Apple locks out customer from his 20-year old account because of a gift card…
-
Apple locks out customer from his 20-year old account because of a gift card…
-
Apple locks out customer from his 20-year old account because of a gift card…
@simonjust TL;DR — "jeg har investeret penge, tid, tillid og arbejde i det her brand, og nu viser det sig at vi ikke er venner".
-
Apple locks out customer from his 20-year old account because of a gift card…
@simonjust Always have an exit strategy, newer assume the cloud is reliable. Have a backup that is at least on another cloud (and a local disk).
-
@simonjust Always have an exit strategy, newer assume the cloud is reliable. Have a backup that is at least on another cloud (and a local disk).
@liebach Exactly!
-
@simonjust TL;DR — "jeg har investeret penge, tid, tillid og arbejde i det her brand, og nu viser det sig at vi ikke er venner".
@simonjust Når jeg læser længere ned i teksten, viser der sig en svær lektie i, at man ikke skal lægge alle sine dokumenter, fotos, kontakter, samt digital identitet hos én udbyder. Og man skal altid have egne backups:
"I can’t even download my iCloud Photos, as[…] I don’t have a 6TB device to sync them to, even if I could."
Jeg har ondt af den individuelle bruger, men Mac-kulten (såvel som Microsoft- og Google-brugere) fortjener lidt den bratte vækning.
-
@simonjust Når jeg læser længere ned i teksten, viser der sig en svær lektie i, at man ikke skal lægge alle sine dokumenter, fotos, kontakter, samt digital identitet hos én udbyder. Og man skal altid have egne backups:
"I can’t even download my iCloud Photos, as[…] I don’t have a 6TB device to sync them to, even if I could."
Jeg har ondt af den individuelle bruger, men Mac-kulten (såvel som Microsoft- og Google-brugere) fortjener lidt den bratte vækning.
@fanden @simonjust Det er nok det allervigtigste. Men helt ærligt: Vi Mackultister har længe vidst, at man ikke skal lægge alle æg i én kurv, når det angår ens personlige data.
-
T tokeriis@helvede.net shared this topic
-
@fanden @simonjust Det er nok det allervigtigste. Men helt ærligt: Vi Mackultister har længe vidst, at man ikke skal lægge alle æg i én kurv, når det angår ens personlige data.
@tokeriis Jeg er sikker på, i al fald du er opmærksom på risikoen ved ét single point of failure, Toke — men det indlæg, @simonjust postede siger jo tydeligt at det ikke gælder hele brugergruppen. Ikkengang dem, man skulle antage vidste bedre.
-
@simonjust Når jeg læser længere ned i teksten, viser der sig en svær lektie i, at man ikke skal lægge alle sine dokumenter, fotos, kontakter, samt digital identitet hos én udbyder. Og man skal altid have egne backups:
"I can’t even download my iCloud Photos, as[…] I don’t have a 6TB device to sync them to, even if I could."
Jeg har ondt af den individuelle bruger, men Mac-kulten (såvel som Microsoft- og Google-brugere) fortjener lidt den bratte vækning.
@fanden Men han betaler jo for en service og Apple burde sige "Ve' do hva' - ja, det ser mystisk ud, det kigger vi da lige på". Særlig fordi filerne er hans, og ikke Apples.
-
@fanden @simonjust Det er nok det allervigtigste. Men helt ærligt: Vi Mackultister har længe vidst, at man ikke skal lægge alle æg i én kurv, når det angår ens personlige data.
@tokeriis @fanden @simonjust Men du er vel ikke rigtigt kultist? Kultisterne tænker jeg ville forsvare dem uanset hvad.
-
@fanden Men han betaler jo for en service og Apple burde sige "Ve' do hva' - ja, det ser mystisk ud, det kigger vi da lige på". Særlig fordi filerne er hans, og ikke Apples.
@simonjust Ja, sådan ville det jo fungere mellem mennesker, skulle jeg håbe. Det er bare ikke corporate logik.
-
@simonjust Ja, sådan ville det jo fungere mellem mennesker, skulle jeg håbe. Det er bare ikke corporate logik.
@fanden Hvis en virksomhed bliver ligeglade med betalende kunder, så er de ganske enkelt blevet for store.
Men ja, jeg så en YT-video for nylig om hvordan Windows 11 i bund og grund er blevet en data-udtrækningsplatform, så vi er nok ovre det punkt, hvor de der giganter bekymrer sig om private kunder (de tjener væsentligt mere på business-segmentet)
-
@fanden Hvis en virksomhed bliver ligeglade med betalende kunder, så er de ganske enkelt blevet for store.
Men ja, jeg så en YT-video for nylig om hvordan Windows 11 i bund og grund er blevet en data-udtrækningsplatform, så vi er nok ovre det punkt, hvor de der giganter bekymrer sig om private kunder (de tjener væsentligt mere på business-segmentet)
@simonjust ...og hvad Microsoft angår, så er business- og organisationskunder PT bare en nem målgruppe for onboarding af deres uduelige "AI"-satsning.
Case in point, min arbejdsplads, som har lagt sig fladt på maven for "genAI" — det gennemsyrer jo hele den outsourcede infrastruktur, så hverken ledelse eller administrativ stab ved bedre end at "sådan er det bare".
-
@tokeriis @fanden @simonjust Men du er vel ikke rigtigt kultist? Kultisterne tænker jeg ville forsvare dem uanset hvad.
@marcusxms @fanden @simonjust Efter mange års hærdning, er jeg villig til at bruge selvbetegnelsen kultist, på samme måde som jeg tidligt i mit liv omfavnede nørd-betegnelsen.
Og det er en alt for nem kliche, at (de fleste) Applebrugere er kultister, med en identitet tæt sammenknyttet med firmabrandet, de fanatisk vil forsvare for enhver pris. Jeg har til gengæld mødt mange Windows IT-folk, som har udvist et uforklarligt had til Apple-brugere.
-
@marcusxms @fanden @simonjust Efter mange års hærdning, er jeg villig til at bruge selvbetegnelsen kultist, på samme måde som jeg tidligt i mit liv omfavnede nørd-betegnelsen.
Og det er en alt for nem kliche, at (de fleste) Applebrugere er kultister, med en identitet tæt sammenknyttet med firmabrandet, de fanatisk vil forsvare for enhver pris. Jeg har til gengæld mødt mange Windows IT-folk, som har udvist et uforklarligt had til Apple-brugere.
@tokeriis @marcusxms @simonjust Undskyld, jeg kunne ikke lade den her ligge ubenyttet hen:
-
@simonjust ...og hvad Microsoft angår, så er business- og organisationskunder PT bare en nem målgruppe for onboarding af deres uduelige "AI"-satsning.
Case in point, min arbejdsplads, som har lagt sig fladt på maven for "genAI" — det gennemsyrer jo hele den outsourcede infrastruktur, så hverken ledelse eller administrativ stab ved bedre end at "sådan er det bare".
@fanden Ja, det er jo en snild måde at få AI indført alle steder.
Uddannelserne og IT-cheferne bliver således tech-virksomhedernes fremskudte salgsorgan, de behøver ikke engang sælge det selv. Hvis det fungerer ad h til, kan man altid sige: "Ja, ja - næste generation bliver bedre"
Og når også de folkevalgte politikere tager techgiganternes ord for gode varer, så er det de færreste uddannelser, der vil nægte deres studerende adgang til AI.
Men æh... Hvad skal vi egentlig leve af i fremtiden, hvis AI bliver så godt? Hvor høj skal arbejdsløshedsprocenten være, før politikerne siger "Godt, vi prøver UBI"? Og er der overhovedet en fremtid, når serverfarmene har tørlagt søer og floder?
-
@fanden Ja, det er jo en snild måde at få AI indført alle steder.
Uddannelserne og IT-cheferne bliver således tech-virksomhedernes fremskudte salgsorgan, de behøver ikke engang sælge det selv. Hvis det fungerer ad h til, kan man altid sige: "Ja, ja - næste generation bliver bedre"
Og når også de folkevalgte politikere tager techgiganternes ord for gode varer, så er det de færreste uddannelser, der vil nægte deres studerende adgang til AI.
Men æh... Hvad skal vi egentlig leve af i fremtiden, hvis AI bliver så godt? Hvor høj skal arbejdsløshedsprocenten være, før politikerne siger "Godt, vi prøver UBI"? Og er der overhovedet en fremtid, når serverfarmene har tørlagt søer og floder?
@simonjust Jep, det ser sort ud, hvis vi bare overlader det til techgiganter, politikere og ledere, som kun bliver briefet af... techgiganternes lobbyister.
-
@simonjust Jep, det ser sort ud, hvis vi bare overlader det til techgiganter, politikere og ledere, som kun bliver briefet af... techgiganternes lobbyister.
@simonjust mht "AI" på højere uddannelser kan jeg kun pege på den her endnu en gang: https://helvede.net/@fanden/115656517050806250
-
@simonjust mht "AI" på højere uddannelser kan jeg kun pege på den her endnu en gang: https://helvede.net/@fanden/115656517050806250
@fanden Det er så vildt
Det er vist til helaftenslæsning 
-
@tokeriis Jeg er sikker på, i al fald du er opmærksom på risikoen ved ét single point of failure, Toke — men det indlæg, @simonjust postede siger jo tydeligt at det ikke gælder hele brugergruppen. Ikkengang dem, man skulle antage vidste bedre.
@fanden @simonjust Det viser først og fremmest, at Apple har opført sig helt urimeligt. Og ja, det er et kæmpe problem. Og en dum bruger, som uforklarligt lever af sin computer, men ikke har lokal backup. Men jeg synes ikke om at du generaliserer fra én anekdote til at de fleste så er hjernedøde kultmedlemmer.
-
@fanden @simonjust Det viser først og fremmest, at Apple har opført sig helt urimeligt. Og ja, det er et kæmpe problem. Og en dum bruger, som uforklarligt lever af sin computer, men ikke har lokal backup. Men jeg synes ikke om at du generaliserer fra én anekdote til at de fleste så er hjernedøde kultmedlemmer.
@tokeriis Som du ser nævner jeg dem, som sværger til andre monopolistiske udbydere, i samme åndedrag. Nu vækkede den uheldsramte skribent bare minder om folk, jeg har kendt eller mødt, som passer klokkerent på billedet af den enøjede mærkeloyalist

Og de er langt flere end brugere som dig, der rent faktisk har gjort sig overvejelser om hvad der sker, når og hvis Google/Microsoft/Apple trækker stikket. Så det var skam ikke for at trampe dig over tæerne.