Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg føler mig en smule pinlig berørt.

Jeg føler mig en smule pinlig berørt.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
13 Indlæg 6 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

Før det gik op for mig, at det var en LLM-modificeret version af mig selv. (Eleven havde taget billeder af mig sidste gang). Og det er så her jeg bliver pinlig berørt. Jeg bryder mig virkelig ikke om at andre mennesker uploader billeder af mit ansigt hos Anthropic, OpenAI, Grok etc. Det vil jeg gerne være fri for. Og samtidig bliver jeg jo tydeligt opmærksom på, at jeg ikke kan tage det for givet, at andre - som jeg samtykker til tager et portræt af mig - også tager det hensyn.

malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
    malte@radikal.social
    wrote sidst redigeret af

Jeg savner en LLM-etikette. Ligesom det er almindelig god skik, at spørge et andet menneske pænt om man må tage et portræt af deres ansigt (hvilket eleven også gjorde), så ville jeg ønske at vi havde en norm i vores samfund om, at man også spørger en anden pænt om, det er OK at man uploader deres ansigt (med al dens biometri) til den ene eller anden tech-gigant - før man gør det.

malte@radikal.socialM trezzer@social.linux.pizzaT 2 Replies Last reply
    0

Jeg savner en LLM-etikette. Ligesom det er almindelig god skik, at spørge et andet menneske pænt om man må tage et portræt af deres ansigt (hvilket eleven også gjorde), så ville jeg ønske at vi havde en norm i vores samfund om, at man også spørger en anden pænt om, det er OK at man uploader deres ansigt (med al dens biometri) til den ene eller anden tech-gigant - før man gør det.

malte@radikal.social
      wrote sidst redigeret af

I mangel på den etikette / norm, leder jeg nu efter helt lavpraktiske måder at beskytte sig mig selv på. Og med det mener jeg bare, at reducere mængden af fotos af mit ansigt der uploades til diverse tech-giganter. Min mest simple læring fra den her oplevelse er, at jeg fremover vil gøre det en vane, ikke bare at sige "Ja, du må gerne tage et billede af mig, så længe du ikke lægger det op på big techs sociale medier" men også vil tilføje "... eller uploader det i så kaldt AI".

malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
      0

I mangel på den etikette / norm, leder jeg nu efter helt lavpraktiske måder at beskytte sig mig selv på. Og med det mener jeg bare, at reducere mængden af fotos af mit ansigt der uploades til diverse tech-giganter. Min mest simple læring fra den her oplevelse er, at jeg fremover vil gøre det en vane, ikke bare at sige "Ja, du må gerne tage et billede af mig, så længe du ikke lægger det op på big techs sociale medier" men også vil tilføje "... eller uploader det i så kaldt AI".

malte@radikal.social
        wrote sidst redigeret af

Det virker enormt omstændigt at skulle sige, bare nu jeg skriver det ud. Måske vil jeg til en start kun sige det, når jeg går til frisørskolen. Og jeg vil være opmærksom på andre kontekster, hvor folk kunne være tilbøjelig til at uploade mit ansigt til de her virksomheder. (Marketingfolk? Kunstnere? Journalister? Gad vide hvem man ellers må være opmærksom på)

svedigtype@helvede.netS cruiser@expressional.socialC mosgaard@uddannelse.socialM 3 Replies Last reply
        0

Det virker enormt omstændigt at skulle sige, bare nu jeg skriver det ud. Måske vil jeg til en start kun sige det, når jeg går til frisørskolen. Og jeg vil være opmærksom på andre kontekster, hvor folk kunne være tilbøjelig til at uploade mit ansigt til de her virksomheder. (Marketingfolk? Kunstnere? Journalister? Gad vide hvem man ellers må være opmærksom på)

svedigtype@helvede.netS This user is from outside of this forum
          svedigtype@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@malte Det burde være helt almindelig opførsel, fra både virksomheder og privatpersoner, at man ikke uploader billeder af andre mennesker til chatbots og lignende, ligesom at man ikke burde gøre det til sociale medier m.m., medmindre man har spurgt om lov først.

