Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg synes nu at jeg så en overvægt af DDS'ere da jeg besøgte spejderlejren...

Jeg synes nu at jeg så en overvægt af DDS'ere da jeg besøgte spejderlejren...

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
38 Indlæg 12 Posters 162 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • svuorela@helvede.netS svuorela@helvede.net

@tofticles jeg har krydset veje med Carsten irriterende mange gange. Og hver gang har han været værre. @pmakholm

tofticles@helvede.netT This user is from outside of this forum
    tofticles@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

@svuorela

Efter et hurtigt skim af de Redox artikler, kan man vist også roligt putte ham i 'accelererende radikalisering'-kassen.

@pmakholm

1 Reply Last reply
    0
    • tofticles@helvede.netT tofticles@helvede.net

@Koefoed

Principielt kan jeg godt være lidt iffy, når der laves kønsopdeling -hvis- der ikke er mulighed for undtagelser.

Læs: Pigerne, som hellere vil være med i det der arrangeres for drengene og vice versa.

Men det ændrer ikke på: Hvis der skal laves regler, skal det gælde for -alle-. Kristne såvel som muslimske. Og indtil folkekirken overholder ligebehandlingsloven skal de (og deres akolytter) supermeget klappe kaje.

(Hedder det egentlig proselytter eller akolytter? 🤔)

@pmakholm

svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
      svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
      svuorela@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@tofticles jeg har det lidt dobbelt med kønsopdelt spejder. På den ene side skal man ikke kun møde dem der er som en selv. På den anden side har jeg i blandede grupper set ofte hvordan drengene hugger brænde og pigerne laver mad i det omfang de selv må fordele opgaver. @Koefoed @pmakholm

tofticles@helvede.netT 1 Reply Last reply
      0
      • svuorela@helvede.netS svuorela@helvede.net

@tofticles jeg har det lidt dobbelt med kønsopdelt spejder. På den ene side skal man ikke kun møde dem der er som en selv. På den anden side har jeg i blandede grupper set ofte hvordan drengene hugger brænde og pigerne laver mad i det omfang de selv må fordele opgaver. @Koefoed @pmakholm

tofticles@helvede.net
        wrote sidst redigeret af

@svuorela

Jeg tror, jeg lander et sted, hvor at så længe man gør det med åbne øjne og velovervejet, så kan det sagtens give mening i nogle tilfælde at lave opdelinger - om det så er alders-/interessebetinget eller oplevet kønsbaseret er i min verden situationsbestemt.

Så længe det ikke bliver dogmatisk, stereotyp-forstærkende osv.

@Koefoed @pmakholm

pmakholm@social.data.coopP 1 Reply Last reply
        0

@svuorela

Jeg tror, jeg lander et sted, hvor at så længe man gør det med åbne øjne og velovervejet, så kan det sagtens give mening i nogle tilfælde at lave opdelinger - om det så er alders-/interessebetinget eller oplevet kønsbaseret er i min verden situationsbestemt.

Så længe det ikke bliver dogmatisk, stereotyp-forstærkende osv.

@Koefoed @pmakholm

pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
          pmakholm@social.data.coop
          wrote sidst redigeret af

@tofticles Jeg tror at det er meget sundt, nu og da, at skabe et rum hvor "de andre" ikke er der.

Men uden at det bliver aktivitet A er for dem med en tap og aktivitet B er for dem uden.

@svuorela @Koefoed

0

@tanyakaroli

Og det er så superbagvendt i forhold til alt det øfferi der var omkring, at "muslimerne deltager jo ikke i foreningslivet?!?!??" for ganske få år tilbage.

@Koefoed @pmakholm

tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
            tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
            tanyakaroli@expressional.social
            wrote sidst redigeret af

@tofticles Præcis!
            @Koefoed @pmakholm

jwcph@helvede.netJ 1 Reply Last reply
            0
            • pmakholm@social.data.coopP pmakholm@social.data.coop

@tofticles Jeg tror at det er meget sundt, nu og da, at skabe et rum hvor "de andre" ikke er der.

Men uden at det bliver aktivitet A er for dem med en tap og aktivitet B er for dem uden.

@svuorela @Koefoed

tofticles@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@pmakholm

Hvilket er så super weird for mig... Altså en virkelig underlig skelnen. Tilfældig tentakel på dit kødhylster afgør om du kommer i gruppe a eller b.

"HVORFOR ER DU INTERESSERET I HVAD DER ER GEMT I BUKSERNE PÅ BØRN, HENNING?!"

@svuorela @Koefoed

carstenboll@mstdn.dkC 1 Reply Last reply
              0

@pmakholm

Hvilket er så super weird for mig... Altså en virkelig underlig skelnen. Tilfældig tentakel på dit kødhylster afgør om du kommer i gruppe a eller b.

"HVORFOR ER DU INTERESSERET I HVAD DER ER GEMT I BUKSERNE PÅ BØRN, HENNING?!"

