præmier!”.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
30 Indlæg 6 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • S svuorela@helvede.net

@anport @infonauten hvis du er interesseret skriver jeg gerne et trut eller to om hvorfor det er som det er.

anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
    anport@mastodon.social
    wrote sidst redigeret af

@svuorela @infonauten jeg er lutter øren 🙂

S 1 Reply Last reply
    0
    • anport@mastodon.socialA anport@mastodon.social

@infonauten ja, jeg forsøgte med “remove bloatware” + model, noget med at tilslutte min tablet til en PC og noget med en ADB forbindelse. Det kan jeg nok ikke finde ud a’ … hmmm

fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
      fanden@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@anport @infonauten ADB er ret ligetil, når du først har det på computeren, og en forudsætning for at f eks skifte til en alternativ Android-version uden Google. Så hvis du drømmer om at køre Linux på din tablet, er ADB vist et mindstekrav.

Om der så overhovedet er udviklet Linux til en Galaxy Tab, det er et helt andet spørgsmål.

anport@mastodon.socialA 1 Reply Last reply
      0
      • fanden@helvede.netF fanden@helvede.net

@anport @infonauten ADB er ret ligetil, når du først har det på computeren, og en forudsætning for at f eks skifte til en alternativ Android-version uden Google. Så hvis du drømmer om at køre Linux på din tablet, er ADB vist et mindstekrav.

Om der så overhovedet er udviklet Linux til en Galaxy Tab, det er et helt andet spørgsmål.

anport@mastodon.social
        wrote sidst redigeret af

@fanden @infonauten ja, tjo, altså den eneste grund til jeg vil ha’ Linux er for at slippe for samsung/googles styring/delvise ejerskab over min tablet.
        Men spørgsmålet er efterhånden også, hvor mange timer jeg orker at bruge på “projektet”.
        Håber dovent der kommer en smart app efter jul 🙂

fanden@helvede.netF 1 Reply Last reply
        0

@fanden @infonauten ja, tjo, altså den eneste grund til jeg vil ha’ Linux er for at slippe for samsung/googles styring/delvise ejerskab over min tablet.
          Men spørgsmålet er efterhånden også, hvor mange timer jeg orker at bruge på “projektet”.
          Håber dovent der kommer en smart app efter jul 🙂

fanden@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@anport @infonauten Jo, men Linux er en on size fits all-løsning for laptops og desktop-computere. Det er det ikke for mobile enheder, med mindre altså du anser Android for at være en variant af Linux (hvad det i princippet er).

Det nemmeste og nærmeste er at finde en Google-fri version (custom ROM) af Android, som udvikles til din tablet. Men det kræver bl a ADB installeret på din laptop — det findes garantrisse i Linux Mints software_depot — og lidt klippeklistren i en terminal.

fanden@helvede.netF 1 Reply Last reply
          0

@anport @infonauten Jo, men Linux er en on size fits all-løsning for laptops og desktop-computere. Det er det ikke for mobile enheder, med mindre altså du anser Android for at være en variant af Linux (hvad det i princippet er).

Det nemmeste og nærmeste er at finde en Google-fri version (custom ROM) af Android, som udvikles til din tablet. Men det kræver bl a ADB installeret på din laptop — det findes garantrisse i Linux Mints software_depot — og lidt klippeklistren i en terminal.

fanden@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@anport @infonauten Det ér da muligt at køre Linux på visse mobiler og tablets, fordi udviklere har tilpasset det til de specifikke modellers hardware. Men at skifte så nemt som at installere en app...? Det findes ikke.