Jeg ville blive 100p rasende hvis jeg opdagede at nogen havde uploadet et billede af mig til en chatbot.

At man giver nogle lov til at tage et billede af en er ikke det samme som at give dem lov til at gøre hvad som helst med det!

svedigtype@helvede.netS 1 Reply Last reply
          0
          • svedigtype@helvede.netS svedigtype@helvede.net

@malte Det burde være helt almindelig opførsel, fra både virksomheder og privatpersoner, at man ikke uploader billeder af andre mennesker til chatbots og lignende, ligesom at man ikke burde gøre det til sociale medier m.m., medmindre man har spurgt om lov først.

Jeg ville blive 100p rasende hvis jeg opdagede at nogen havde uploadet et billede af mig til en chatbot.

At man giver nogle lov til at tage et billede af en er ikke det samme som at give dem lov til at gøre hvad som helst med det!

svedigtype@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@malte Du er altså i din fulde ret til at blive vred over det, og give vedkommende besked om det.

Ikke kun for din egen skyld, men også så vedkommende ikke gør det igen med andre uden at bede om lov først.

Det er på ingen måder i orden!

svedigtype@helvede.netS 1 Reply Last reply
            0

cruiser@expressional.socialC This user is from outside of this forum
              cruiser@expressional.socialC This user is from outside of this forum
              cruiser@expressional.social
              wrote sidst redigeret af

@malte Folk med Ray Ban Meta briller? Overvågningskameraer? Selfiefotografer i ens nærhed? Simulerende telefonsamtalere? 🫣

mjack@mastodon.bsd.cafeM 1 Reply Last reply
              0
              • svedigtype@helvede.netS svedigtype@helvede.net

@malte Du er altså i din fulde ret til at blive vred over det, og give vedkommende besked om det.

Ikke kun for din egen skyld, men også så vedkommende ikke gør det igen med andre uden at bede om lov først.

Det er på ingen måder i orden!

svedigtype@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@malte Okay, jeg er rasende på dine vegne, kan jeg mærke 😡 !

1 Reply Last reply
                0
                • cruiser@expressional.socialC cruiser@expressional.social

@malte Folk med Ray Ban Meta briller? Overvågningskameraer? Selfiefotografer i ens nærhed? Simulerende telefonsamtalere? 🫣

mjack@mastodon.bsd.cafeM This user is from outside of this forum
                  mjack@mastodon.bsd.cafeM This user is from outside of this forum
                  mjack@mastodon.bsd.cafe
                  wrote sidst redigeret af

@cruiser @malte

Onlinemøder

1 Reply Last reply
                  0

mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
                    mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
                    mosgaard@uddannelse.social
                    wrote sidst redigeret af

@malte vildt! Det virker utrolig tankeløst at gøre uden samtykke.

1 Reply Last reply
                    0

trezzer@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
                      trezzer@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
                      trezzer@social.linux.pizza
                      wrote sidst redigeret af

@malte Det er ikke bare en norm. Det er et brud på GDPR vedkommende har lavet. Selvfølgelig sikkert uden at være opmærksom på den slags. Men ja, man er nok nødt til at være lidt kantet i, hvad man giver tilladelse til.

malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
                      0
                      • trezzer@social.linux.pizzaT trezzer@social.linux.pizza

@malte Det er ikke bare en norm. Det er et brud på GDPR vedkommende har lavet. Selvfølgelig sikkert uden at være opmærksom på den slags. Men ja, man er nok nødt til at være lidt kantet i, hvad man giver tilladelse til.

malte@radikal.social
                        wrote sidst redigeret af

@trezzer Det er helt sikkert brud på GDPR. Jeg tror heller ikke personen er klar over, at det er.

1 Reply Last reply
                        0
                        Svar
                        • Svar som emne
                        Login for at svare
                        • Ældste til nyeste
                        • Nyeste til ældste
                        • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.