@svuorela @Koefoed

carstenboll@mstdn.dkC This user is from outside of this forum
                carstenboll@mstdn.dk
                wrote sidst redigeret af

@tofticles @pmakholm @svuorela @Koefoed

Jeg bryder mig bestemt ikke om kønsopdeling uden grund - fx i børnehaver og SFO'er og til fritidsaktiviteter hvor der ikke er et konkurrence-element.

Mine børns SFO laver 'drengeklub' med quiz og fodbold og 'pigeklub' med wellness og neglelak. Givetvis er aktiviteterne bestemt af børnene selv (og børn er meget konservative), men det provokerer mig alligevel for....

...hvad med de piger der gerne vil spille fodbold? De drenge der gerne vil have neglelak på?

Det er ved gud ikke brug for mere kønsnormativt pres i det danske samfund, specielt ikke når det kommer til fritidsaktiviteter.

Men jeg synes generelt set at de pædagoger og lærere og andre forældre jeg er i kontakt med mangler blik for at de her ting betyder noget. Min yngste gider fucking ikke lave neglelak og wellness, hun vil spille fodbold, men hun kommer ikke til at melde sig til en 'drengeklub'.

0
                • carstenboll@mstdn.dkC carstenboll@mstdn.dk

@tofticles @pmakholm @svuorela @Koefoed

Jeg bryder mig bestemt ikke om kønsopdeling uden grund - fx i børnehaver og SFO'er og til fritidsaktiviteter hvor der ikke er et konkurrence-element.

Mine børns SFO laver 'drengeklub' med quiz og fodbold og 'pigeklub' med wellness og neglelak. Givetvis er aktiviteterne bestemt af børnene selv (og børn er meget konservative), men det provokerer mig alligevel for....

...hvad med de piger der gerne vil spille fodbold? De drenge der gerne vil have neglelak på?

Det er ved gud ikke brug for mere kønsnormativt pres i det danske samfund, specielt ikke når det kommer til fritidsaktiviteter.

Men jeg synes generelt set at de pædagoger og lærere og andre forældre jeg er i kontakt med mangler blik for at de her ting betyder noget. Min yngste gider fucking ikke lave neglelak og wellness, hun vil spille fodbold, men hun kommer ikke til at melde sig til en 'drengeklub'.

tofticles@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af

@CarstenBoll

Vi er 100p enige. Og det er -så- små justeringer, der skal til.

Kald det 'Wellness-klubben' og 'Cykel-fodbold-og-quiz klubben'.

Gør det interessebaseret for Silvan.

@pmakholm @svuorela @Koefoed

koefoed@helvede.netK 1 Reply Last reply
                  0

Gad vide ministeren synes om at Højbjerg Drengegruppe modtager offentlig støtte...

https://www.hoejbjerg-drenge.dk/hoejbjerg-drengegruppe

borup@masto.hackers.townB This user is from outside of this forum
                    borup@masto.hackers.townB This user is from outside of this forum
                    borup@masto.hackers.town
                    wrote sidst redigeret af

@pmakholm jeg har ikke kigget for nylig men jeg antager ikke at KFUK er begyndt at optage drenge… Modsat KFUM der har optaget piger i mange år.

0
                    • borup@masto.hackers.townB borup@masto.hackers.town

@pmakholm jeg har ikke kigget for nylig men jeg antager ikke at KFUK er begyndt at optage drenge… Modsat KFUM der har optaget piger i mange år.

wrote sidst redigeret af

@borup KFUM-Spejderne har optaget alle siden 1972.

De Grønne Pigespejdere (tidligere KFUK-spejderne) optager kun piger (for some definition...)

(Og så er der selvfølgelig KFUM og KFUK som er en sammenlægning af KFUM og KFUK fra 1976 og KFUMs Idrætsforbund. Men de har vist ikek haft noget at gøre med spejderkorpsene i endnu længere tid)

1 Reply Last reply
                      0

@CarstenBoll

Vi er 100p enige. Og det er -så- små justeringer, der skal til.

Kald det 'Wellness-klubben' og 'Cykel-fodbold-og-quiz klubben'.

Gør det interessebaseret for Silvan.

@pmakholm @svuorela @Koefoed

koefoed@helvede.netK This user is from outside of this forum
                        koefoed@helvede.netK This user is from outside of this forum
                        koefoed@helvede.net
                        wrote sidst redigeret af

@tofticles @CarstenBoll @pmakholm @svuorela jeg er enig i alt. Min pointe er vel den samme: hvis man flejner over kønsopdeling hos muslimerne så skal man også flejne over andre.
                        Men det gør fx KD jo ikke.

Og ja, opdeling på køn (bred forstand) kan give mening nogle gange fordi alle handlinger er så urimeligt kulturelt kønnede. Vi ser det også på uni: der sker noget andet når studerende fx laver en forening for kvinder i it. Andre samtaler, andet fokus.

eg0njn@expressional.socialE 1 Reply Last reply
                        0

@tofticles De er sure over at der bor muslimer i landet.