0

@anport @infonauten Det ér da muligt at køre Linux på visse mobiler og tablets, fordi udviklere har tilpasset det til de specifikke modellers hardware. Men at skifte så nemt som at installere en app...? Det findes ikke.

anport@mastodon.social
              wrote sidst redigeret af

@fanden det med app’en var også sagt med et glimt i øjet, men det kunne du jo ikke se 🙂
              Jeg skal have noget proffhjælp på et tidspunkt og læse op på ROMs etc. Jeg er trods alt ny-i-klassen mht. alt med så’n noget Linux-halløj, terminalkommandoer, kernel(?) …

1 Reply Last reply
              0

@svuorela @infonauten jeg er lutter øren 🙂

S This user is from outside of this forum
                svuorela@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@anport I gamle dage var der stationære computere (der primært har været på platformen x86 - og det er de stadig i dag). Delene passede mere eller mindre sammen som legoklodser og klodserne kunne skiftes ud efter behov. Så al operativsystemsoftware var skrevet efter at der kunne være forskellige grafik-, netværks eller andre kort og de kunne sidde forskellige steder - og også forskellige cpu'er der kunne være forskelligt forbundne. Så generelt en dynamisk verden hvor dele kunne skif @infonauten

S 1 Reply Last reply
                0
                • S svuorela@helvede.net

@anport I gamle dage var der stationære computere (der primært har været på platformen x86 - og det er de stadig i dag). Delene passede mere eller mindre sammen som legoklodser og klodserne kunne skiftes ud efter behov. Så al operativsystemsoftware var skrevet efter at der kunne være forskellige grafik-, netværks eller andre kort og de kunne sidde forskellige steder - og også forskellige cpu'er der kunne være forskelligt forbundne. Så generelt en dynamisk verden hvor dele kunne skif @infonauten

svuorela@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af

@anport tes. Smartphones, tablets og lignende kommer fra arm-verdenen hvor komponenterne generelt er loddet sammen og derfor altid sidder på samme sted og ingen udskifting finder sted, så i arm-verdenen er det med at kunne håndtere ting som 'legoklodser' en meget nyere opfindelse som stadig ikke er bredt rigtigt ud til mange produkter. Dynamik er besværligt.
                  Men det kræver så også at hver enkelt operativsystem bliver specifikt tilpasset til hver enkelt devicemodel. Og der er bare f
                  @infonauten

S 1 Reply Last reply
                  0
                  • S svuorela@helvede.net

@anport tes. Smartphones, tablets og lignende kommer fra arm-verdenen hvor komponenterne generelt er loddet sammen og derfor altid sidder på samme sted og ingen udskifting finder sted, så i arm-verdenen er det med at kunne håndtere ting som 'legoklodser' en meget nyere opfindelse som stadig ikke er bredt rigtigt ud til mange produkter. Dynamik er besværligt.
                    Men det kræver så også at hver enkelt operativsystem bliver specifikt tilpasset til hver enkelt devicemodel. Og der er bare f
                    @infonauten

svuorela@helvede.net
                    wrote sidst redigeret af

@anport or få devices der er populære nok til at få den behandling af et generisk linuxoperativsystem når nu ikke dem der laver enheden synes det er det værd. Derudover er der også en del enkelte hardwarekomponenter i telefoner, tablets og lignende der kræver meget specifikke hemmelige driver (især grafikchip'en) og det komplicerer det yderliger. Det var lidt teknik og historie. @infonauten

0
                    • S svuorela@helvede.net

@anport or få devices der er populære nok til at få den behandling af et generisk linuxoperativsystem når nu ikke dem der laver enheden synes det er det værd. Derudover er der også en del enkelte hardwarekomponenter i telefoner, tablets og lignende der kræver meget specifikke hemmelige driver (især grafikchip'en) og det komplicerer det yderliger. Det var lidt teknik og historie. @infonauten

anport@mastodon.social
                      wrote sidst redigeret af

@svuorela Tak! Jeg er blevet klogere nu - og ja, jeg læste perifert noget om ARM-arkitektur forleden og det var den, som var den primære årsag til at visse enheder ikke bare lige lader sig nemt overtage af en linux-installation. Og der derved også kan forekomme mangler, f.eks. at SD cards ikke virker, det indbyggede kamera virker ikke og så videre.

1 Reply Last reply
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.