Apple locks out customer from his 20-year old account because of a gift card…
-
@tokeriis Som du ser nævner jeg dem, som sværger til andre monopolistiske udbydere, i samme åndedrag. Nu vækkede den uheldsramte skribent bare minder om folk, jeg har kendt eller mødt, som passer klokkerent på billedet af den enøjede mærkeloyalist

Og de er langt flere end brugere som dig, der rent faktisk har gjort sig overvejelser om hvad der sker, når og hvis Google/Microsoft/Apple trækker stikket. Så det var skam ikke for at trampe dig over tæerne.
@fanden @simonjust Jeg kan tage en del, men jeg er pænt træt af OS-baserede stereotyper.
-
@fanden @simonjust Jeg kan tage en del, men jeg er pænt træt af OS-baserede stereotyper.
@tokeriis @simonjust Så beklager jeg at jeg lagde den vinkel i min kommentar. Det var ikke min hensigt at forfølge OS-sporet som sådan, men nu drev du samtalen i den retning

For mig handler det dørst og fremmest om afhængigheden af cloud- og synkroniseringstjenester, hvor Apple jo kun er én af flere større udbydere.
-
@tokeriis @simonjust Så beklager jeg at jeg lagde den vinkel i min kommentar. Det var ikke min hensigt at forfølge OS-sporet som sådan, men nu drev du samtalen i den retning

For mig handler det dørst og fremmest om afhængigheden af cloud- og synkroniseringstjenester, hvor Apple jo kun er én af flere større udbydere.
@fanden @simonjust Enig. Det blogindlæg er et rigtig godt argument for "digital suverænitet", på stats-, organisatorisk- og individplan.
-
Apple locks out customer from his 20-year old account because of a gift card…
@simonjust Sad situation. I was an Apple customer since the mid-80s and only progressively stopped being their customer around 2017, when I finally grew tired of them selling less and less fixable/upgradable device. Switched to Linux, using fully serviceable computers. Never regretted it (I do miss Spotlight, though) and I don't think I would even notice it if they decided to lock my Apple ID.
-
@simonjust Sad situation. I was an Apple customer since the mid-80s and only progressively stopped being their customer around 2017, when I finally grew tired of them selling less and less fixable/upgradable device. Switched to Linux, using fully serviceable computers. Never regretted it (I do miss Spotlight, though) and I don't think I would even notice it if they decided to lock my Apple ID.
@Lbb89
Yep, I've had pretty much fun extending the lives of out-of-support-Macs by swapping out HDDs with SSDs over the years and installing Linux on them. Even the 2014 Mac Mini could - with some work - have its harddrive swapped for an SSD. But nowadays upgrading is nearly impossible, unless you're great with a soldering iron (I'm not...)Linux is my daily driver too. My 2015 MBP is running Linux like a champ. It's even more silent than my main, slightly newer, PC.
I'm probably going to buy a Linux-friendly machine from a small Linux-first vendor next time. Quite fed up with these billion-trillon dollar companies.
Try Ulauncher btw. - it's not Spotlight but it has a few tricks up its sleeve.
-
@fanden @simonjust Det er nok det allervigtigste. Men helt ærligt: Vi Mackultister har længe vidst, at man ikke skal lægge alle æg i én kurv, når det angår ens personlige data.
@tokeriis @simonjust Oggg her har vi Windows-versionen, vi har ventet på for at fordele røvhulleriet: https://wandering.shop/@duckbunny/115724690064918987
-
@tokeriis @simonjust Oggg her har vi Windows-versionen, vi har ventet på for at fordele røvhulleriet: https://wandering.shop/@duckbunny/115724690064918987
-
@simonjust @tokeriis
De skærer virkelig deres egen irrelevans ud i pap. -
@simonjust @tokeriis
De skærer virkelig deres egen irrelevans ud i pap.@simonjust Btw, MacOS er en fork af FreeBSD (+ en masse andet), og Apple har i tidens løb bidraget tilbage til open source. I lang tid var de et firma, fokuseret på salg af hardware, og ikke på datahøst. Det gik galt, da Apple gik over til også at sælge diverse tjenester, AppleTV, Musik, osv. og dermed behovet for en konto hos dem. Vi er mange, der har levet med det, fordi Apple samtidig har lagt vægt på privacy, zero-knowledge encryption-mulighed, nægtet at udlevere data til regeringer, osv.
-
@simonjust Btw, MacOS er en fork af FreeBSD (+ en masse andet), og Apple har i tidens løb bidraget tilbage til open source. I lang tid var de et firma, fokuseret på salg af hardware, og ikke på datahøst. Det gik galt, da Apple gik over til også at sælge diverse tjenester, AppleTV, Musik, osv. og dermed behovet for en konto hos dem. Vi er mange, der har levet med det, fordi Apple samtidig har lagt vægt på privacy, zero-knowledge encryption-mulighed, nægtet at udlevere data til regeringer, osv.
@tokeriis
Nej, ikke en direkte fork af FreeBSD. MacOS er Apples egen Darwin-fork, der har rødder i NEXTstep - firmaet som Jobs grundlagde, da han blev fyret fra Apple i 80'erne, og som Apple købte for at få Jobs tilbage og fik så NextSTEP med i købet.Apple havde inden succesen med MacOS X forsøgt sig med Rhapsody og Copland, der ingen vegne kom. Det er rigtig nok, der er elementer af FreeBSD i Darwin, men også andre biblioteker og tools fra andre selvstændige projekter.
Jeps, Apple bidrager til FOSS i det omfang, de selv skal bruge det (f.eks Swift, Webkit), men på samme tid prøver de at forhale ting, der går deres forretning imod. Progressive Web Apps har været lang tid om at blive understøttet ordentligt i iOS. https://brainhub.eu/library/pwa-on-ios
-
@tokeriis
Nej, ikke en direkte fork af FreeBSD. MacOS er Apples egen Darwin-fork, der har rødder i NEXTstep - firmaet som Jobs grundlagde, da han blev fyret fra Apple i 80'erne, og som Apple købte for at få Jobs tilbage og fik så NextSTEP med i købet.Apple havde inden succesen med MacOS X forsøgt sig med Rhapsody og Copland, der ingen vegne kom. Det er rigtig nok, der er elementer af FreeBSD i Darwin, men også andre biblioteker og tools fra andre selvstændige projekter.
Jeps, Apple bidrager til FOSS i det omfang, de selv skal bruge det (f.eks Swift, Webkit), men på samme tid prøver de at forhale ting, der går deres forretning imod. Progressive Web Apps har været lang tid om at blive understøttet ordentligt i iOS. https://brainhub.eu/library/pwa-on-ios
@simonjust Vidste det var en forsimpling med FreeBSD, det var derfor jeg skrev "+ en masse andet". Jeg har været Applebruger (on and off) siden midt-1990'erne (skift fra Amiga), så har rimelig godt styr på historien.
Det er nok de færreste kommercielle firmaer, der bidrager direkte til udviklingen af open source-projekter i større omfang, hvis de ikke selv skal bruge det. I fht. PWA skal man nok ikke glemme, at de første apps til iPhone var en slags webapps.
-
@simonjust Vidste det var en forsimpling med FreeBSD, det var derfor jeg skrev "+ en masse andet". Jeg har været Applebruger (on and off) siden midt-1990'erne (skift fra Amiga), så har rimelig godt styr på historien.
Det er nok de færreste kommercielle firmaer, der bidrager direkte til udviklingen af open source-projekter i større omfang, hvis de ikke selv skal bruge det. I fht. PWA skal man nok ikke glemme, at de første apps til iPhone var en slags webapps.
@simonjust Men jeg er her heller ikke for at glorificere Apple, det er sgu skidt kørende. Guldstatuetten til Trump var for eksempel ikke et specielt gloværdigt øjeblik.
-
Mine negative opstød går primært på den måde, de driver forretning på. Et trillion dollar company skulle jo have råd til verdens bedste kundeservice, yes?
Software og hardware har de styr på. Jeg ejer også ældre æbledevices, som jeg har udviklet med sideløbende med mit Linux-eventyr.
Og sku' de få lyst til at finde 80'er ånden frem igen, så ville jeg ikke tøve med at anbefale dem til refurbs. Jeg har med stor succes opgraderet Macs frem til 2014, men moderne Macs er opgradérbare, hvis man er ferm med en loddekolbe

-
Mine negative opstød går primært på den måde, de driver forretning på. Et trillion dollar company skulle jo have råd til verdens bedste kundeservice, yes?
Software og hardware har de styr på. Jeg ejer også ældre æbledevices, som jeg har udviklet med sideløbende med mit Linux-eventyr.
Og sku' de få lyst til at finde 80'er ånden frem igen, så ville jeg ikke tøve med at anbefale dem til refurbs. Jeg har med stor succes opgraderet Macs frem til 2014, men moderne Macs er opgradérbare, hvis man er ferm med en loddekolbe

@simonjust Der er dog lyspunkter, som denne fra i dag:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/ny-apple-afgoerelse-kan-goere-reparationer-af-iphones-billigereDet sørgelige er, at det skal ske som følge af trusler fra retssystemet eller Konkurrencerådet...
-
@simonjust Der er dog lyspunkter, som denne fra i dag:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/ny-apple-afgoerelse-kan-goere-reparationer-af-iphones-billigereDet sørgelige er, at det skal ske som følge af trusler fra retssystemet eller Konkurrencerådet...
@tokeriis Ja, det er fremskridt