Men helt konkret har de opdaget at Semerkand Ungdom, som er en muslimsk forening der laver spejderarbejde, har kønsopdelte aktiviteter. Jeg er ikke helt klar over om der kun er enkelt-altiviteter eller hele spejdergrupper.

Og De Grønne Pigespejdere findes stadigvæk, men de har et kristent grundlag og så er det åbenbart i orden.

mjj@mstdn.dkM This user is from outside of this forum
                          mjj@mstdn.dkM This user is from outside of this forum
                          mjj@mstdn.dk
                          wrote sidst redigeret af

@pmakholm @tofticles Fra én, der har nul aktier i spejderbevægelsen:
                          Er KFUM og KFUK stadig bogstaveligt foreninger kun for unge mænd og unge kvinder?

0
                          • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social

@tofticles Præcis!
                            @Koefoed @pmakholm

jwcph@helvede.netJ This user is from outside of this forum
                            jwcph@helvede.netJ This user is from outside of this forum
                            jwcph@helvede.net
                            wrote sidst redigeret af

@tanyakaroli Helt klassisk:

Bigots til minoritet: "I skal gøre [ting] hvis I vil accepteres!"
                            Minoritet: *gør [ting]*
                            Bigots: "Nej, ikke sådan!"

@tofticles @Koefoed @pmakholm

1 Reply Last reply
                            0
                            • jwcph@helvede.netJ jwcph@helvede.net shared this topic
                            • mjj@mstdn.dkM mjj@mstdn.dk

@pmakholm @tofticles Fra én, der har nul aktier i spejderbevægelsen:
                              Er KFUM og KFUK stadig bogstaveligt foreninger kun for unge mænd og unge kvinder?

wrote sidst redigeret af

@mjj Jeg kender ikke meget til foreningen "KFUM og KFUK", som ikke er en del af spejderbevægelsen, og hvad de laver. Men ellers forsøger jeg at rede ud i det i:

https://social.data.coop/@pmakholm/117007853386889035

@tofticles

1 Reply Last reply
                              0
                              • koefoed@helvede.netK koefoed@helvede.net

@tofticles @CarstenBoll @pmakholm @svuorela jeg er enig i alt. Min pointe er vel den samme: hvis man flejner over kønsopdeling hos muslimerne så skal man også flejne over andre.
                                Men det gør fx KD jo ikke.

Og ja, opdeling på køn (bred forstand) kan give mening nogle gange fordi alle handlinger er så urimeligt kulturelt kønnede. Vi ser det også på uni: der sker noget andet når studerende fx laver en forening for kvinder i it. Andre samtaler, andet fokus.

eg0njn@expressional.socialE This user is from outside of this forum
                                eg0njn@expressional.socialE This user is from outside of this forum
                                eg0njn@expressional.social
                                wrote sidst redigeret af

@Koefoed @tofticles @CarstenBoll @pmakholm @svuorela min erfaring som spejderleder er at i blandede patruljer falder de let hen i kønsroller medmindre lederne modarbejder det.
                                I DDS findes der nu også kønsopdelte spejdergrupper.

carstenboll@mstdn.dkC 1 Reply Last reply
                                0
                                • eg0njn@expressional.socialE eg0njn@expressional.social

@Koefoed @tofticles @CarstenBoll @pmakholm @svuorela min erfaring som spejderleder er at i blandede patruljer falder de let hen i kønsroller medmindre lederne modarbejder det.
                                  I DDS findes der nu også kønsopdelte spejdergrupper.

carstenboll@mstdn.dk
                                  wrote sidst redigeret af

@Eg0nJN @Koefoed @tofticles @pmakholm @svuorela det er ofte det samme i SFO og børnehave, men det bør også være en pædagog eller leders opgave at vise dem at man kan være dreng og pige på forskellige måder. Det forventer jeg faktisk.... Måske naivt af mig?

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social

@Koefoed Jeg fik helt ondt i maven da jeg læste det! Skal man nu tage en virkelig god fritidsaktivitet fra børnene, bare fordi vi ikke kan tåle at den er kønsopdelt? Som rigtig meget i praksis er i forvejen??
                                    @tofticles @pmakholm

wrote sidst redigeret af

@tanyakaroli Helt enig.

Det er rendyrket "forargelse over at muslimer eksisterer i Danmark" og så er alt andet underordnet. Børnenes tarv er underordnet. Integration er underordnet.

I øvrigt mener jeg at kønsopdelt svømning er et fint tilbud (der er langt til "separate but equal"-grænsen...).

I det mindste tænker jeg at der er et overlap til folk der går helt i spagat over hvis hoteller reseverer nogle få værelser til kvinder.

@Koefoed @tofticles

1 Reply Last reply
                                    1
                                    0
                                    Svar
                                    • Svar som emne
                                    Login for at svare
                                    • Ældste til nyeste
                                    • Nyeste til ældste
                                    • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld